اختراع خون مصنوعی!

تولید خون تصنعی اتفاقی خیلی پراهمیت در علم پزشکی

پژوهندگان امیدوارند خون تصنعی بسازند که قادر باشد مشکل حجم خون‌های اهداییِ رو به کاهش را در شرایط نیاز (هنگام تزریق خون در جراحیها وموقعیت‌های اورژانسی)، التیام و بهبود بخشد و آسان کند.

در حال حاضر؛ خونهای تصنعی در دست توسعه هستند که از پرفلوئوروکربن‌ها یا هموگلوبین‌های اصلاح شده برای حمل اکسیژن به بافتها استفاده میشود.

پرفلوئوروکربن‌ها، زنجیره‌های هیدروکربنی چرب و درازی هستند که شامل فلوئورین می‌باشند.

فلوئورین توانایی اخذ اکسیژن از شش‌ها و آزاد کردن آن به درون بافتها را دارد.

خون تصنعی شامل مخلوطی از فلوئورو کربن‌ها ومحلول آب نمک می‌باشد و از موادفعالی استفاده می‌شود که سبب آمیخته شدن آب و روغن (چربی) می‌شوند.

این محلول بعد به مریضها ی برای استفاده از داده میشود.

در طی این مدت؛ هنگامیکه خون تصنعی، اکسیژن را به بافتها تحوبل می‌دهد، مولکولهای فلوئورو کربن ازطریق بازدم از جسم و بدن خارج می‌شوند.

محلول هموگلوبین شامل هموگلوبین هایی هست که، برای بالا رفتن طول عمر در رگهای خونی و حتمی شدن توانایی حمل اکسیژن به میزان کافی؛ ازگلبولهای قرمز جدا شده اند و بطور شیمیایی تغییر یافته اند.

این مواد (خون مصنوعی)، به کاملی مواد موجود در خون نیستند چون آن‌ها فقط توانایی حمل اکسیژن را دارند و قادر نیستند دیگر عملکردهای اساسی و مهم خون را انجام دهند یاجایگزین آن‌ها شوند.

هرچند آن‌ها در حذف خطر بیماریهای حاصل از منتقل شدن در تزریق خون ارزشمند هستند، طوری که از نا همخوانی تصادفی گروه‌های خونی منع میکنند.

تولید خون تصنعی به جرات یکی از با اهمیت‌ترین و جدیدترین یافته‌های پزشکی است که با به انتها و پایان رسیدن این طرح مشکل کمبود خون در کلینیکها و مراکز مداوای بیماران و بیمارستان‌ها از بین بردن خواهد شد.

پژوهشگران بریتانیایی برای نخستین بار در جهان و تا سال ۲۰۱۷ میلادی به تولید خون تصنعی دست پیدا خواهند کرد.

یکی از گرفتاریهای همیشگی بیمارستان‌ها را میتوان در کمبود خون دانست زیرا اشخاص محدودی گرایش به اهدای خون دارند و این موضوع درحالیست که انسان‌های خیلی از اختلالات و بیماریهای خونی رنج میبرند و احتیاج به اخذ واحدهای خونی دارند.

اکنون پژوهشگران بریتانیایی اعلام کرده اند که تا سال ۲۰۱۷ میلادی به تولید خون تصنعی دست پیدا خواهند کرد که می‌تواند تحول عظیمی را در علم پزشکی بدنبال داشته باشد.

وظیفه‌ی خون در بدن

خون مایعی است که کار اساسی آن رساندن اکسیژن و مواد تغذیه کننده مانند گلوکز و سازنده به بافت‌ها و یاری به دور کردن ترکیبات اضافی (مانند کربن دی اکسید و اسید لاکتیک) از بافتهای بدن و دفاع در مقابل میکرو ارگانیسم‌ها است.

این مایع حیاتی با یاری پمپاژ قلب توسط رگ‌ها به همه نواحی بدن انتقال می‌یابد.

این پروژه با همکاری پژوهشگران دانشگاه‌های بریستول، آکسفورد، کمبریج و همینطور سازمان سلامت NHS انجام خواهد شد.

پژوهشگران با بکارگیری سلول‌های بنیادی خون اشخاص بالغ و بند ناف نوزادان بدنبال تولید سلول‌های خونی هستند.

خون حاصل شده از این تست بر روی پنج تا ده داوطلب مورد وارسی قرار خواهد گرفت.

گزارشات انتشار یافته، نشان میدهد بین پنج تا ده میلی متر از خون تصنعی بنا شده به داوطلبان تزریق خواهد شد تا کارکرد خونی و جسمی آن‌ها نسبت به دیگران مورد سنجش و بررسی قرار گیرد.

برآیند این تست نه فقط کمبود واحدهای خونی در بیمارستان‌ها را از میان میبرد. بلکه میتواند برای افرادی با گروه‌های خونی نادر هم استفاده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + سه =