«کور رنگی» از تشخیص تا درمان

ازعلل کوررنگی تا روش درمان آن

کوررنگی بیماری است که فرد گرفتار در دیدن رنگ‌های قرمز، سبز و یا آبی مشکل دارد و یا آن‌ها را همراه هم اشتباه می‌گیرد. در مواردی نادر، شخص مبتلا شده به طور کلی قادر به دیدن رنگ‌ها نیست در این قسمت از سلامت زیبان سعی داریم شما را با علت‌های، نشانه‌های و مجراهای درمان کور رنگی آشنا کنیم.

کوررنگی چیست، چه نشانه هایی دارد و چگونه درمان میشود.

کور رنگی

کور رنگی چیست.

کور رنگی یک بیماری ارثی وابسته به کروموزوم X مغلوب است که در این مشکل کروموزومی سلول‌های مخروطی که در شبکیه مسئول درک رنگ هستند مبتلا به اختلال می‌شوند و به همین سبب فرد بیمار رنگ‌ها را درست تشخیص نمی‌دهد.

این اختلال یک چالش در چشم انداز است که سبب میگردد تشخیص رنگ‌ها نا ممکن باشد.

 

رایج‌ترین نوع کوررنگی به رنگ قرمز و سبز است هر چند بعضی دیگر چالش در تشخیص رنگ آبی و زرد را تجربه خواهند کرد. این اختلال ژنتیکی در آقایان حدود هشت برابر بیشتر از خانمها دیده میشود زیرا ژن‌های مسئول بر روی کروموزوم X هستندو تقریباً همواره از مادر به پسر به ارث می‌رسد.

کور رنگی نه فقط از طریق وراثت انتقال می‌یابد بلکه احتمال دارد بر اثر بیماری‌های عصب بینایی یا شبکیه ویا بیماری چشم بوجود بیاید. که در این موارد، فقط چشمی که چالش دارد گرفتار کور رنگی میشود و بیماری در طی زمان تشدید می‌گردد بطوریکه احتمال دارد تبدیل به کوررنگی کامل شود که در آن فرد بیمار دیدی خاکستری دارد.

این بیماران بطور معمول در تشخیص آبی و زرد مشکل دارند.

 

کور رنگی هم چنین میتواند سبب تغییرزندگی، کاهش فراگیری و خواندن شود ولی کودکان و افراد بزرگسال با مشکلات بینایی رنگ توانایی دارند بیاموزند که چگونه مشکلات دیدن رنگ خود حل کنند.

نشانه‌های کوررنگی چیست.

کور رنگی

کور رنگی چه نشانه هایی دارد.

اشخاصی که کوررنگی دارند بیشتر بین تشخیص دو رنگ مانند قرمز و سبز، آبی و زرد مشکل دارند این اشخاص اندک دید رنگند ولی افرادی دیگری هستند که بکلی از دیدن رنگ ناتوانند، این اشخاص کوررنگی کامل دارند و همه رنگها برایشان درجات مختلف خاکستری است.

دکترمی تواند یک آزمون کوررنگی برای گزینش این اختلال و یا مشکل بینایی انجام دهند.

چنانچه کسی قبلاً قادر به دیدن انواع رنگ بوده و بطور غیرمنتظره چالش در دیدن رنگ توسعه یافته است بایست به دکتر مراجعه نماید زیرا فقدان توانایی دیدن رنگ یا فقدان قسمتی از بینایی رنگی بطور غیرمنتظره بیشتر نشانی از یک مشکل بینایی زمینه‌ای است.

 

علت‌های کوری رنگ چیست.

فقدان جواب سلول‌های شبکیه چشم بطول موج گوناگون سبب پیدایش کور رنگی میشود این سلول‌ها ی گیرنده، استوانه‌ای و مخروط هستند که سلول‌های استوانه‌ای حساس به نوردر حالی که مخروط‌ها مسئول تشخیص رنگ هستند.

کور رنگی

کور رنگی چه علتی دارد.

 

دلایل دیگری که باعث کور رنگی میشود.

  • بیماری پارکینسون ( PD ): این اختلال میتواند باعث زیان به سلولهای سیستم عصبی در شبکیه چشم شود که برای پردازش بینایی استفاده میشود.
  • آ ب مروارید: آب مروارید سبب میشود که لنز طبیعی چشم کدر شودو بعضی از رنگ‌ها شسته به نظر برسند خلاف کوررنگی ژنتیکی، این زیان رنگی بعد از عمل آب مروارید اصلاح خواهد شد.
  • تیاگابین: تیگابین یک داروی ضد تشنج است ولی امکان دارد دید رنگی را تا ۴۱ درصد در طول بکاهد.
  • نوروپاتی اپتیک ارثی لبر ( LHON ): یک بیماری ارثی رایج در آقایان است که به کوری رنگ قرمز و سبز منتج خواهد شد.
  • نشانگان کالمن : بیماری ارثی سبب شکست غده هیپوفیز و توسعه مرتبط به جنسیت را محدود میکند این شرایط هم چنین میتواند به کوری رنگ منتج شود.

کور رنگی

آب مروارید یکی از دلایل کور رنگی

درمان کوررنگی چیست.

پژوهش‌ها روشن می‌نماید که مداوا برای این اختلال روزی ممکن خواهد بود ولی این درمان‌ها هنوز برای اشخاص بشر ایمن نیستند ومتاسفانه هم اکنون هیچ درمانی برای کور رنگی وجود ندارد ولی استراتژی وجود دارد که میتواند به این اشخاص در کارکرد موثرتر یاری رساند، برنامه‌های آندروید و اپل میتواند در تشخیص رنگ به مردم یاری رساند.

کور رنگی

آیا کور رنگی درمان میشود.

کور رنگی بیماری ارثی است که میتواند از مادر به طفل انتقال پیدا کند، مشاوره ژنتیک می‌تواند شانس عبور این وضعیت را به طفل شما را نمایش دهد.

تشخیص بموقع این اختلال می‌تواند به پیشگیری از مشکلات فراگیری اطفال در مدرسه یاری رساند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =