چگونه زندگی طولانی تری داشته باشیم؟

طول زندگی تندرست و سالم با این هفت راز

امید به زنده ماندن بین مردان ایرانی، ۶۸-۵۸ سال و بین خانم‌ها ایرانی، ۷۱-۶۱ سال است.

این در شرایطی است که فقط پنج درصد از مردم ایران یعنی ۱ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۹۶۷ مرد و دو میلیون و ۵۵ هزار و ۸۴۶ زن، افزون‌تر از ۶۵ سال سن دارند.

سازمان جهانی تندرستی و بهداشت زیادترین مرگ و میر را در بین مردم سرزمین‌های توسعه?یافته بین سنین ۷۷ تا ۸۱ سالگی و در میان مردم سرزمین‌های درحال توسعه بین ۳۵ تا شصت سالگی اعلام کرده است.

جالبه بدونید که زیادترین اشخاص بالای ۱۰۰ سال که از منظر پزشکی مورد آزمایش‌های گوناگونی قرار گرفته اند و صحت کهولت سنشان هم به اثبات رسیده است، اهل سرزمین‌های آمریکا و ژاپن هستند.

طول عمر
رازهای افزایش عمر
فقط میتوان با ۱ برنامه ریزی درست و تغییر در شیوه زندگی، کیفیت و طول زندگی را افزایش داد. می‌پرسید چطور؟

ازدواج

ازدواج میتواند باعث بالا رفتن طول عمر مردان شود.

پژوهشگران کالج هاروارد می‌گویند احتمال وصول به سن هفتاد سالگی و زیادتر در بین مردان متاهلی که در کمترین حالت بیست سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد، خیلی بیش‌تر از مردان مجرد و حتی آنهایی است که از همسرشان جدا شده اند.

ازدواج ، نوعی آرامش روانی برای اشخاص بدنبال دارد و انزوا و افسردگی را از اونها دور میکند.

به همین سبب، مردان متاهل در قیاس با مجردها کم‌تر به ناراحتی‌های عصبی و مشکلات قلبی مبتلا می‌شوند و در نتیجه امکان بالا رفتن طول عمرشان هم بالا میرود، ولی ازدواج کردن یا نکردن و طلاق گرفتن یا نگرفتن، تاثیر چندانی بر طول زندگی زنان ندارد! زنان بطور معمول سالم‌تر از مردان زندگی میکنند و به سلامت روانی و‌جسمی خود هم اهمیت بیشتری می‌دهند و به همین سبب کم‌تر در ریسک گرفتار شدن به انواع مریضی‌ها و فوت زودهنگام می‌گیرند.

تغذیه

چنانچه می‌خواهید از مرز ۸۰ سالگی بگذرید و تجربه‌های بیشتری در این جهان داشته باشید، چاره‌ای جز پیروی از یک سبک غذایی مناسب ندارید. پسندیده‌تر است برای رهایی از مبتلا شدن به چربی و کلسترول پلاسمای خون و بنابراین بیماریهای قلبی، فکر خوردن پیتزا و ساندویچ ‌ها، خوراکی‌های پرچرب و سرخ کرده و انواع اسنک‌های شور و پرچرب را از سرتان بیرون کنید.

میتوانید با خوردن هر روزه پنج تا ۹ واحد میوه و سبزی‌های خام و بخارپز، خطر مبتلا به انواع سرطان و مرگ برآمده از آن را در خودتان کم کنید.

مصرف منظم و دست کم روزی ۳ واحد شیر و فرآورده‌های لبنی کم روغن و سبزی‌های سبز تیره مانند بروکلی و اسفناج می‌تواند استخوان‌ها را محکم و از مبتلا شدن به پوک شدن استخوان جلوگیری نماید.

ماهیهای چرب حاوی امگا۳ و گردو و مغزهای خام دیگر مانع افت عملکرد مغز و مبتلا شدن به آلزایمر در اثر بالارفتن سن میشود. بکارگیری روغن‌های مفید مانند روغن زیتون و کانولا، هم از تندرستی قلب تان مراقبت میکند و هم سبب میشود لطافت پوستتان از بین نرود.

ژنتیک

پژوهندگان با مطالعه و بررسی بیشتر از ۱۰۰۰ نفر از اشخاص بالای ۱۰۰ سال، به این جمع بندی رسیده اند که ارتباط مستقیمی بین ژنتیک و بالا رفتن طول عمر وجود دارد.

یعنی حدود ۱۵۰ واحد ژنتیکی دست به دست هم می‌دهند تا سبب بالا رفتن طول عمر اشخاص یک خانواده یا حتی خاندان شوند.

به عبارت ساده‌تر، چنانچه مادر، مادربزرگ، پدر یا پدربزرگ تان عمرهای طولانی داشته اند، خیال شما هم میتواند از بابت طولانی بودن عمرتان تا حدی راحت باشد.

البته به شرطی که رفتارهای پرخطری مانند استعمال مواد دخانی نداشته باشید و روزی ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی کنید..

آموزش

قطعا شنیده اید که می‌گویند «ز گهواره تا گور، دانش بجوی»! این جستن دانش نه فقط به بالا رفتن اطلاعات و اعتماد بنفس تان یاری می‌کند، بلکه سبب می‌شود اندکی هم زیادتر در این جهان زندگی کنید. پژوهندگان اعتقاد دارند چنانچه اشخاص بالای ۴۰ یا پنجاه سال به منظور آموزش یک زبان دیگر، نقاشی، خط، موزیک یا حتی سفالگری به کلاس‌های آموزشی بروند و در جمع کودکان و نوجوانان پر از شور و گرمی زندگی قرار بگیرند، چنان روحیه‌ای پیدا میکنند که میتوانند با آن روحیه، بعضی از فعالیت‌های مفید و اثربخش برای بالا رفتن طول عمر مانند ورزش یا پیاده روی در پارک را از سر بگیرند.

وزن

چنانچه از وزن بالاتر از طبیعی و چاقی رنج میبرید، احتمال مبتلا به انواع ناراحتی‌های قلبی، سرطان و دیابت هم در شما فراوان است.

با این حساب نباید امید چندانی به بالارفتن سنتان داشته باشید.

این را برای هوشیار شدنتان گفتیم، نه ترسیدنتان! یک راه برای اینکه عمر طولانی و سالمی داشته باشید این است که شاخص ساختار و توده بدنی یا همان BMIتان را به زیر ۲۵ برسانید و قطعا میدانید که BMI (شاخص توده بدنی) از تقسیم وزن (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قامت (برحسب متر) به دست میآید.

کار

دور امورات سخت و مملو از اضطراب و نگرانی را خط بکشید، در غیر از این حالت توقع یک زندگی طولانی و سلامت نداشته باشید. هرچقدر سختی و اضطراب و نگرانی کارتان بیشتر باشد، فشارهای روانی اجازه داشتن یک زندگی تندرست و طولانی را بشما نخواهند داد.

شاید یکی از علل طول زندگی بیشتر خانم‌ها نسبت به مردان، سبک تربودن کارهایشان باشد.

از همین امروز اندکی فکر مال جهان را از سرتان بیرون کنید و با آغاز کردن مطالعه یک کتاب یا قدم زدن در پارک، درگیری‌های ذهنی مرتبط به شغلتان را کمتر کنید..

سلامت

سیگار نکشید، فعالیت فیزیکی کنید.، درست خوراک بخورید و دور مصرف مشروبات الکلی و مخدرها را خط بکشید تا عمر بیشتری داشته باشید.

براساس برآیند پژوهش هایی که پژوهشگران آمریکایی روی بیشتر از ۱۷ هزار مرد و زن انجام داده اند، شانس بالا رفتن طول عمر در آنهایی که این چهار عادت خوب را دارند، زیادتر از بقیه است.

آن‌ها می‌گویند چنانچه از ۱۷ سالگی به بعد، سیگار نکشید و خورد و خوراک شایسته‌ای داشته باشید، امکان مردنتان تا قبل از سن کهنسالی ۶۳ درصد افت می‌یابد.

هم چنین احتمال مبتلا به انواع سرطان‌ها و ناراحتی‌های قلبی که ازمهمترین عوامل مرگ ومیرها هستند، با داشتن یک زندگی تندرست تا ۵۷ درصد افت می‌یابد.

پیروی از الگوی مناسب در زندگی میتواند ریسک مرگ‌های پیش از دوره کهنسالی را ۶۳ درصد در خانمها و ۶۲ درصد در مردان بکاهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =