فرم واژن بانوان در دهه های 30 تا 60 زندگی شان

فرم واژن بانوان در دهه های 30 تا 60 زندگی شان

برای زنان حفظ شادابی و جوانی پوستشان از اهمیت خاص و بالایی برخوردار است. کم نیستند زنانی که مدام تغییرات بدن خود را وارسی می کنند تا در صورت هر تغییر منفی بتوانند راهکارهای مناسب برای آن اتخاذ نمایند. یکی از این نواحی که با گذشت سن دچار تغییر و فرسودگی می گردد واژن می باشد و هیچ کس نمی تواند این مورد را انکار نماید.

گروهی از خانم ها که به بدن خود نگاه دقیق و متداومی ندارند قطعا متوجه این موضوع به خوبی نمی شوند و هم چنین به دنبال راهکارهای جدید و موثر در این حوزه نخواهند بود. مهبل زنان در طول عمر، با دگرگونی هایی مواجه می شود که در هر بخش این دگرگونی متفاوت و به شکلی خاص بروز می کند. سن مهبل عینا با سن تولدتان یکی نیست.

آلیسیا دوک Alyssa Dweck استادیار بالینی خانم‌ها و وضع حمل در بخش پزشکی مونت سینای در نیویورک می گوید: ” پیکرتان خبری از دگرگونی (تغییرات) تقویم ندارد، ولی اندام شرمگاهی (تناسلی) بی تردید با گذشت زمان گرفتار تغییر میشود و دانستن این موضوع که دگرگونی (تغییرات) ایجاد شده بطور کامل طبیعی است.

علی الخصوص برای کسانی که از مشاهده این دگرگونی‌ها (ی) ناراحت می‌شوند، میتواند آسودگی (آرامش) بخش باشد. البته هر خانم (زن) و هر مهبل با هم مختلف (متفاوت) هستند. حاملگی (بارداری) یا منوپوز (یائسگی) در هر زنی با بقیه تفاوت دارد، جالب اینجاست که در یک خانواده نیز فرم مهبل تمام دختران کاملا متفاوت با یکدیگر می باشد. همراهان عزیز زیبان با ما همراه باشید تا در این مورد مطالب بیشتری در اختیارتان قرار دهیم.

واژن بانوان در دهه ی 30 عمرشان

خشکی واژن

همراهان عزیز زیبان اگر شما هم در این سن قرار دارید قطعا تجربه کرده اید که خانمها با بکارگیری قرص‌های جلوگیری کننده از حاملگی در این دهه (قبل یا پس از آن) امکان دارد با اندکی خشکی مهبل روبرو شوند. احتمالا به همین علت است که  استعمال همین داروهای جلوگیری کننده از حاملگی هست که تخمک گذاری متوقف میشود، که امکان دارد روانکاری طبیعی وازن در حول و حوش زمان تخمل گذاری در هر ماه را محدود کند.

– به گفته پزشک استفانی اس فابیون Stephanie S Faubion، مدیر دفتر تندرستی (سلامت) خانمها در کلینیک مایو و نویسنده کتاب راه حل‌های منوپوز (یائسگی) در مایو: ” یکی دیگر از علل و دلایل این امر دلیل پیچیده و اندکی بحث برانگیزی دارد.

ما فکر می‌کنیم بعضی از خانمهای با استعمال قرص‌های جلوگیری کننده از حاملگی گرفتار خشکی بیشتر مهبل vulvar می‌شوند زیرا این قرصها هورمونهای جنسی مردانه که آندروژن androgen نامیده می‌شوند، مسدود میکنند و مهبل گیرنده این آندروژن بوده است و چون اخذ نمی‌کند گرفتار خشکی میشود.

هنوز علت این موضوع به روشنی مشخص نشده که چرا در جامعه خانم ها، بعضی این اثرات را حس میکنند و بعضی دیگر احساس نمی‌کنند” البته بعضی خانم‌ها امکان دارد در طول این دهه تصمیم به افزایش جمعیت خانواده و در نتیجه جامعه ی خود بکنند.

کاملا روشن و واضح است که حاملگی و باروری و بدنیا آمدن نوزاد اثرگذاری عمده ای بر فرج و مهبل دارد، ولی به هر حال برخی از این دگرگونی‌های شیرین زندگی اندکی تعجب برانگیز‌تر است.

به بیان دویک Dweck، به عنوان نمونه تعدادی از خانم ها در دوران حاملگی احساس سنگینی رحم می کنند که این سنگینی موجب ایجاد رگ های واریسی در پایین تنه فرد می شود. این عروق خونی برجسته در اواخر دوره حاملگی و درست پس از وضع حمل رایج‌تر هستند.

در دوران حاملگی بدن زنان دچار تغییرات هورمونی می شود که این تغییرات رنگ فرج را تغییر می دهد. پس همراهان زیبانی که در این دوره جذاب زندگی قرار دارند زیاد نگران تیره شدن فرجشان نباشند چون بعد از به دنیا آمدن فرزند دلبندتان، دوباره به حالت قبلبر می گردد.

خوشبختانه مهبل یک اندام بسیار منعطف است به خاطر ماهیت الاستیک و گردش خون بالایی که دارد پس از زمانی که از وضع حمل می‌گذرد همه چیز به حالت طبیعی بر میگردد. به بیان دویک پس از اینهمه سال هنوز این مسئله برایش شگفت انگیز است.

با اینحال امکان دارد زیان‌های عصبی و ماهیچه‌ای با توجه به میزان نیرویی که بر ماهیچه‌ها (عضلات) زیر لگن در هنگام حاملگی (بارداری) و کار وارد شده، ایجاد شود.

به بیان فابیون، بعضی از پزشکان بدنی استدلال میکنند که همه ما پس از بدنیا آمدن نوزاد به اندکی آموزش نیازمندیم تا وضعیت لگن خاضره را به شرایط مطلوبش برگردانیم.

برای بعضی از خانمها ورزش‌های زیر لگن میتواند به پیشگیری از عدم وجود اختیار ادرار و مشکلات ارتباط جنسی کمک کند.

تغییرات واژن در دهه 40 زندگی

عزیزان همراه زیبان چنانچه شما جزو آن دسته از افراد هستید که موهای ناحیه تناسلی خود را همیشه حذف می نمایید و از روش هایی مانند ژیلت یا اپیلاسیون استفاده می کنید قطعا با تغییرات رنگدانه های پوستی مواجه خواهید شد. موهای قسمت پایین فرج ممکن است در این دهه شروع به نازک شدن کنند که احتمالا یک نتیجه طبیعی مسن شدن یا کاهش استروژن است.

برخی از این نشانه های کم شدن استروژن گواه از نزدیک شدن به تایم یائسگی در این دهه است. به طور معمول در بیشتر زنان یائسگی حدود 50 تا 52 سالگی رخ می دهد که با شروع خشکی واژن یا تغییر در کشسانی آن شما را متوجه خود می کند.

تغییرات واژن در دهه 50 زندگی

تغییرات واژن در سنین مختلف

به گفته فابیون در دوران زندگی زنان، یائسگی قابل توجه ترین تغییرات واژن و فرج را به ارمغان می آورد. بهتر است مجددا تاکید نکنیم که زنان در این دوران نیاز بیشتری به مراقبت های پزشکی دارند.

کم کردن استروژن منتهی به نازک‌تر شدن، کشسانی کم‌تر و خشک شدن بافت مهبل میشود که میتواند حس ارتباط جنسی را مانند کشیده شدن سنباده به مهبل بنماید که سبب ایجاد تحریک و حس احتیاج به خروج ادرار میشود.

به بیان فابیون، بتازگی برخی متخصصان پزشکی سعی دارند کمپینی را برای این دگرگونی‌ها (ی) به عنوان نشانگان ادراری شرمگاهی (تناسلی) منوپوز (یائسگی) (GSM) genitourinary syndrome of menopause ایجاد نمایند.

نام این دشواری به آتروفی مهبل vaginal atrophy تغییر پیدا کرده ولی به این منزله نیست که فکر کنید این مسئله حالت نشانگان ندارد ولی بایست به این حقیقت توجه داشته باشید که این دسته مشکلات مهبل، فرج و علایم ادراری به شکل منظم با منوپوز (یائسگی) همراه هستند.

بایست به خانم‌ها یادآور شویم که مشاوره دهندگان مراقبت‌های بهداشتی راه هایی برای جلوگیری از این علایم ارائه میکنند که خیلی مناسب‌تر از درمان است. چنانچه با کمک آینه خودتان را وارسی نمایید امکان دارد متوجه برخی دگرگونی (تغییرات) آشکار در فرج خود بشوید مانند فقدان چربی و کلاژن که به خاطر اندک شدن سطح استروژن است.

این منطقه قسمتی از بدن است که احتیاج به داشتن چین و چروک دارد ولی با آغاز منوپوز (یائسگی) میزان چین و چروک مهبل کم کردن پیدا میکند. با نازک شدن و کم کردن الاستیک پوست در همه این منطقه احساس کشش به شما دست میدهد.

زمانیکه استروژن در بدن شما کاهش می‌یابد باکتری‌های خاصی در واژنتان خانه میکند که سبب تغییر PH آن میشود. وقتیکه مهبل اسیدی‌تر شود احتمال زیان پذیری آن در برابر عفونت بیشتر خواهد شد البته فقدان قابلیت ارتجاعی هم میتواند در این امر اثرگذاری (تاثیر) گذار باشد. اندک شدن ترشحات سبب روانی کم‌تر این قسمت شده و فقدان انعطاف و نرمش پذیری شانس گرفتاری به عفونت را افزونتر میکند.

تغییرات واژن در دهه 60 زندگی

تغییرات واژن در سنین مختلف

گرگرفتگی و عرق کردن شبانه میتواند چندین سال زمان ببرد ولی بالاخره مناسب‌تر خواهد شد. دگرگونی (تغییرات) مهبل در اثر منوپوز (یائسگی) فقط نامطلوب‌تر خواهند شد.

به بیان فابیو حدود ۵۰ تا شصت درصد خانم‌ها مشکلات خشکی مهبل را گزارش کرده اند و چنانچه قدمی برای اصلاح این مشکلات برندارید امکان دارد خودتان را در یک چرخه معیوب گرفتار کنید.

وقتی ارتباط جنسی پس از منوپوز (یائسگی) برای خانم‌ها دردآور میشود واکنش‌های غیرارادی پیش میاید و به خاطر تجربه ارتباط جنسی دردآور مغزتان برای مراقبت از شما در ماهیچه‌ها (عضلات) زیر لگن اسپاسم ایجاد میکند و سبب آزار شما میشود.

باور کنید یا نه با این که بخش زیادی از ما برای محکم کردن ماهیچه‌ها (عضلات) لگن وادار به انجام ورزشهای کگل هستیم برخی از خانمها احتیاج به درمان‌های فیزیکی برای نرم کردن ماهیچه‌ها (عضلات) زیر لگن دارند.

چنانچه مشکل شما شلی این قسمت است، هر چند برخی از خانمها پس از منوپوز (یائسگی) پیش روی دگرگونی (تغییرات) جدی بنام پرولاپس prolapsed هستند که با دگرگونی (تغییرات) بافت همبند رحم، دهنه رحم، یا حتی شل شدن شکم بدون این که متوجه شوید همگام است. این شل شدگی امکان دارد گاهی اینقدر سهمگین باشد که از مهبل بیرون بزند و برای از بین بردن مشکل احتیاج به جراحی باشد.

پس چه باید کرد؟

در هر سنی، چنانچه هر یک از این دگرگونی‌ها (ی) سبب نگرانیتان شد یا از نظر بدنی برایتان ناراحت کننده بود، از صحبت کردن در موردشان خجالت نکشید، و مشکلات خود را بطور بسامان (منظم) با یک ماما یا پزشک زنان و زایمان مطرح کنید.

به بیان فابیون ” خانم‌ها بایستی مواظب خود باشند چنانچه با دکتر یا مشاور خودتان راحت نیستید فرد دیگری را جایگزین کنید که قادر باشید مشکلاتتان را به آسانی با او در میان بگذارید.”

چنانچه رنجش شما اندک است، میتوانید با بکارگیری لوبریکانت حس خوبی هنگام ارتباط جنسی داشته باشید. از محصولاتی که تبلیغات اغوا کننده مانند گرم نمودن یا تحریک کنندگی بیشتر استفاده میکنند پرهیز کنید چون امکان دارد سبب ایجاد حساسیت و سوختگی در مهبل شوند.

به یاد داشته باشید که لوبریکانت مبتنی بر روغن ارتباط خوبی با کاندوم ندارد و لوبریکانت مبتنی بر سیلیکون برای این منظور مناسب‌تر عمل میکند. هم چنین میتوانید از آبرسان و رطوبت دهنده مهبل بهره جویی کنید.

به بیان فابیون ” میتوانید از آبرسان و رطوبت دهنده صورت برای مهبل بهره جویی کنید این کرم‌ها به سلولهای مهبل نچسبیده و آب را در آنها نگاه میدارند بدن شما بطور رایج هر دو تا سه روز سلول هایش را جایگزین میکند درنتیجه به صورت بسامان (منظم) باید از نمناک کننده‌ها بهره جویی کنید.

چنانچه این گزینه‌ها کارساز نبود امکان دارد یک نسخه استروژن واژینال مشکلتان را حل کند پزشکتان شما را راهنمایی میکند که قادر باشید مطلوبترین گزینه از بین کرم استروژن، قرص یا حلقه را بهره جویی کنید.

هر یک مزیت‌های زیادی برای مهبل و مهبل داشته و در دوز پایین خطراتی که در زمینه درمان هورمونی شنیده اید را ندارند. این روش درمانی نه فقط سبب بهبودی رنجش مهبل میشود بلکه به طور چشمگیری در کم کردن عفونت موثرند.

گردآورنده:میلاد اسد بیگی
منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 5 =