آشنایی با ارتودنسی دندان

هر آنچه احتیاج دارید تا در زمینه ارتودنسی و روش انجام آن بدانید.

روش درمان ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی، راهیست برای صاف کردن و حرکت دادن دندان‌ها به منظور بهترشدن ظاهر و کارکرد آن‌ها هم چنین، سبب یاری به سلامتی درازمدت دندانها، لثه و مفاصل فک با وارد کردن فشار اندکی به کل دندانها میشود با مطالعه ادامه این قسمت از زیبان به جواب سوالات خود در این زمینه اساسی و مهم خواهید رسید.

چرا باید ارتودنسی کنیم؟

بیشتر مردم دندانهای در هم و یا ترک خورده دارند درمان ارتودنسی، سبب صاف شدن و حرکت دندانها به بهترین حالت ممکن میشود این حرکت موجب التیام ظاهر آن‌ها و حالتی که دندان‌ها هنگام گاز زدن دارن و حتی سبب راحتی در پاکسازی آن‌ها میشود؛ بعضی افراد دارای دندانهای فوقانی رو به جلو یی هستند که ناخوشایند به نظر میرسند احتمال بالایی وجود دارد که این دندان‌های برجسته گرفتار صدمه دیدگی شوند، ولی درمان ارتودنسی می‌تواند آن‌ها را حرکت بدهد و بجای درست خود باز گرداند و در موقعیتهایی، فک بالایی و پایینی در جای درست خود واقع نمیشوند و سبب ایجاد ظاهر ناپسند برای دندان‌ها و روی هم قرار گرفتن اشتباه آن‌ها هنگام گاز زدن میشود درمان ارتودنسی هر دو عامل فوق را تصحیح میکند.

زمانی که دندان‌ها درست در مجاور هم واقع نمی‌شوند، سبب ایجاد درد و فشار بر روی ماهیچه‌های فک شده و سبب بوجود آمدن، دشواری هایی در مفاصل فک و هم چنین سر درد میشود درمان ارتودنسی به قرار گرفتن صاف دو فک بالا و پایین و کاستن از درد در این محدوده یاری می‌کند.

دلیل ارتودنسی

بهترین سن برای اردتودنسی کودکان چه سنی است؟

بهترین وقت در حالت کلی، در دوره طفولیت است، ولی افراد بزرگسال هم قادر بانجام ارتودنسی هستند و در سن و سال بیشتر هم این عمل را انجام میدهند سن اهمیت پایین‌تر، نسبت به داشتن شمار مناسب دندان‌ها دارد.

در اطفال، باید صبر کرد تا شمار لازم و شایسته‌ای از دندان‌ها در بیایند و بعد آغاز به درمان ارتودنسی کرد پس بطور طبیعی و متداول بهترین وقت برای آغاز به مراقبت‌های مرتبط به زیبایی و نظم دندان‌ها یا همان ارتودنسی که برترین و بالاترین نتیجه مثبت را خواهد داشت؛ گفتنی است زمان شروع دیده شدن بی نظمی در دندان هاست که همان زمان ریخته شدن دندان‌های شیری و اتمام رشد دندان‌های دائمی است.

سازمان دندانپزشکان آمریکا بهترین وقت برای معاینات دندان پزشکی را سن ۷ سالگی و بهترین وقت برای شروع ارتودنسی البته پس از تشخیص به نیاز ۸-۹ سالگی می‌دانند زیرا که در این سن طیف رشد مجدد و تغییرات دندان‌ها قابل تشخیص است و چنانچه دشواری و مشکلی در شکل دندان‌ها و یا حتی سلامت آن‌ها وجود داشته باشد در بهترین وقت تشخیص داده میشود.

سن ارتودنسی

در این محدوده سنی به علت آغاز رشد دندان‌های آسیاب بزرگ متخصص دهان ودندان توانایی ارزیابی حالات و فرم بندی دندونها را دارد و به آسانی می‌تواند مشخص کند که فک بالا و پایین در چه زاویه‌ای نسبت به عقب و جلو بودن قرار خواهند گرفت.

نظر کلی دندانپزشکان ایران و سرزمین‌های اروپایی و آمریکایی بر این است که حداکثر مهلت زمانی تا ۱۰ و شمار معدودی تا دوازده سال است و پس از آن نتیجه دلخواه به آسانی حاصل نمی‌شود و پس از این محدوده سنی رشد دندان‌ها و فک تا حد بالایی کامل شده اند.

ارتودنسی در سن و‌سال بالا و افراد بزرگسال

بسیاری اشخاص در سن و سال بیشتر تصمیم بانجام ارتودنسی می‌گیرند که این اشخاص می‌بایست دقت داشته باشند که رشد فک و دندان‌ها به انتها و پایان رسیده است و انجام هر کاری در این سن ممکن نیست ولی چنانچه ارتودنسی در این محدوده سنی با قصد ردیف کردن دندان‌ها باشد قابل انجام است البته به شرطی که لثه‌های سالمی داشته باشند پس مرتب کردن دندانها در سن و‌سال بالا با عنایت به داشتن لثه‌های تندرست و سالم علاوه بر پیچیدگی بیشتر قابل انجام است ولی تغییرات در فک ممکن نمی‌باشد.

چه کسی ارتودنسی را انجام میدهد؟

خود دندان دکترتان، احتمال دارد ارتودنسی هم انجام دهد و یا امکان دارد شما را به متخصصی که مدرک فوق تخصص راداشته باشد، آشنا کند متخصص، امکان دارد در بخش مرکز درمانی و یا در کلینیک باشد دکتر ارتودنسی کار، را ارتودنتیست میگویند.

بااهمیت‌ترین کار، یک معاینه‌ی کامل است این معاینه، شامل نگاه سطحی بر دندان‌های شما، گرفتن عکس با بکارگیری اشعه x از اونها و ساختن مدل پلاستیکی از دندانهای شما میشود بعد تیم دندانپزشکی یا ارتودنتیست در زمینه نحوه‌ی درمان شما تصمیم خواهند گرفت زمانیکه شما تصمیم به پیش بردن کار ارتودنسی کردید، درمان می‌تواند بمحض داشتن دندان‌های دائمی لازم شروع شود.

آیا لزومی به کشیدن دندان بمنظور بوجود آوردن جای مکفی در فک وجود دارد؟

احتمال دارد، فک شما جای مکفی برای دندان‌های دائم شما نداشته باشد چنانچه چنین است، شما باید تعدادی از دندان‌های دائم خود را بمنظور بوجود آوردن جای مکفی در فک، بکشید چنانچه چنین بود، تیم دندانپزشکی شما را اگاه خواهند کرد.

گاهی وقتها، با به کار بردن روش متفاوتی از درمان، فضای لازم به وجود خواهد آمد.

درمان ارتودنسی چند مدل و روش دارد؟ انواع سیم کشی دندان:

درمان ارتودنسی، می‌تواند با مدل‌های گوناگونی از لوازم و دستگاه‌ها که غالبا مردم آنرا سیم کشی دندان مینامند.

سیم کشی متحرک چیست؟

درمان‌های ساده، احتمال دارد با سیم‌های متحرک انجام پذیرد. (وسیله‌ای که برای میتوان آنرا برای پاکسازی از دهن در آورد) این سیستم، سیم‌های نازک و حساس با تعدادی فنر در مجاور آن‌ها هستند، که با اعمال فشار ملایمی به دندان، سبب حرکت آن‌ها میشود.

انواع ارتودنسی

سیم کشی دائم چیست؟

گاهی، دندانها به هدایت دقیق‌تری، نسبت به سیم کشی‌های متحرک دارند این مرتبه، سیم کشی‌های دائم استفاده میشود این مدل، دارای قلاب‌ها (براکت‌ها) و نوار هایی هستند که موقتا به دندان، گیر میکنند یک سیم انعطاف پذیر، تمام قلاب‌ها را به هم متصل کرده و به دندان‌ها اجازه‌ی حرکت میدهد شما به تنهایی قادر به خارج نمودن این نوع سیم از دهن خود نیستید، به این نوع، سیم کشی دائمی گفته میشود.

سیم کشی اساسی یا پایه چیست؟

گهگاه امکان دارد فک در حال رشد تغییر حالت دهد، در این حالت باید از سیم کشی پایه یا اساسی استفاده کرد این عمل، توسط قدرت ماهیچه‌های فک شما صورت میگیرد و مختص نوع خاصی از مشکلات است.

قلاب‌ها یا براکت‌های پایدار چیست؟

براکت‌های پایدار، همواره از فلز ساخته نمیشوند شاید از پلاستیک و سرامیک هم به خصوص برای افراد بزرگسال استفاده شود.

هدگیر چیست؟

همانگونه که برخی به سیم کشی احتیاج دارند، به هدگیر هم احتیاج دارند گاهی فقط بکارگیری هدگیر به عصر و شب محدود میشود چنانچه از آن استفاده ننمایید، باید گفت دندان‌های فوقانی شما ممکن است در انتهای درمان بسمت پیش رو و جلو سوق کنند.

سیم کشی مخفی چیست؟

آن‌ها پلاستیک‌های محکم و بیرنگی هستند، که برای مرتب کردن دندان‌ها استفاده میشوند و شامل ست‌های گوناگون از قالب‌های خاص است هر فرد بیمار، قالب خاص خود را خواهد داشت و هر ست به مدت دو هفته، پیش از جایگزینی با ست بعدی، استفاده میگردد؛ آن‌ها از پلاستیک شفاف تهیه میشوند، بنابر این نامرئی هستند این بدین معنی است که هیچ کسی قادر به فهمیدن اینکه شما در حال صاف کردن دندان‌های خود هستید، نیست. این قالب‌ها را، بایست برای ۲۲ تا ۲۳ ساعت برای نتیجه‌ی مطلوبتر استفاده کرد و آن‌ها برای خوردن، آشامیدن، مسواک زدن و برای پاکسازی فواصل بین دندان‌ها به آسانی قابل جا به جایی هستند برای بکارگیری این نوع درمان، تمامی دندان‌های دائمی شما می‌بایست در آمده باشند.

نوع کشسان یا فنری چگونه است؟

گاهی نوار‌های فنری و کشسان در سیم کشی‌ها به کار رفته اند تا به تغییر شکل دندان‌ها کمک کنند بنا به ضرورت در استفاده، دکتر متخصص شمارا مطلع خواهد کرد.

مردم با شنیدن کلمه‌ی سیم کشی، یک شمار سیم و میزانی وسیله‌ی فلزی را در ذهن خود تجسم میکنند با وجود این، براکت‌های مدرن کوچک‌تر و کم‌تر قابل توجه نسبت به «فلز – دهانی» که بخش زیادی از افراد بزرگسال به یاد می‌آورند هستند افزون بر این، محافظهای جدید حرارتی با بکارگیری گرمای بدن، به حرکت دندان‌های شما و کم‌تر شدن درد کمک میکند.

ارتودنسی سرامیکی:

مزایا: کم‌تر قابل توجه از سیم‌های فلزی؛ دندونها را خیلی تندتر از سیم‌های پلاستیکی حرکت دهید (Invisalign)

مضرات: زیادترین نوع قابل توجه از bracesCeramic BracesCeramic braces همون اندازه و شکل هستند که سیم کشی‌های فلزی هستند، بجز اینکه آن‌ها دارای سیم‌های رنگی یا دایره‌ای هستند که به دندانها متصل می‌شوند، برخی از آن‌ها حتی از سیمهای رنگی دندانه‌ای استفاده مینمایند که حتی کم‌تر قابل توجه هستند و گران‌تر از سیم‌های فلزی هستند.

ارتودنسی زبانی:

همانند سیم‌های فلزی قدیمی هستند، بجز اینکه براکت‌ها و سیم‌ها در درون دندان قرار میگیرند.

مزایا: از بیرون قابل دیده شدن نمی‌باشند.

منفی: برای پاکسازی سخت است؛ گران‌تر هستند.

برای بیماری‌های شدید مناسب نیست.

میتواند در اول ناراحت کننده‌تر باشد.

تنظیمات منظم زمان میبرد و نسبت به نوع قدیمی دشوار‌تر است.

سیم کشی‌های اینویزیلاین یا همان ارتدونسی سریع بدون سیم کشی:

سیم کشی سریع شامل یکسری هجده تا سی مدل قدیمی میشود و پلاستیکی، شفاف و پلاستیکی سفارشی است سیم‌ها قابل جابجایی هستند و هر دو هفته جایگزین می‌شوند.

تقریبا نامرئی هستند و بیماران توانایی دارند هر چه میخواهند بخورند و بنوشند؛ این شیوه برای دشواری‌های جدی دندان کار نمی‌کند؛ تنها در دسترس برای افراد بزرگسال و نوجوانان، نه کودکان؛ گران‌تر هستند. زود خراب میشوند و هزینه‌ی اندکی برای جایگزینی دارد؛ درمان محتمل است به طور بالقوه زمان ببرد سیم کشی سریع درمان ارتودنسی نسبتا جدید و هیجان انگیز است که دندونها را بسیار سریعتر از سیم‌های قدیمی پایدار میکند سیم کشی سریع، گزینه درمان اثربخش برای بیماران با انواع مشکلات ارتودنسی است، از جمله:

• دندان‌های ناسازگار

• دندان‌های در هم

• فاصله میان دندان‌ها

• مشکلات جویدنی

تاثیر روش درمان ارتودنسی سریع

سیم کشی دندان سریع، سبب قوی شدن دندان‌های شما شده، و یک لبخند زیبا و سلامت را برای شما به ارمغان خواهد آورد، که سبب ایجاد اعتماد بنفس در لبخند شما میشود بطور رایج، این روش از درمان پنجاه درصد سریعتر از روشهای قدیمی به سرانجام می‌رسد.

طول درمان، به نوع پیچیدگی دندان‌ها وابسته است و در موارد ساده‌تر، در حدود ۳ ماه و در موارد پیچیده؟ احتمال دارد بین ۱۰ تا دوازده ماه بطول بیانجامد این نوع از سیم دندان، روش کاری متفاوت نسبت به نوع قدیمی خود دارد بطور رایج سیم‌های پایدار، درابتدا تاج دندان را حرکت داده و بعد ریشه‌ی آن را جابجا میکنند.

این ابزار، با جابجایی ریشه‌ی دندان در روز نخست که به معنی جابجایی کل دندان است، بطور قابل توجهی سرعت درمان را افزایش میدهد.

این نوع از سیم کشی، از قلاب‌های مثلثی به جای قلاب‌های مربعی استفاده میکنند، که انعطاف و نرمش پذیری سیم را افزایش میدهند و فقط یک سیم استفاده میشود، بنابراین کیفیت کار، بالا و وزن آن سبک خواهد بود.

آیا روش سیم کشی سریع قابل اعتماد و ایمن هستند؟

این نوع از سیم دندان، با داشتن یک دوره‌ی زمانی ۲۰ ساله، از پیدایش و بهتر کردن کارکرد و نیز با سابقه‌ی درخشان، در آزمایش و اجرا برروی نمونه‌های انسانی زیاد، یقینا قابل اعتماد و ایمن هستند اینکار سبب اند، که مازاد بر قابل اعتماد بودن و سریع بودن درمان در این شیوه، این راهکار درمانی چند ویژگی دیگر نیز دارد؛ مانند افزایش حس راحتی برای مریض و هم چنین نیاز کم‌تر به ملاقات پیاپی با دکتر مربوطه

این روش درمانی برای تمامی سنین پسندیده است متخصص دهان ودندان، در طول دوره‌ی مشاوره‌ی شما، تشخیص خواهد داد که این شیوه برای شما پسندیده است یا نه این مداوا برای بیشتر بیماران مناسب بود و یک راهکار ایدئال برای اشخاصی که بدنبال نتیجه گیری سریع هستند، به شمار میرود.

فواید روش ارتودنسی سریع

بااهمیت‌ترین فایده در این شیوه این است که، بسیار سریع تاثیر میگذارد، در بیشتر موارد مرحله مداوا در مدت ده ماه به انتها و پایان میرسد همچنین، نوع جدید سیم دندان‌ها، نسبت به نوع قدیمی خود، بسیار سبک‌تر و مناسب‌تر هستند.

همینطور این نوع جدید از سیم‌های دندان برای سرعت بیشتر در معالجه و راحتی بیشتر برای مریض طراحی شده اند با کوچک شدن اندازه‌ی این سیم‌ها، آسان‌تر تمیز میشوند که این اساسی و مهم، امکان ظهور بیماریهای دهانی را تقلیل میدهد.

به علت سرعت بالا در این راهکار درمانی، شمار دفعات ملاقات با پزشک نیز کاهش میابد، که این شیوه را نسبت به سایر شیوه‌های متداول در ارتودنسی بسیار مقرون به صرفه میکند.

زمان کوتاه درمان، نیز یک خبر خوشایند برای بیمارانیست که بطور معمول از شنیدن طول درمان گرفتار اضطراب میشوند. یکی دیگر از برتری‌های این ساختار اینست که در زیر فشار، پیش از نصب سیم‌ها، احتیاجی به کشیدن دندان نیست، کشیدن دندان ، می‌تواند بسیار مضطرب کننده باشد، به ویژه برای بیماران جوانتر، بنابراین این میتواند یک مزیت عمده بحساب بیاید.

درمان با ارتودنسی چه میزان طول میکشد؟

طول درمان به این وابسته است، که چالش چه میزان سهمگین است و شاید از چند ماه تا ۲ سال و نیم زمان ببرد اغلب افراد را میتوان در ۱ تا ۲ سال مداوا نمود.

ویزیت پس از ارتودنسی

سیم کشی‌های ارتودنسی بطور معمول هر چهار تا شش هفته تنظیم می‌شوند؛ ارتودنتیست شما، به شما میگوید که چه موقعی نیاز به تنظیم دارید.

روش ارتودنسی چه میزان موفق خواهد بود؟

کامیابی، بستگی به مهارتهای ارتودنتیست و جدیت وکمک فرد بیمار دارد (و پدر و مادر، چنانچه مریض یک کودک باشد)

با اهمیت است که هر دستورالعملی را که بوسیله ارتودنت ارائه شده است، دنبال نمایید و هر قرار ملاقاتی که با دکتر دارید، بروید.

کامیابی درمان نیز بستگی به تعهد فرد بیمار دارد؛ برای علاج ارتودنسی کودکان خیلی مهم است که فرد بیمار هم مانند پدر و مادر خود مشتاق به همکاری باشد.

آیا ارتودنسی به دندان‌های من صدمه میرساند و سبب رنجش خواهد شد؟

همه لوازم، امکان دارد در اول احساس عجیبی داشته باشند و توانایی دارند رنجش ایجاد نمایند. چنانچه دشواری از بین نرود، احتمال دارد ارتودنتان قادر باشد تنظیمات واجب و ضروری را انجام بدهد، بی درنگ بعد از تنظیم وضعیت دندان بطور معمول ناراحت کنندست.، ولی این حل و فصل خواهد شد دندان‌های شما توانایی دارند زیان ببینند، چنانچه شما در طول درمان از اونها به خوبی مراقبت نکنید سیم کشی‌ها، خود سبب زیان نمی‌شود، ولی پاکسازی پایین و قند بیشتر از اندازه بسیاری از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها می‌تواند سبب صدمه دائمی به دندان‌های شما شود. براکت‌ها، سیم‌ها و پایه‌ها، توانایی دارند. مواد خوراکی را به دام اندازند و سبب ایجاد پلاک بیشتر از میزان رایج می‌شوند بنابراین شما باید دندان‌ها و لوازم ارتودنسی خود را کامل و به خوبی نظافت کنید.

آیا ارتودنسی، یک مداوا دائمی است؟

حتی بعد از حفاظت، طبیعیست که حرکات جزئی دندان در طی زندگی اتفاق بیوفتد بنابراین هیچ تضمینی دائمی را نمی‌توان ارائه دادبا اینحال، برای دندان‌ها غیر ممکن و غیر طبیعیست که احتیاج به مداوا بیشتری داشته باشد.

نگهداری از دندان‌ها پس از ارتودنسی و ملاحظه نکات بهداشتی و غذایی برای مواظبت از سیم کشی دندان:

مهم است که دندان‌های خود را در هنگام درمان ارتودنسی با متخصص دهان ودندان خود وارسی نمایید شما نیز می‌بایست از دندان‌ها و دهان خود مراقبت بیشتری داشته باشید:

دندانهایتان را به دقت روزانه، از جمله بین دندان‌های خود که میتوانید، نظافت کنید.

سیم‌ها ظریف و حساس هستند و شما باید اطمینان حاصل کنید که آن‌ها را به دقت تمیز میکنید، تا آن‌ها آسیبی نبینند و نشکنند.

تیم دندانپزشکی شما، قادر خواهد بود شیوه‌های خاصی مطابق با ابزار مورد کاربرد در دندان‌های شما، به شما آموزش دهند.

کاهش چربی‌ها و آشامیدنی‌های شیرین: از میان وعده‌ها و آشامیدنی هایی، حاوی قند و آشامیدنی‌های کف دار دوری بجویید.

هم چنین خوراکی‌های محکم و چسبناک، محتمل است به سیم کشی‌های شما زیان برسانند.

در نهایت، دندونها را در شب و لااقل یک بار دیگه در طی روز بشویید و چنانچه احتیاج دارید، از دهانشویه بهره جویی کنید البته تیم متخصص دهان ودندان شما امکان دارد یک خمیر دندان حاوی فلوراید یا یک ژل فلوراید یا دهان شویه را بهتان پیشنهاد کند.

ارتودنسی در دوره حاملگی ، نکات با اهمیتی که می‌بایست بدانید:

خانمهای حامله احتمال دارد، حساسیت دندان و لثه به علت نوسانات هورمونی داشته باشند، که سبب ازدیاد جریان خون میشود حساسیت بالا در ارتودنسی طبیعی، احتمال دارد گاهی وقتها ناراحت کننده باشد.

افزایش استروژن و پروژسترون میتواند بر لثه شما عکس العمل نشان دهد، که باعث بالارفتن ریسک بیماری لثه می‌شوداین برای هر زن باردار، چه با سیم یا بدون سیم، متداول است و میتواند با مراقبت‌های پاکیزگی دندان‌ها و دهان انجام پذیرد.

شما حتماً از هر عکس برداری اشعه ایکس در طول درمان ارتودنسی دوری بجویید دندان دکتر خود را از بارداری خود آگاه کنید، تا در صورت لزوم از عکسبرداری با اشعه میشود از

چنانچه ضروری است ۱ یا چند دندان خود را بکشید تا سیم کشی انجام شود، احتمال دارد ایده خوبی باشد تا پیش از اینکه نوزادتان را به جهان بیاورید، درمان را ترک نمایید.

بیهوشی که در طول پروسه استخراج دندان استفاده میشود، احتمال دارد برای شما یا فرزند شما مناسب نباشد.

بعضی از خانم‌ها که در طی زمان بارداری بیماری صبحگاهی را تجربه کرده اند، شرایط سختی را بوسیله استفاده از سیم کشی می‌گذارند، چون امکان دارد توانایی شما بمنظور استفاده از نوارهای الاستیک یا نگهداشتن نیازی وجود ندارد محدود کند.

قطعا دندانهایتان را پس از بیماری، بطور کامل نظافت کنید، زیرا چنانچه میکروب بیماری روی دندان‌ها بماند، اسید می‌تواند زیان جدی به بار آورد، علی الخصوص با توجه به اینکه نگهداری از دندان‌ها با سیم کشی، می‌تواند چالش برانگیز باشد. مد نظر داشته باشید، که سیم کشی‌های مرسوم فلزی خوراک شما را محدود میکند.

ارتودنسی در بارداری

راههای راحت به منظور کاستن از درد سیم کشی دندان و شیوه‌های قطعی به منظور کاستن از درد پس از ارتودنسی

در حالیکه سیم دندان میتواند باعث رنجش هایی برای شما شود، مد نظر داشته باشید که این دردها طبیعی و بصورت کوتا خواهد بود. خبر خوش اینست که راههای ساده‌ای برای یاری به کاستن از درد وجود دارد در اینجا چند راه برای مدیریت درد و آزردگی ناشی از سیم دندان وجود دارد:

بکارگیری پکیج یخ:

یخ، همانگونه که برای نواحی دردآور بدنتان عمل میکنند، در دهان شما هم می‌تواند سبب کاهش آثار درد شود. چنانچه سیم‌های تازه نصب شده در دهان شما، دردآور شده اند، قرار دادن یک تکه یخ برروی قسمت دردآور، می‌تواند از التهاب و درد آن بکاهد.

غذا‌ها و آشامیدنی‌های سرد مصرف کنید:

چیزهایی شبیه به تکه قالب‌های یخی، مانند بستنی و یا یخ‌های مزه دار، نه فقط از درد آن می‌کاهد، بلکه به کاستن از تورم و التهاب و تورم حاصل در دهان نیز کمک شایانی خواهد کرد بعد از مصرف هرگونه خوردنی قند دار قطعا مسواک کنید تا از ایجاد فساد در دندان هایتان ممانعت کنید همینطور میتوانید با مکیدن یک قطعه یخ و یا مزه مزه کردن آن، از درد دندان خود بکاهید.

بکارگیری واکس‌های ویژه ارتودنسی:

برخی از بیماران موقع استفاده از سیم دندان، سوز در گونه‌ها، لب‌ها و لثه‌ها را تجربه می‌کنندبرای جلوگیری و کاستن از درد ناشی از سیم‌های فلزی، ارتودنتیست شما میتواند، موم ارتودنسی را بهتان پیشنهاد دهد.

تغذیه خود را تغییر دهید:

وقتیکه سیم‌های دندان شما تنگ میشوند، دندان‌ها و لثه‌ها احتمال دارد حساس شده که به سبب خوردن مواد خوراکی دردآور می‌شوندبه همین سبب، پسندیده‌تر است از خوراکی‌های سخت و تند و تیز مانند چیپس و سبزی‌ها خام کمتراستفاده کنید در عوض، مواد خوراکی و مایعات نرم مانند سیب زمینی ، سوپ و ماست را برگزینید که احتیاجی به جویدن زیاد ندارند وقتیکه دندان‌های شما تنظیم شده و درد کمتر شده، می‌توانید طبق متداول عادات خوراک خوردن خود را بحالت معمولی بازگردانید.

شستشو با آب نمک گرم

یکی دیگر از راههای درمان سریع بکارگیری آب گرم و نمک برای شستشوی دهان است. نمک دارای خاصیت‌های طبیعی و درمانی است، بنابراین دفعه بعد که میخواهید سیم دندان خود را تنظیم نمایید، فقط میزانی آب نمک غرغره کنید آب نمک هم چنین به درمان زخم ‌ها، برش‌ها در دهان و لثه‌های شما یاری میکند. بنابراین هر زمان حس ناراحتی کردید، دهان خود را با آب نمک شستشو دهید تا رویه التیام و بهبود را تشدید کنید.

قرقره با آب نمک:

بعضی اوقات، درد دندان امکان دارد در طول لثه‌ها و گونه‌ها امتداد یابد، که این به علت همسان سازی خود با سیم‌های در حال محکم شدن پدید می‌آید قرقره‌ی آب گرم ونمک به مدت ۱ دقیقه می‌تواند درد‌های ناشی از سیم‌ها را بکاهد.

قرقره با آب نمک دردهای ناشی از سیم کشی را تقلیل میدهد.

ماساژ لثه‌ها

یکی دیگر از موثرترین روش‌های درمان درد ناشی از سیم دندان ماساژ لثه است، بااهمیت‌ترین نکته درباره‌ی این کار اینست که شما حتی احتیاج به مراجعه به مراکز ماساژ درمانی نیز ندارید! تنها از یک انگشت خود استفاده نمایید و به آهستگی اطراف لثه‌ها را ماساژ بدهید برای برآیند مناسب‌تر، پیش از ماساژ دادن لثه‌ها با یک قالب یخ، لثه‌های خود را بی حس کنید اینکار به شما یاری خواهد کرد که درد ناشی از تورم لثه راکم کنید.

برترین شیوه تمیز نگه داشتن دندان‌ها پس از ارتودنسی چیست؟

از یک خمیر دندان با فلوراید و یا یک دهانشویه با فلوراید، بعنوان یکی از مواد اساسی برای شستشو مواد خوراکی درون دهان، بهره جویی کنید این راه حلی مناسب، برای مواد ی که حتی مسواک هم قابل پاک سازی آن‌ها نیست می‌باشد.

هر دندان با سیم کشی را، با دقت از بالا تا پایین و از قسمت انتها ی دندان‌ها به بالا؟ به آهستگی مسواک بزنید پس از این که همه‌ی دندان‌های خود را با مسواک خوب شستید، از قلم موی بین دندان بهره جویی کنید که این را از پایین به بالا و بعد از پایین بین دو سیم کشی به بالا حرکت دهید.

مطمئن شوید، که تمام سطوح را بطور کامل خوب تمیز کرده اید و سپس به سراغ بخش بعدی بروید این عمل را تا وقتیکه تمام دندان‌ها بطور کامل تمیز شده اند، مرور کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + یازده =