بایدهای بهداشت گوش

نکاتی خیلی پراهمیت جهت پاک نمودن جرم گوش

جرم گوش یا همان ماده‌ی زرد رنگ چسبنده‌ای که بوسیله سلول‌های موجود در گوش ترشح میگردد یک سد محکم در مقابل آلودگی هاست که برای پاک نمودن آن بایست دقت بیشتری کنیم که دراین زمینه ۱۰ نکته‌ی اساسی و مهم را در این ارتباط می‌خوانید.

۱- محتویات جرم گوش چه موادی هستند؟

جرم گوش که به آن واکس گوش، موم یا سرومن نیز گفته میشود، ترکیبی از چربی (مترشحه از غده‌های چربی پوست)، سلول‌های پوستی جدا شده از درون گوش و ترشحات غده‌های سرومن در کانال گوش خارجی است.

۲- جرم گوش شما از چه نوعی است؟

جرم گوش ۲ نوع خشک و نمناک است.

نوع آن بستگی به ژنتیک شما دارد.

ژنتیک مردم آسیای شمال شرقی به خصوص مردم سرزمین‌های چین یا کره طوری است که جرم گوش خشک دارند، در حالیکه جرم گوش اشخاص دیگر کشورها نمناک است.

۳- چطور جرم گوش شبیه موی بینی است؟

در حقیقت جرم گوش یکی از عوامل محافظتی بدن است.

جرم گوش همانند مژه‌های چشم و موهای بینی از تن ما در مقابل عوامل مزاحم مانند گردوغبار، باکتری‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌ها مراقبت میکند.

این عوامل با وارد شدن به بدن سبب پیدایش رنجش، التهاب و عفونت می‌شوند.

چنانچه در اثر گردهمایی جرم گوش، شنوایی شما اندک شده است و صداها را بسختی می‌شنوید، برای معاینه نزد دکتر متخصص گوش و حلق و بینی بروید.

۴- چطور جرم گوش شبیه اشک است؟

جرم گوش، گوش‌های ما را لیز و نرم میکند، همانگونه که اشک، چشم‌های ما لیز و نمناک میکند.

چنانچه میزان جرم گوش اندک باشد، گوش‌ها گرفتار خشکی و خارش می‌شوند.

گوش

توصیه‌های خیلی پراهمیت جهت پاک سازی جرم گوش

۵- آیا جرم گوش پس از پاک نمودن گوش، برطرف می‌شود؟

گوش‌ها با لطف جرم گوش، خودشان را پاک و تمیز میکنند. هر زمان شما فک یا چانه خود را وول می‌دهید، جرم گوش به آهستگی از طرف پرده گوش به سوی سوراخ گوش می‌آید. بعد خشکیده و بیرون می‌افتد.

۶- لطفا درون گوش خود را دستکاری نکنید!

برای پاکسازی گوش نبایستی چیزی درون گوشتان فرو کنید، زیرا گوش‌ها خودشان را پاک میکنند.

برای خاراندن گوش یا خارج نمودن جرم گوش، گوش پاک کن، سنجاق، انگشت دست و هر مورد دیگری را وارد گوشتان نکنید، زیرا با این کار جرم را افزونتر به سوی درون گوش هل می‌دهید که می‌تواند گوش را کیپ کند و شنوایی شما اندک شود.

۷- هرگز از شمع گوش استفاده نکنید!

بعضی افراد برای پاک نمودن جرم گوش از شمع گوش استفاده میکنند.

در این شیوه، فرد روی یک طرف جسم خود دراز می‌کشد و شمعی مخروطی شکل و تو تهی در درون کانال گوش قرار میگیرد.

بعد شمع را روشن میکنند.

در حقیقت گرمی شمع، جرم گوش را نرم میکند و بیرون می‌آورد درحالیکه این کار هیچ فایده اثبات شده‌ای ندارد و با این وجود سبب سوختگی گوش، گرفتگی گوش در اثر گردهمایی جرم و سوراخ شدن پرده گوش میشود.

۸- چگونه جرم گوش روی شنوایی اثربخش است؟

گردهمایی و محکم شدن جرم گوش، رایج‌ترین علت کاهش شنوایی است. احتمال دارد گاهی وقتها جرم گوش به سمت پرده گوش هل داده شود و یا گوش‌ها بیشتر از اندازه مورد احتیاج، جرم تولید کنند نشانه‌های گردهمایی و محکم شدن جرم گوش عبارت اند از درد گوش ، احساس سنگینی و پری گوش، احساس کیپ شدن گوش و زنگ زدن گوش

نیز امکان دارد گوش‌های شما گرفتار خارش، بوی نامطبوع و ترشحات شوند.

۹- چطور جرم گوش را پاک کنیم؟

چنانچه حس میکنید گوش‌های شما در اثر گردهمایی جرم گوش بسته شده اند، نزد دکتر متخصص گوش و حلق و بینی بروید تا جرم گوش شما را پاک کند. برای این کار:

اول ضروری است جرم گوش را نرم کنید.

طبق دستور دکتر برای مدت چند روز، دو تا سه مرتبه در روز چند قطره روغن گلسیرین فنیکه را درون سوراخ گوش خود بریزید.

این روغن جرم گوش را نرم میکند و سبب خروج آسان‌تر آن میشود.

پس از چند روز نزد دکتر می‌روید. دکتر متخصص با بکارگیری یک سرنگ پر از آب گرم، درون گوش شما را شستشو میدهد تا جرم گوش‌ها خارج شود.

بعد بیرون گوش خود را با دستمال کاغذی تمیز خشک میکنید. یا اینکه میتوانید با باد ملایم سشوار درون آن را به آهستگی خشک نمایید.

افراد مبتلا به دیابت و یا اختلال ساختار ایمنی بدن بایستی قبل از اینکار، بیماری خود را به دکتر متخصص بگویند.

۱۰- کی نزد دکتر برویم؟

چنانچه در اثر گردهمایی جرم گوش، شنوایی شما اندک شده است و صداها را بسختی می‌شنوید، برای معاینه نزد دکتر متخصص گوش و حلق و بینی بروید اگر پس از شستشوی گوش توسط دکتر، گرفتار دشواری و مشکلی در گوش‌های خود گشتید، مجددا نزد دکتر بروید، به عنوان مثال چنانچه گرفتار درد گوش شدید و یا این که همچنان صداها را خیلی اندک می‌شنیدید.

چنانچه از وسائل کمک شنوایی مانند سمعک استفاده میکنید و یا هر چند مدت یکبار گوش‌های شما در اثر گردهمایی جرم کیپ می‌شوند، بایستی هر چند مدت یکبار برای پاکسازی گوش‌های خود نزد دکتر بروید.

بعضی از افزاد برای پاکسازی گوش از وسایلی مانند کلید، اشیاء نوک تیز و غیره استفاده میکنند، اینکارها برای تندرستی گوش بسیار زیان آور است و احتمال دارد زیان جدی به گوش وارد نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 6 =