موارد لازم برای خرید سفره

کدام سفره بهداشتی‌تر است.

سفره، میان خانواده‌های ایرانی یکی از ملزومات پرمصرفی است که چون هر روزه و به دفعات استفاده میشود بایست به بهداشت آن رسیدگی شود.
سفره جنس‌های مختلف حصیری، پارچه‌ای، پلاستیکی و انواع نایلونی یکبار مصرف دارد که انواع پلاستیکی آن به علت قابلیت تمیز شدن سریع با دستمال نمناک و نم پس ندادن و فقدان جذب رطوبت و آلودگی از کف زمین در اولویت قرار دارد که گرچه می‌بایست موقع خرید، استفاده و نگاهداری از آن نکاتی را ملاحظه کرد.
هنگام خرید سفره پلاستیکی، انواعی را که از مواد نو آماده شده یعنی فاقد بوی نامطبوع و ذرات ریز پراکنده تیره رنگ باشد و رنگ روشن و شفافی دارد گزینش کنید.
از خرید سفره ‏های پشت کرک‏دار که گرد و خاک و آلودگی کف زمین را به خود می‌گیرد، انواعی که نقوش برجسته داشته و آلودگیها را در خود نگه میدارد و سفره هایی که پشت و روی آن بسختی قابل شناسایی است امتناع کنید.
بعد از غذا خوردن سطح سفره را با یک دستمال غیرنایلونی نمدار نظافت کنید و تا وقتیکه سطح سفره رطوبت دارد آن را جمع نکنید. در حالتی که سفره بواسطه مواد خوراکی چرب و نمناک کثیف شده باشد بایست آنرا با آب گرم و مواد شوینده بشویید و در آفتاب خشک نمایید.
بعضی افراد سفره را به صورت لوله‌ای تا میکنند.

با این کار قسمت زیر سفره که سطح زمین بوده‏ با سطح داخلی تماس پیدا کرده و آلوده میشود.

باید اول دو سر سفره را روی هم بگذارید و سپس آنرا به دفعات واجب و ضروری تا کنید.

اهمیت بهداشت سفره

سفره یکبار مصرف، پسندیده و نامطلوب دارد.
بکارگیری سفره‌های نایلونی یکبار مصرف برای مراسم مهمانی و پیک نیک گزینه شایسته‌ای است.
سفره‌های یکبار مصرف موجود در بازار ۲ نوع تک لایه از جنس پلی اتیلن و دولایه از جنس پلی اتیلن و کاغذ هستند که چنانچه دارای نام و نشان کارخانه تولیدکننده، مجوز بهداشت و پروانه ساخت و نشانه استاندارد باشند و از مراکز معتبر خریداری شوند بطور معمول برای سلامت زیان زا نخواهند بود.
ولی بایست بدانیدآن دسته از سفره هایی که مرکب نقوش سطح آن به سادگی و با سایش دست جدا و دست را رنگی میکند می‌تواند براحتی به مواد خوراکی نیز انتقال یافته و علی الخصوص در تماس با نان داغ به علت رطوبت ایجاد شده از بخار آن تندتر آغاز به فعل و انفعالات زیان آور شیمیایی کند.
مرکب چاپ سفره‌های یکبار مصرف حاوی سرب و فلزات سنگینی همچون کادمیوم و آرسنیک هستند که درصورت تجمیع درازمدت در بدن میتوانند سبب بروز مریضی‌ها و مشکلات عدیده‌ای در مصرف کننده شود.
ولی آیا میتوان برای حمل نان از سفره‌های یکبار مصرف سفیدرنگ که بدون نقش و نگار رنگی باشد استفاده کرد؟ به بیان صاحب نظران، به منظور تولید سفره‌های یکبار مصرف، کربن و پلیمر را با همدیگر قاطی نموده و در نهایت بعد از انجام فرآیندی سفره یکبار مصرف ایجاد میشود که کربنات آن میتواند به بروز دشواری هایی در معده منتج شده و عوارضی از قبیل کاهش و ریزش مو ، کوتاهی قامت و تبعات منفی دیگر داشته باشد.
در نهایت پسندیده‌تر است از سفره‌های یکبار مصرف گهگاه و در موقعیت‌ها ضرورت بهره جویی کنید و برای حمل نان از سفره هایی که لایه محافظ پارچه‌ای دارند بهره جویی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 15 =