رابطه ذائقه با خصوصیات اخلاقی

بررسی ارتباط طبع اشخاص با خصوصیات اخلاقی آنها

طبع شناسی بااهمیت‌ترین بخش در فهم طب قدیمی و سنتی ایران و هم چنین طب اسلامی است و تا طبع فرد بیمار مشخص نشود، بیماری او درمانپذیر نخواهد بود درحالیکه در پزشکی امروز جای تاسف است که این اصل به کلی فراموش شده است و بعنوان نمونه برای علاج دیابت به فردیکه طبع گرم یا سرد دارد یک مدل دارو داده میشود.

درحالیکه در پزشکی قدیمی، تشخیص طبع در آغاز کار انجام و آنگاه به حوزه درمان پرداخته میشود.

متخصصان طب قدیمی معتقدند که برنامه غذایی شامل پیتزا و ساندویچ ‌ها و غذای آماده سبب ازدیاد سودا میشود و شاید یکی از علل اندک تحملی و پرخاشگری و ناهنجاری‌های رفتاری به علت افزایش سودا ی ناشی از تغذیه ناسالم امروزی باشد.

طبع بهار گرم وتر , تابستان خشک و گرم , پاییز سرد و خشک , زمستان سرد وتر است. از منظر طب قدیمی هر کس در فصل خاصی راحت ترند و بدنشان سرحال‌تر است. یعنی هر فردی طبع خاصی دارد.

انواع طبع اشخاص

چه اشخاصی از بهار خوش شان می‌آید.

کسانی که دارای طبع سرد و خشک هستند در بهار حس آسایش و راحتی و آرامش زیادتری دارند چرا که طبع بهار گرم و‌تر است و طبع سودا سرد و خشک این تضاد به این اشخاص حال بهتری می‌بخشد و بهار موافق سوداوی مزاجان است.

ولی به علت اعتدال طبع بهار این اعتدال به جسم یاری میکند که بدن با مریضی‌ها نبرد کنند و ظهور بیماریهای بلغمی یا صفراوی یا سوداوی نیز در بهار بیش‌تر است.

اشخاصی که طبع گرم و‌تر دارند افرادی هستند با روابط همگانی بالا طوری که بسیار زود با اطرافیان رابطه برقرار میکنند و در جمع به شوخی و بذله گویی می‌پردازند.

در سه ماهه تابستان صفرا زیادتر است و مانند سردرد ‌ها , حالت تهوع و گرمازدگی و تابستان مناسب بلغمی هاست یا کسانی که دارای طبع سرد و‌تر هستند. اشخاصی که طبع گرم وخشک دارند رفتارهای تند و تیزی دارند و در تمام اعمال و رفتار سرعت عمل بالایی نشان میدهند.

این اشخاص زود تصمیم می‌گیرند و بسیار زود تصمیم خود را به اجرا در می‌آورند. بیماری‌های سرد و خشک در پاییز بیش‌تر است.

انواع اگزماها و حساسیت‌های پوستی و دعواهای زن و شوهرها خود نشانه افزایش سودا در خون است.

اشخاصی که طبع سرد و خشک دارند دقیق و حساسند و به جزئیات بسیار توجه می‌کنند که این موضوع به منظور انجام فعالیتهایی که احتیاج به دقت و توجه زیاد دارد، پسندیده است. ولی چنانچه غلبه سودا زیاد شود سبب بدبینی و وسواس میشود.

اشخاصی که سودای زیاد دارند و خشکی در بدنشان غلبه دارد , حساس , زودرنج و شکاک می‌شوند. جزءنگری خود نشانه افزایش سودا در خون است.

اشخاصی که طبع سرد و‌تر دارند بسیار آرام، صبور و حرکاتشان کند است.

این اشخاص به طور متداول بسیار دیر به منظور انجام کارها تصمیم می‌گیرند بطوریکه حوصله اطرافیان را سر می‌آورند.

راههایی برای آرامش عصبی اشخاص

راهکار آرامش اشخاص عصبی

وقتی اشخاص عصبانی هستند و صفرا در بدن فوران میکند , این اشخاص باید جای خود را تغییر دهند به عنوان مثال از حیاط بروند درون خانه یا اینکه چنانچه ایستاده اند باید بنشینند و کاری کنند که صفرا فرونشیند که خود سبب آرامش میشود.

خانم‌ها برای آقایان عصبانی خود یک آشامیدنی خنک مانند سکنجبین آماده کنند و در بدو ورود آن‌ها به خانه به همسرشان بدهند , خود سبب کاهش شدت عصبانی شدن آن‌ها میگردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 15 =