شیوه‌های گیاهی درمان حساسیت دندان!

آنچه می‌بایست در مورد حساسیت دندان بدانید.

آیا تابحال بعد از خوردن بستنی، یا یک قاشق غذاخوری سوپ داغ، حس درد یا رنجش کرده اید؟ چنانچه چنین است، شما تنها فرد نیستید، درد ناشی از خوراکی‌های گرم یا سرد میتواند علامتی از حفره باشد، و در آنهایی که دندان‌های حساس دارند، مرسوم است. حساسیت دندان ، یا «حساسیت دنتین» عینا همان چیزیست که به نظر می‌رسد؛ درد یا رنجش در دندان، به عنوان جواب به محرک‌های خاص، مانند درجه حرارت گرم یا سرد است.

درد می‌تواند موقتی یا یک مشکل مزمن باشد، و هم چنین یک دندان، چند دندان یا تمام دندان‌ها ی در یک فرد را تحت اثر بگذارد می‌تواند علت‌های مختلف داشته باشد، ولی زیر فشار، دندان‌های حساس به آسانی با تغییر در پاکیزگی و بهداشت دهان درمان میشود، بحث امروز سلامت زیبان در زمینه علت‌های، نشانه‌های و روش‌های جلوگیری و درمان حساسیت دندان است.

درمان حساسیت دندان با داروهای گیاهی

عوامل ایجاد و تشدید کننده حساسیت دندان:

کسانی که دارای دندان‌های حساس هستند، احتمال دارد درد و آزردگی را بعنوان یک جواب به محرک‌های خاص امتحان کنند شما امکان دارد این درد را در ریشه دندان‌های صدمه دیده احساس کنید رایج‌ترین عوامل، شامل:

  • خوراکی‌های گرم و آشامیدنی
  • خوراکی‌های سرد و آشامیدنی
  • هوای سرد
  • خوراکی‌های شیرین و آشامیدنی
  • خوراکی‌های اسیدی و آشامیدنی
  • آب خنک، بخصوص در هنگام
  • مسواک زدن دندان
  • دهانشویه الکلی

نشانه‌های شما امکان دارد در طی زمان، از بین رفته و مجدد بازگردد ویا شدت درد از نه چندان شدید تا شدید متغیر باشند.

حساسیت دندان چیست؟ دلیل حساسیت دندان‌ها چیست؟

بعضی افراد بخاطر داشتن مینای نازک، دندانهای حساستری نسبت به دیگران دارند مینا، لایه بیرونی دندان است که از آن حفاظت میکند فرسوده شدن مینای دندان، می‌تواند از:

  • مسواک زدن به شیوه‌ی اشتباه
  • بکارگیری یک مسواک زبر
  • خوردن یا آشامیدن خوراکی‌های اسیدی

گاهی وقتها، شرایط دیگر میتواند منجر به حساسیت دندان شود به عنوان نمونه، رفلاکس اسید معده (GERD)، می‌تواند اسید را از معده و مری وارد دهان کند، و امکان دارد در طی زمان دندان‌ها را از میان ببرد.

شرایطی که سبب استفراغ مکرر می‌شوند، از جمله گاستروپارزی و بولیمیا که میتوانند مینای دندان را فرسوده کنند.

نازک شدن مینا می‌تواند، بخشهایی از دندان را در آستانه خطر قرار دهد، هم چنین سبب حساسیت شود. پوسیده شدن دندان ، دندان‌های شکسته، دندان‌های خرد شده و پر کردن یا تهی کردن دندان فرسوده، می‌تواند عاج دندان را در آستانه خطر قرار دهد و سبب حساسیت شود چنانچه این مورد باشد، با احتمال فراوان حساسیت در یک دندان خاص یا یک منطقه خاص حس میشود.

دندانهایتان احتمال دارد پس از کار دندانپزشکی مانند پر کردن، و یا سفید کردن دندان ‌ها به صورت موقت حساس شوند در این زمینه، حساسیت نیز به یک دندان یا دندانهایی که کار دندانپزشکی روی آن‌ها انجام شده محدود میشود و پس از چند روز از بین میرود.

حساسیت دندان چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

چنانچه برای نخستین بار حساسیت دندان را تجربه کردید، به متخصص دهان ودندان خود مراجعه نمایید آن‌ها میتوانند با یک چک آپ، سلامت دندان‌های شما را تشخیص و مشکلات محتمل مانند حفره‌ها، یا لثه هایی صدمه دیده و … را وارسی کنند.

متخصص دهان ودندان شما میتواند اینکارها را در چک آپ هر روزه دندانپزشکی انجام دهد آن‌ها دندان‌های شما را پاک میکنند و تست بصری انجام میدهند، هم چنین دندان‌های شما را بوسیله استفاده از ابزار دندانپزشکی به منظور وارسی حساسیت لمس میکنند و یا شاید از اشعه ایکس روی دندان شما بهره ببرند.

حساسیت دندان چگونه درمان می‌شود؟ راه حل‌های کلی

  • چنانچه حساسیت دندان شما ملایم باشد، می‌توانید از درمانهای دندانپزشکی بهره جویی کنید خمیر دندانی را برگزینید که برای دندان حساس بنا شده است این خمیردندان، هیچ مواد مضری ندارند و در عوض دارای موادی هستند که از انشعاب درد به عصب جلوگیری میکند.
  • در زمینه دهانشویه، دهانشویه بدون الکل را برگزینید.، زیرا دندانهای حساس را کم‌تر تحریک میکند، هم چنین از مسواک‌های نرم بهره جویی کنید.درجه بندی مسواک‌ها برچسب گذاری میشود.بطور رایج، پس از بکارگیری این شیوه‌ها حساسیت دندان باید در طی یک هفته کاسته شود. اما چنانچه درمان هایی که در خانه انجام میشود کار ساز نباشند، میتوانید با متخصص دهان ودندان خود در زمینه تجویز خمیر دندان و دهانشویه گفتگو کنید..
  • نیز امکان دارد ژل فلوراید تجویز کنند این ژل می‌تواند به تحکیم مینای دندان و مراقبت از دندان‌ها یاری رساند.
  • درمان بیماری هایی که سبب حساسیت دندان می‌شود: مشکلات و مریضی هایی که سبب حساسیت دندان شما میشود، بایستی پیش از اینکه مینای دندان را از بین ببرند و به دندان زیان برسانند، درمان شوند، رفلکس معده را میتوان با کاهش دهنده اسید معده ، مداوا نمود و بولیمیا تحت نظر متخصص اعصاب و روان درمان میشود.
  • با مسواک کشیدن و حفظ پاکیزگی دندان‌ها و دهان، به آسانی می‌توان ساختارهای فرسوده را مداوا نمود.
  • در موارد حساسیت شدید و رنجش ناشی از نازک شدن لثه، متخصص دهان ودندان شما امکان دارد از پیوند لثه میشود از
  • پسندیده‌تر است روی دندون قروچه کردن خود متمرکز شوید و آنرا انجام ندهید.
  • کاهش اضطراب و نگرانی و کافئین پیش از خوابیدن نیز، می‌تواند مانع از دندون قروچه در شب شود ضمنا میتوانید در طی شب، برای حفاظت از دندان‌ها از محافظ دهان بهره جویی کنید.

چه وقتی به علت حساسیت دندان قطعا لازم است به دکتر مراجعه کنید؟

چنانچه حساسیت دندان شما فراوان است، با متخصص دهان ودندان خود در زمینه یافتن یک راهکار گفتگو کنید. چنانچه دچار نشانه‌های حفره یا زیان محتمل ریشه هستید، میتوانید به متخصص دهان ودندان مراجعه نمایید تا به سرعت درمان یاری دهید. و از عارضه‌های جلوگیری نمایید این نشانه‌ها شامل:

  • درد دندان ی خود با شریک زندگی تان که بدون دلیل مشخص رخ میدهد.
  • حساسیت محدود شده به یک دندان
  • درد زیاد به جای درد نه چندان شدید
  • تغییر رنگ سطح دندان‌ها
  • درد بهنگام خوراک خوردن

حساسیت دندان

درمان‌های طبیعی، خانگی و طب قدیمی به منظور رفع حساسیت دندان:

۱ روغن نارگیل :

یک قاشق خوراک خوری روغن نارگیل را در دهان ریخته و بمدت پانزده تا بیست دقیقه روی دندان‌ها بکشید روغن را بیرون بریزید و دندانهایتان را مسواک بزنید شما باید این شیوه را یک بار روزانه انجام دهید، ترجیحا روزانه بامداد

دو شستشو با آب نمک:

یک دوم قاشق چای خوری نمک و یک لیوان آب گرم نمک را به آب بیافزایید و به خوبی آمیخته نمایید و بعد برای شستشوی دهان خود از آن بهره ببرید شما بایست این کار را روزانه دوبار تکرار کنید.

درمان حساسیت دندان با شیوه‌های طبیعی و خانگی

۳ ماست:

شما منحصراً به یک نصف کاسه ماست ساده احتیاج دارید.

هر روزه یک بار ماست را بخورید.

۴: برگ گواوا:

برگهای گواوا را بطور کامل بشویید، بعد آن‌ها را طی مدت ۱ الی دو دقیقه بجوید و بیرون بیندازید شما باید هر روزه ۱ یا دو بار، این کار را مجدداً انجام دهید.

پنج سیر:

یک حبه سیر، چند قطره آب و میزان اندکی نمک سیر را له کنید و بعد آب و نمک را به آن بیافزایید آمیخته بدست آمده را روی دندان خود قرار بدهید و پس از ۱۰ الی پانزده دقیقه، آن را بردارید و بعد با آب، شستشو دهید این عمل را یک بار روزانه مرور کنید.

سیر

شش پیاز :

یک تکه پیاز کوچک را چند دقیقه کوتاه می‌توانید روی دندان صدمه دیده خود بگذارید و پس از ده دقیقه آنرا بشویید.

این کار را یک یا روزانه دوبار تکرار کنید.

روغن گل میخک:

شش قطره روغن گل میخک و یک قاشق چای خوری روغن نارگیل این دو را همراه هم میکس نمایید.، و بعد روی دندان و لثه بگذارید و پس از پنج تا ده دقیقه با آب، دهانتان را شستشو دهید این کار را ۱ یا ۲ بار طی روز انجام دهید.

روغن درخت چای:

قطره روغن درخت چای و یک پیمانه چای خوری روغن نارگیل این دو را باهم مخلوط نمایید و بعد روی دندان یا لثه صدمه دیده، بگذارید و پس از پنج تا ده دقیقه با آب، بشویید.

این کار را نیز یک یا روزانه دوبار تکرار کنید.

فقط مواظب باشید که اسانس‌ها را نبایست ببلعید.

روغن درخت چای

۸ ویتامین‌ها:

چنانچه از حساسیت دندان رنج میبرید، باید اطمینان حاصل کنید که به میزان مکفی از ویتامین A و B استفاده میکنید، که سلامت دندان‌ها و لثه‌ها را افزایش میدهند.

۹ دهانشویه فلوراید:

تنها به یک فنجان کوچک از دهانشویه فلوراید احتیاج دارید آن را خوب، ۱ تا ۲ دقیقه قرقره کنید.

شما بایست این کار را دو بار روزانه انجام دهید.

جلوگیری از حساسیت دندان:

  1. از یک مسواک نرم بهره جویی کنید و دندانهایتان را به آهستگی مسواک کنید.
  2. از خوراکی‌های اسیدی استفاده ننمایید.
  3. مراقب پاکیزگی دندان‌ها و دهان خود باشید.
  4. بطور مرتب به متخصص دهان ودندان مراجعه نمایید.
  5. علاوه بر خوراکی‌های اسیدی، از خوردن مواد خوراکی زیر هم پرهیز نمایید. بستنی، نوشابه ، قهوه یا چای داغ، آب نبات، تافی‌های چسبناک، گوجه اروپایی و آشامیدنی‌های سرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 16 =