معجزات انواع ماساژ!

فواید ماساژ بسیار وسیع است که به همراه معرفی انواع ماساژ و ماساژ درمانی برایتان شرح می‌دهیم.

قدیم ترها این شکلی بود که توی حمام‌های همگانی همواره عده‌ای حضور داشتند که پروسه حمام رفتن اشخاص را با انجام دادن «مشت و مال» کامل کنند. قبول داریم، قدیمی‌ها یک میزان خشن بودند که حتی این فرایند شیرین را هم با مشت همراه می‌کرده اند و شاید سال‌ها بعد تازه کلمه لطیف « ماساژ » به گوش شان خورد. ولی همان موقع هم همه می‌دانستند که یک ماساژ جانانه چطور به قول خودشان استخوان‌ها را نرم میکند و ملال و خستگی را در میبرد.

سال‌ها بعد که نم نم همه چیز رنگ و بوی علمی گرفت، ماساَژ درمانی وارد دسته طب مکمل شد و پژوهشگران آغاز کردند به یافتن تاثیراتش بر مشکلات آدم‌ها

خبر خوب اینکه دست تهی هم برنگشتند و برای بسیاری از مشکلات معمول امروزی، ماساژ را بعنوان یک روش مناسب که در برخی موارد درد را تخفیف می‌دهد و در موارد دیگر، آن را از میان میبرد.، توصیه دادند.

ما هم برای این شماره رفته ایم سراغ همین کشفیات پژوهشگران.

اول چند مدل معروف ماساژ را معرفی میکنیم که مناسب‌تر قادر باشید تصمیم بگیرید و بعد سراغ مزیت‌های این شیوه مکمل درمان می‌رویم.

انواع ماساژ:

ماساژ شیاتسو از ژاپن

یکی از ماساژهای معروف ژاپنی، ماساژ شیاتسو به معنای فشار انگشت‌ها است.

چنانچه روش انتخابی شما شیاتسو باشد، وقتی پیش ماساژتراپیست می‌روید متوجه خواهید شد که او روی نقطه‌های معینی از تن با انگشت‌ها فشار می‌آورد.

نوع این فشار باید منظم و اصطلاحا ریتمیک باشد.

ژاپنی‌ها معتقدند این نقطه‌های مشخص از تن، کانال‌های عبور انرژی حیاتی اشخاص هستند و گردش خون بدن، بیشتر به این نقطه‌های وابسته است.

ماساژ

شیوه ماساژ شیاتسو

آن‌ها اسم این نقطه‌های را «چی» گذاشته اند.

وقتیکه شما به منظور دریافت ماساژ شیاتسو مراجعه می‌نمایید بایست بدانید که باعث تحلیل رفتن انرژی شما می‌شوند؛ بنا بر این اگر به تازگی احساس خستگی‌های بی مورد میکنید و فکر میکنید به انرژی زیادتری نیاز دارید، شیاتسو می‌تواند روش مناسب شما باشد.

ماساژ

طریقه ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی

در نوع تایلندی ماساژ، فرد ماساژدهنده از انرژی تمام بدنش استفاده میکند که بدنتان را در وضعیت‌های مختلف قرار بگذارد. و یک ماساژ کامل را ارائه کند.

این شیوه نسبت به شیاتسو انرژی بیشتری می‌برد و با این وجود اندکی خشن‌تر هم هست.

در واقع میتوان گفت این همسایه‌های نه چندان دور ما با مشت و مال نسبت به ماساژ آشناتر هستند.

روش تایلندی برای اشخاصی که از اسپاسم ماهیچه‌ها و ماهیچه‌های بدن رنج میبرند، راهکاری مناسب و کارآمد است.

ضمنا چنانچه در منطقه مفاصل تان حس درد یا آزردگی میکنید و این موضوع را هم با دکتر تان در میان گذاشته اید، می‌توانید با خیالی آسوده از شیوه تایلندی بهره جویی کنید که وضعیت مفاصل تان التیام و بهبود پیدا کند.

طریقه انجام سنگ درمانی

سنگ درمانی چیست.

یکی از جالب‌ترین شیوه هایی که در ماساژ از آن استفاده میکند سنگ درمانی است.

در این شیوه پس از این که بلند کشیدید، ماساژتراپیست سنگ‌های گرم را روی نقطه‌های آزادکننده انرژی در بدن قرار میدهد.

این شیوه می‌تواند نقطه‌های انرژی بدن را آزاد کند و گرمای سنگ‌ها را به عمق استخوان‌ها نفوذ دهد.

چنانچه خیلی وقت است که دل تان می‌خواهد از تنش و اضطراب و نگرانی رهایی یابید و دست کم نیم ساعتی را با آسایش خاطر زندگی کنید، سنگ درمانی روش مناسب شماست.

بهترین نوع ماساژ کدام است؟

بهترین نوع ماساژ چیست.

یکی از شایع‌ترین و با این وجود محبوب‌ترین انواع ماساژ، ماساژ سوئدی است. ماساژ سودی شامل دو دسته از حرکات است که اولی نرم، آهسته و درازمدت هستند و دومی شامل ضربه‌های منظم و اندکی محکم‌تر میشود.

از شیوه سودی برای انرژی بخشی و ازبین بردن ملال و خستگی اشخاص استفاده زیادی میشود. این شیوه سطحی است و بافت رویی پوست بدن را درگیر مینماید و بهمین علت هم میتواند اثرات خوبی روی زیبایی پوست داشته باشد.

درگیرکردن نه چندان شدید ماهیچه‌ها و مفاصل همچنین یکی دیگر از هدایای ماساژ سوئدی، به کسانی است که این شیوه را به سایر شیوه‌ها ترجیح میدهند.

بکارگیری ضرباتی که دست در آن‌ها حالت کاسه‌ای دارد، نیشگون‌های آهسته و ضربات دایره‌ای شکل جزو حرکات مرتبط به ماساژ سوئدی هستند. از شیوه سوئدی هم چنین میتوان برای التیام و بهبود زیان دیدگی‌های جزئی کمک گرفت.

ماساژ درمانی

فواید ماساژ دادن

ماساژ عصبی- عضلانی یکی از انواع درمانی ماساژ است که به ویژه برای آنهایی که دچار زیان دیدگی‌های شدید هستند، توصیه میشود.

این ماساژ هم مانند ماساژ سوئدی روی پوست را درگیر مینماید و سعی میکند تنش‌های هر روزه را رفع کند.

ماساژ عصبی- عضلانی با گرفتار کردن نقطه‌های عصبی زیر پوست منتهی به از میان رفتن دردهای مزمن عصبی شده و شبیه یک مسکن عمل میکنند.

چنانچه جزو اشخاصی هستید که اندام تان احتیاج به حرکات اصلاحی دارد یا به تازگی صدمه دیدگی شدیدی را تجربه کرده اید، این نوع از ماساژ می‌تواند منافع زیادی برای شما داشته باشد.

یک ماساژ عالی شبیهِ مشت و مال :

یکی از شیوه‌های دیگر ماساژ، ماساژ ژرف است.

ماساژتراپیست در این شیوه از حرکات عمیق‌تر یاری نمایید. درد تاندون‌ها و عضله‌ها استفاده میکند.

این شیوه نسبت به سایر شیوه‌ها لطافت کم‌تر ولی کارآیی زیادتری دارد و سبب میشود اشخاص تندتر و آسان‌تر از شر دردهای شان خلاص شوند.

این شیوه هم چنین به کسان که از رگ به رگ شدن کمر رنج میبرند، توصیه میشود.

درمانی ساده برای افسردگی

افسردگی یکی از بیماری‌های قرن ماست و هزاران نفر در کل دنیا با این معضل نبرد میکنند. بطور معمول به منظور مواجهه با این اختلال مراجعه به دکتر متخصص روانپزشک و مصرف دواهای اثربخش در معالجه این دشواری تاکید می‌شود؛ ولی در مجاور اینکارها که می‌بایست اولویت شما رادر صورت مشاهده علایم این مریضی تشکیل بدهند، شیوه‌های دیگری هم به منظور بهترشدن رنجش و افسردگی در دسترس هستند. یکی از این شیوه‌ها ماساژ است.

افسردگی

درمان افسردگی با این ماساژ

اشخاص موقعی افسرده میشوند که سطح تراوش هورمون‌های شادی آور در آن‌ها افت پیدا کرده و هورمون تنش و استرس در بدن شان بیشتر تراوش شود.

جالبه که بدانید ماساژ تواناست بدن را آرام کرده و اضطراب و تنش را از ذهن شما دور کند. ماساژ هم چنین میتواند سطح برون ریزی هورمون اضطراب و نگرانی را که بنام کورتیزول شناخته میشود، پایین بیاورد و سطح روحیه اشخاص را با بالابردن تراوش دو هورمون اثربخش در شادی و آرامش یعنی سروتونین و دوپامین افزایش دهد.

براساس پژوهشی که در سال ۲۰۰۵ درمجله بین کشوری «علم اعصاب» پخش ش پژوهشگران اعلام کردند داشتن سه جلسه ماساژ درمانی در هفته برای زنانی که گرفتار سرطان سینه شده بودند، منتهی به داشتن اضطراب و نگرانی و حس ناراحتی کم‌تر و بنابراین خشم پایین‌تر شده بود. هم چنین تحقیق دیگری در گاهنامه «روان پزشکی کودکان و بزرگسالان» آمریکا انتشار یافت که نشان داده بودند، بیمارانی که از افسردگی و اضطراب رنج می‌بردند پس از جلسات ماساژ خوشحال‌تر بودند و رنجش و اضطراب و نگرانی پایین‌تر داشتند.

ضددردهای یکجانشینی

مشکل ما از وقتی آغاز نشد که صندلی کشف شد بلکه از وقتی آغاز شد که نوع شغل‌های مان عوض شد و ما را از دل طبیعت و سرزمین به پشت میز و کامپیوتر کشاند! درست پس از یکجانشینی مدرن که پس از یکجانشین شدن اجدادمان اتفاق افتاد، مشکلات عضلانی ما هم آغاز شدند.

نشستن‌های درازمدت ما منتهی به تغییر فرم بدن ما شدند و مشکلات زیادی را برای مان ایجاد کردند.

یکی از این دشواریها هم کمردرد ‌های مزمن است که حتی جوان‌های امروزی هم با آن آشنا هستند.

ماساژ درمانی

درمان درد‌های یکجا نشینی

براساس بررسی‌های انجام گرفته معین شده است که از هر ده آمریکایی ۸ نفر کمردرد را تجربه می‌کنند؛ ولی خبر خوش اینست که ماساژ گرفتن می‌تواند به میزان قابل توجهی به برطرف کردن این مشکل یاری رساند. براساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۱ در آمریکا انجام شد، پژوهشگران دریافتند آنهایی که دچار کمردرد شده اند و ماساژ گرفته اند، کارکرد مناسب‌تر و درد کم‌تری نسبت به کسانی داشته اند که کمردرد را تجربه کرده اند ولی از ماساژ استفاده نکرده اند.

ماساژ هم چنین میتواند به بهتر شدن وضعیت بدن یاری نماید و علی الخصوص با دردهای عضلانی ناشی از دلهره که کمر و گردن را نشانه می‌روند، نبرد کند.

باز کردن عضلات پیچ خورده:

خیلی وقت‌ها دیده شده اشخاصی که به مدت زیادی ورزش نکرده اند همچنان این عمل را انجام نمی‌دهند چون از گرفتگی عضلانی بعد از نخستین جلسات می‌ترسند.

چنانچه شما نیز اینطور هستید، پژوهش هایی که در زمینه فواید ماساژ انجام شده، نشان داده است ماساژ می‌تواند در برطرف کردن گرفتگی‌های عضلانی بسیار اثربخش عمل کند.

مواقعی را خاطرتان بیاورید که آرنج تان با یک سطح سخت برخورد میکند، اولی بازتاب شما پس از آخ گفتن چیست؟

ماساژدادن قسمت ضربه خورده و پس از چند ثانیه، برطرف شدن درد؛ ماساژ برای گرفتگی عضلانی شبیه همین اتفاق عمل میکنند. وقتی عضلات گرفته اند، بالا بردن سطح جریان خون می‌تواند اکسیژن رسانی به سلول‌ها را بالا ببرد و دردهای ناشی از اسپاسم ماهیچه‌ها را اندک کند. هم چنین براساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۱ در گاهنامه «پزشکی داخلی» انتشار یافت، پژوهشگران اعلام کردند ماساژ گرفتن، درست به میزان دیگر شیوه‌های درمانی به منظور بهترشدن دردهای عضلانی و علی الخصوص گردن درد ناشی از گرفتگی عضله‌ها بافایده است.

چنانچه شما نیز جز آن گروه از اشخاصی هستید که مرتب فشارتان بالا میرود، نامطلوب نیست از حالا به بعد ماساژ را بعنوان یک روش اثربخش برای مقابله با این معضل جایی گوشه‌های ذهن تان داشته بشید! اوایل مشخص نبود عینا چه اتفاقی میافتد که اشخاص گرفتار بالارفتن فشار خون پس از گرفتن چند جلسه ماساژ حال شان مناسب‌تر میشود ولی پژوهش‌های نوین نشان داده اند چون بالابودن فشار خون نیز میتواند با تشویش در تماس باشد، بکارگیری ماساژ به حل شدن این دشواری منتج میشود.

به بیانی دیگر وقتی تراوش کورتیزول کم‌تر شود، بدن از حالت دفاعی و فرار که بطور معمول بدنبال تراوش این هورمون پیش میاید، خلاص میشود و وقت میکند نفس راحتی بکشد و تمام این‌ها در مجاور هم شر فشار خود را از سر فرد اندک می‌کنند! باز هم خاطرتان باشد ماساژ روش مکمل است، نه اصل درمان!

شبیه ویتامین ث

چنانچه از شما بپرسدند موثرترین کارکرد ویتامین ث چیست، شاید می‌گویید بالابردن قدرت دستگاه دفاعی و ایمنی بدن؛ پاسخ تان صحیح است. حالا چنانچه از شما بپرسند کدام از روشهای طب مکمل شبیه ویتامین ث عمل میکنند، میتوانید با آوای بلند اعلام کنید ماساژ! برای این پاسخ شما نیز تحقیقات علمی انجام شده است.

یکی از این حقیقات که سال ۲۰۱۰ در گاهنامه «طب مکمل و طب جایگزین» انتشار یافت، نشان داد گرفتن ماساژ سطح گلبول‌ها سفید خون را بالا میبرد.

این را هم بدانید که گلبول‌های سفید نقشی اساسی در بالابردن قدرت دفاعی بدن دارند و اساسا همان سربازهایی هستند که وقتی بچه بودید، فکر می‌کردید به جنگ میکروب‌ها می‌روند.

پایین شدن دستگاه دفاعی و ایمنی بدن در اثر بیماری‌های گوناگونی ایجادمی شود.

یکی از این بیماریها که از راه کاستی دستگاه ایمنی اشخاص را فرد بیمار میکند و می‌تواند آزاردهنده باشد. اچ آی وی یا ایدز است. تحقیقات هم چنین نشان داده اند مبتلایان به ایدز میتوانند از گرفتن ماساژ برای افزایش دادن قدرت ایمنی بدن شان بهره ببرند.

استامینوفن طبیعی: چنانچه از سردرد ‌های مزمن رنج میبرید، اول از همه به متخصص مغزواعصاب مراجعه کنید و چنانچه متوجه شدید مشکل خاصی ندارید از ماساژ بعنوان یک روش درمان بهره جویی کنید. براساس پژوهش هایی که در دانشگاه گرادانا اسپانیا انجام شده محققان دریافتند، حتی یک جلسه ماساژ پس از آغاز سردرد مزمن می‌تواند بسیار سریع سردرد را از شما دور کرده و شبیه یک مسکن قوی عمل کند.

این شیوه هم چنین برای گرفتاران به میگرن بسیار بافایده است و معین شده اخذ ماساژ می‌تواند شدت و مدت سردردها را به میزان قابل توجهی بکاهد. پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد نیز نشان داد، اخذ سی دقیقه ماساژ سردردهای عصبی بخش زیادی از بیماران را کاست و برخی موارد را نیز در حالت کلی از بین برد! اهمیتی ندارد تا امروز چه میزان طب مکمل را دستکم گرفته اید، اینبار که سردرد آغاز شد بجای استفاده از مسکن‌های شیمیایی برای یکبار هم که شده اعتماد کنید و از یک ماساژتراپیست حرفه‌ای وقت بگیرید؛ یقین داشته باشید که پشیمان نخواهیدشد!

کاستن از درد وضع حمل

در دوره بارداری بدن زنان گرفتار تغییرات زیادی میشود.

این تغییرات و دلواپسی ناشی از اونها هم میتواند منجر به دلواپسی برخی از مادران شوند.

جالبه که بدانید نوعی از ماساژ عینا به ماساژ بارداری شناخته شده است و برای این دسته از خانمها طراحی شده است.

در این شیوه ماساژتراپیست با بکارگیری بالش‌های ویژه، شما را در موقعیت مناسب ماساژ قرار میدهد که بطور کامل حس آسایش و راحتی کنید.

اینکار سبب اند بکارگیری ماساژ در دوره حاملگی می‌تواند ورم دست‌ها و پاها را اندک کند و دردهای ماهیچه‌ها و مفاصل را نیز از میان ببرد.

کاستن از درد وضع حمل با ماساژ

ین روش هم چنین به آرامش بیشتر مادر یاری می‌کند. این بررسی‌ها همچنان نشان داده اند مادرانیکه در طول دوره حاملگی شان ماساژ گرفته بودند، وضع حمل راحت‌تری داشته اند و با این وجود مدتی که واجب و ضروری بوده پس از وضع حمل در شفاخانه بمانند نیز نسبت به سایر مادران کم‌تر بوده است.

ماساژ پوست و فواید ان

چنانچه متوجه شده اید این ایام حال پوست تان مناسب نیست و هر روزه کدرتر میشود، تلاش کنید دست کم هفته‌ای یک جلسه ماساژدرمانی را در برنامه تان بگنجانید.

هنوز عینا مشخص نشده چه اتفاقی در بدن میافتد که پوست اشخاص بر اثر ماساژ به همان ماجرای همیشگی اضطراب و نگرانی مرتبط باشد.

کدرشدن، جوش زدن و حتی سیاه شدن دور چشم می‌تواند به خاطر ملال و خستگی و دلواپسی بوجود بیاید. هنگامی که ماساژ می‌گیرید، ملال و خستگی از شما دور میشود و بدن به جای تراوش هورمون تنش و استرس آغاز به تراوش هورمون‌های وابسته به آرامش و شادی می‌کند؛ عینا همان هورمون هایی که به داشتن چهره‌ای شاد با پوستی صاف و شفاف منتج می‌شوند!

راهکاری به منظور بهترشدن زخم‌ها

زخم‌ها وقتی ایجاد میشوند یک جور آدم را اذیت میکنند و پس از این که خوب شدند تا جای شان از میان رود، یک جور دیگر آدم را حرص می‌دهند! یکی از شیوه هایی که به ویژه برای درمان اشخاص اصطلاحا بدزخم پسندیده است، گرفتن منظم ماساژ است. ماساژ موجب التیام بازسازی سلول‌ها میشود و از این راه می‌تواند به هرچه تندتر خوب شدن زخم‌ها منتج شود.

همچنین چنانچه اندام تان به تازگی جراحت شدید برداشته و نمی‌خواهید جان آن روی تن تان بماند، میتوانید در کنار بکارگیری داروها وپمادهای تجویزشده توسط پرشک تان از ماساژ بعنوان یک پانسمان عالی بهره جویی کنید.

علت این امر شاید به بالارفتن جریان خون در سطح سلول‌ها بر می‌گردد که می‌تواند مواد مورد نیاز را به سلول برساند و از این راه به بهتر شدن وضعیت بدن یاری رساند.

آرام کردن درد ‌ها با ماساژ

آرام کردن درد ‌های زنانه

خیلی از خانمها با مشکلات و دردهای پیش از پریود که بنام PMS شناخته می‌شوند اشنا هستند و هرماه از این دشواریها رنج میبرند. خوشبختانه بررسی‌های انجام گرفته نشان داده اند زنانی که در حال وارد شدن به دوره پریود هستند، میتوانند از ماساژ به عنوان روش تخفیف دهنده دردها بهره ببرند.

انجام ماهانه یک جلسه ماساژ هم چنین سبب اندک شدن نوسانات خلقی در خانمها میشود که از مسائل مرتبط به قاعادگی است.

ماساژ می‌تواند بدن را آرام کرده، ذهن را آزاد کند و با بالابردن تراوش هورمون‌های شادی آور طی این دوره کمک فراوانی به زنان برساند.

افزایش تمرکز

حجم امورات امروزی آن قدر زیاد است که گهگاهی وقت‌ها بعضی چیزها را فراموش می‌کنیم.

این فراموشی هم هوشیاری را تقلیل میدهد.

اگر مایلید هوشیاری تان بالا برود، تمرکز بیشتری پیدا کنید و با انرژی بیشتری به کارهایتان برسید.

ماساژ را در برنامه هفتگی تان بگذارید.

یکی از بررسی‌های انجام گرفته که بدنبال یافتن رابطه‌ای بین بالارفتن سطح هوشیاری و گرفتن ماساژ بود، تایید کرد انسانهایی که به مدت پانزده دقیقه روی صندلی‌های شان ماساژ گرفته بودند، تمرکز بالاتری داشتند و توانستند با سرعت عمل بیشتری، مسائل ریاضی را که به آن‌ها داده شده بود، حل کنند.

هم چنین جواب‌های این اشخاص به مسئله‌ها نسبت به سایر آنهایی که از ماساژ کمک نگرفته بودند، دقیق‌تر و درست‌تر بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =