آیا رابطه ای بین نوع آب و هوا با کاهش درد وجود دارد؟

دردهای بدن در این آب و هوا کم‌تر می‌شوند.

دردهای شدید جسمی گاهی انقدر آزاردهنده هستند که بازدارنده از انجام امورات روزمره می‌شوند بسیاری از افرادیکه با دردهای مزمن روبرو هستند، به تجربه دریافته اند که وضعیت آب و هوا می‌تواند دردشان را مورد تاثیر خود قرار دهد.

بعضی اشخاص حتی معتقندند بر اساس شدت دردشان میتوانند احتمال وقوع باران را پیشگویی کنند. پژوهشگران بر اساس همین تصور این پرسش را طرح کرده اند که چنانچه بتوان تا حدی زمان تشدید درد را مشخص کرد، شاید بتوان مناسب‌تر و دقیق‌تر برای کارها و فعالیتهای هر روزه برنامه ریزی کرد و با آگاه شدن از آثار آب و هوا بر میزان و شدت درد، شاید بتوان فرصتی هم برای کشف روشهای درمانی جدید یافت.

هوای بارانی

تاثیر هوای بارانی در دردهای بدن

تاثیر آب و هوای بارانی بر میزان درد بدن

در پژوهشی تازه، پژوهشگران بیشتر از ۹ یکهزار نفر مبتلا به دردهای مزمن مانند آرتریت، درد کمر و میگرن را مورد وارسی قرار دادند.

شرکت کنندگان در این بررسی باید علایم و نشانه هایی را که طول روز احساس میکردند، هر روزه به کمک برنامه‌ای در تلفن هوشمندشان ثبت می‌کردند.

افزون بر این، برنامه‌ای که روی گوشی همراه هوشمندشان نصب شده بود، شرایط آب و هوایی را در هر ساعت کنترل و ثبت میکرد.

با چنین امکانی، محققان میتوانستند میزان دردی را که اشخاص احساس میکنند با وضعیت آب و هوای منطقه تطبیق دهند. با بررسی گروهی متشکل از ۱۰۰ شرکت کننده در سه شهر متفاوت (لیدز، نوریچ و لندن) پژوهشگران متوجه شدند که با افزایش شمار روزهای آفتابی از ماه فوریه تا ژوئن، مدتی که اشخاص درد شدیدی را تجربه کرده اند نیز کمتر شده است.

ولی وقتیکه در ماه ژوئن، رطوبت هوا بیشتر شد و ساعات پایین‌تر از روز آفتابی بود، میزان درد اشخاص مجدد افزایش یافت. این پژوهش تاکنون در نیمه راه است، ولی پژوهشگران تصمیم گرفته اند برآیند نخستین آن را در جشنواره علوم انگلستان گزارش دهند.
پروفسور ویل دیکسون، مسئول تحقیق و درمانگر افراد مبتلا به آرتریت میگوید هشتاد درصد از بیمارانش معتقدند که ارتباطی میان وضعیت آب و هوا و شدت دردشان وجود دارد و نصفی از آن‌ها نیز برهمین پایه تصور میکنند، میتوانند وضعیت هوا را پیشگویی کنند.

او در زمینه رابطه میان باران و میزان درد میگوید: مطمئنم ارتباطی میان این دو وجود دارد.

بطوریکه هوای سرد و نمناک یکی از عوامل رایج نارضایتی بیماران است و بنابراین باران هم می‌تواند این شرایط ایجاد نماید.

ولی از دید فیزیولوژی، فکر میکنم آنچه می‌تواند شدت درد را علی الخصوص در مفاصل تحت کنترل بگیرد، میزان فشار است.

فشار، حساسیت به درد را تغییر میدهد ولی فکر میکنم با احتمال فراوان، زیر گروههایی از بیماران هستند که روابط متفاوتی دارند. دیکسون مازاد و اضافه می‌کند: احتمال دارد بیماران در هوای آفتابی حس مثبت‌تری داشته باشند و بنابراین احساس دردشان کاسته شود.

این برنامه حالت روحی و اخلاق و رفتار فرد را نیز از او پرسش میکند تا این نظریه نیز آزمون شود. بنابراین هنگامی که وجود رابطه میان درد و باران پایدار شود، آنهایی که از دردهای مزمن رنج میبرند میتوانند فعالیتهای خود را براساس پیشگویی وضعیت آب و هوای شهرشان برنامه ریزی کنند و بدین گونه میزان حس درد را هنگام فعالیتها کمتر کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هفت =