روشی دقیق برای آزمایش اعتیاد

آزمایش اعتیاد یا فقدان اعتیاد

برای ازدواج زوجین باید آزمایش اعتیاد یا همان فقدان اعتیاد را انجام دهند در این تست نمونه ادرار از زوجین برای شناسایی اشخاصی که مواد روانگردان را استعمال میکنند، گرفته میشود. مصرف مواد روانگردان جزء ناهنجاری‌های اجتماع محسوب میشود، لذا دور از انتظار نیست چنانچه مصرف کننده این مواد که برای ازدواج مراجعه میکند سعی در مخفی نگه داشتن آن نماید (مثلاً از مسیر تقلب در گرفتن نمونه ادرار) بدین خاطر نمونه گیری در این قسمت با حضور ناظر انجام میشود.

در تست فقدان اعتیاد، جدا از مصرف مواد روانگردان، مصرف یکسری داروها سبب می‌شود نمونه ادرار با روش غربالگری نتیجه مثبت دهد، لذا با آزمایش تأییدی (TLC) باید مورد وارسی قرار گیرد.

زیادترین دارویی که در شیوه غربالگری سبب نتیجه مثبت میشود، داروهای کدئین دار است.

آزمایش فقدان اعتیاد، دال بر معتاد بودن یا نبودن یک فرد نیست.

الگوی مصرف موادمخدر عوض شده و به تبع آن آزمایشگاه‌ها هم شیوه‌های جدیدی را به منظور تشخیص اعتیاد آزمایش میکنند.

با وجود این خیلی‌ها می‌گویند، زمان ازدواج پاسخ آزمایش همسرشان منفی بوده ولی پس از پیوند ازدواج متوجه پیشینه اعتیاد در سمت مقابل شان شده اند.

در مجاور این موضوع، آزمایش اعتیاد با نمونه مو (hair drug test) یک شیوه اثربخش و دقیق است.

این آزمون برخلاف دیگر شیوه‌ها که حداکثر تا چند روز قابلیت تشخیص دارند، میتواند تا ۹۰ روز بعد از مصرف، مواد را در کورتکس مو نشان بدهد..

آزمایش عدم اعتیاد

آزمایش فقدان اعتیاد، دال بر معتاد بودن یا نبودن یک فرد نیست.

«به شوهرم گفتن برو آزمایش فقدان اعتیاد بده! وقتی «عدم» رو می‌چسبونند به «اعتیاد» یعنی این آزمایش‌ها فرمالیته است و جواب‌ها منفی» زنی برنا در حالیکه با غضب چند برگه را در لابه لای یک پوشه زیرورو میکند، پشت به پشت شوهرش نشسته.

همه افرادی که ازدواج کرده اند یا میکنند، پیش از ازدواج باید آزمایش فقدان اعتیاد بدهند که خب البته نادر است شاداماد یا عروس خانم تست اعتیادشان مثبت شود. پس از چند سال زندگی زیر یک سقف ولی خیلی‌ها تازه می‌فهمند که همسرشان معتاد بوده و همین عاملی میشود برای طلاق

او در حال وهوای تشکیل زندگی با خواستگارش به محضر رفته و با معرفی نامه عکس دار و مهرشده به آزمایشگاه معرفی شده اند. ولی می‌نالد از آن روز که چشمش را بازنکرد و نمی‌دانست موادمخدر یا محرک، مانند هرچیز دیگر که وارد بدن میشود، به آهستگی از جسم و بدن خارج میشود.

نمی‌دانست که پاسخ منفی فقط نشاندهنده وضع فرد در چند روز تازه است و همین چند روزها، نتیجه‌اش میشود مثبت در منفی.

آزمایش عدم اعتیاد

آزمایش اعتیاد با نمونه مو راهکاری دقیق

آوای همهمه در راهروی آزمایشگاه بلند شده؛ آزمایشگاه شلوغ نیست، خط درمیان مشتری دارد.

مرد و زن تست ادرار می‌دهند تا فقدان یا وجود اعتیادشان معلوم شود.

دوربین‌های مداربسته سرویس‌های بهداشتی، آزمایش شوندگان را زیرنظر دارد.

دختری برنا در حالیکه سکندری می‌خورد، زیر بار تست اعتیاد نمی‌رود.

«تا دیروز که چاق بودم کسی نمی‌گفت کم‌تر بخور واسه سلامتیت بده، حالا که باریک اندام شدم می‌گن معتاد شدی» دخترک عصبانی بنظر میرسد از صحبت هایش پیداست پدر و مادرش به زور او را به آزمایشگاه آورده اند تا مطمئن شوند دخترشان پاک است!

«دختر جون، یک تست دادن که اینهمه قیل و قال نداره، یک تست بده، خیال منو و مامانتو و خودتو راحت کن» پدرش نگاهی به اطراف می‌اندازد و از ادامه حرف هایش اجتناب میکند.

مشتری‌ها هنوز اندک وبیش اند. شوهر نیره، با همه قهر است: «آقا، پاسخ آزمایش تون آماده است» نیره به سوی مسئول آزمایشگاه می‌دود تا یک هزارم ثانیه از روزهای عقب افتاده زندگی اش را تلافی کند، مسئول آزمایشگاه با لبخند می‌گوید: «جواب آزمایش همسرتون منفیه»

مرد هم لبخند می‌زند و در حالیکه با دست در خروجی را نشان میدهد و به نیره می‌گوید: «این هم از پاسخ آزمایش دیگه چی؟!» زن سرش را وول می‌دهد: «نتیجه این تست برای دادگاه اساسی و مهم بود، من که خودم می‌دونم تو چیکاره‌ای»

دقیق‌ترین آزمایش اعتیاد کدام است؟

آزمایش فقدان اعتیاد، دال بر معتاد بودن یا نبودن یک فرد نیست.

الگوی مصرف موادمخدر عوض شده و به تبع آن آزمایشگاه‌ها هم شیوه‌های جدیدی را به منظور تشخیص اعتیاد آزمایش میکنند.

با وجود این خیلی‌ها می‌گویند، زمان ازدواج پاسخ آزمایش همسرشان منفی بوده ولی پس از پیوند ازدواج متوجه پیشینه اعتیاد در سمت مقابل شان شده اند.با وجود این آزمایش سوءمصرف مواد تنها مختص به ازدواج نیست، شاید که در مراکز بازپروری، نظام وظیفه، اشتغال و استخدام، راهنمایی و رانندگی، طب اورژانس و پزشکی قانونی نیز استفاده می‌شود.

یک، متخصص اعصاب و روان و عضو هیأت علمی کالج علوم پزشکی شهید صدوقی یزد درباره انواع آزمایش‌های اعتیاد می‌گوید: «مخدرها شامل، تریاک، مورفین، شیره، هرویین، سوخته و دواهایی مانند ترمادول و داروهای کدیین دار می‌شوند.

مواد غیرمخدر نیز تعداد قابل توجهی دارند مانند حشیش ، ترکیبات آمفتامین دار، شیشه، کوکایین، ال اس دی و … به منظور انجام آزمایش اعتیاد شیوه‌های گوناگونی وجود دارد و میتوان از بدن فرد نمونه برداری کرد.

یکی از رایجترین این تست‌ها آزمایش ادرار است. بررسی خون ، آزمایش بزاق دهان و عرق، آزمایش از مو نیز اعتیاد را نشان میدهد.

مواد در بدن فرد مصرف کننده جذب خون و بافت اندام‌ها خواهد شد و آنگاه به شکل ادرار از جسم و بدن خارج و دور کردن میشود.

همه این آزمایش‌ها را حتی بعد از مردن فرد نیز می‌توان انجام داد.ولی به طورکلی آزمایش اعتیاد از شیوه نمونه گیری از خون، تنها در بازه کوتاهی از استفاده از مواد نتیجه را درست نشان میدهد.

با وجود این این شیوه به خاطر این که فرد قادر نیست در نهایت آزمایش تقلب کند، ارزشمند است.

چراکه در شیوه نمونه گیری از ادرار تقلب اتفاق میوفتد.

نمونه ادرار به علت خرج اندک و این که حجم نمونه را میتوان کم‌تر یا بیشتر گرفت و مواد مصرف شده را در طی مدت زمان زیادتری نشان میدهد، رایج‌ترین روش تشخیص وجود یا فقدان اعتیاد است.

ولی ایرادی که میتوان بدین روش گرفت این است که می‌بایست یک ناظر یا دوربین فرد آزمایش شونده را تحت نظر قرار بگذارد.، نمونه گیری دشوار میشود و بخاطر شرمی که وجود دارد، فرد می‌تواند به شکل هایی در آزمایش خود، تقلب کند.

نمونه برداری از بزاق و عرق نیز به خاطر این که سریع قابل آزمایش است، ارزشمند شمرده میشود ولی درحال حاضر بیشتر کاربرد تحقیقاتی دارد.

یکی از برترین و دقیق‌ترین نمونه گیری‌ها برای آزمایش‌های اعتیاد، نمونه برداری از مو است. ماده روانگردان یا محرک بعد از مصرف جذب بافتهای بدن میشود، یکی از این بافت‌ها موی بدن یا سر است. به اندازه‌ای که فرد مواد مصرف کرده و مو رشد داشته است، می‌توان اعتیاد را باوجود این که تست خون و ادرار منفی باشد، تشخیص داد»

آزمایش‌ها و تقلب‌ها

قطعا نمی‌توان آزمایش‌های اعتیاد را که در مراکز معتبری انجام میشود، رد کرد.

ولی به خاطر ماهیت این نوع از آزمایش‌ها می‌توان درصد خطا یا تقلب را متصور بود.

کما این که تابه حال نشنیده یا معدود شنیده ایم که ازدواجی به خاطر مثبت بودن تست اعتیاد یکی از طرفین، سر نگیرد. درحال حاضر برای وصلت ازدواج تنها آزمایش ادرار انجام میشود و چون فرد از قبل آمادگی رفتن به این مرکز را دارد، امکان این که چند روز استفاده از مواد را کنار بگذارد یا در وقت آزمایش تقلب کند و ادرارش را تعویض کرده، با آب آمیخته کند یا از قرص‌ها و مواد اسیدی میشود از، وجود دارد.

با وجود این، استفاده از مواد تا مدت زمان خاصی در ادرار قابل ردیابی است.

برای وصلت ازدواج آزمایش مو انجام دهید.

وقتی قرار باشد از موهای سر یا بدنت آزمایش بگیرند، قطعا نمی‌توانی یک شبه موهایت را بتراشی

در مجاور این موضوع، آزمایش اعتیاد با نمونه مو (hair drug test) یک شیوه اثربخش و دقیق است.

این آزمون برخلاف دیگر شیوه‌ها که حداکثر تا چند روز قابلیت تشخیص دارند، میتواند تا ۹۰ روز بعد از مصرف، مواد را در کورتکس مو نشان بدهد..

«این تست گران‌تر از تست ادرار و خون است و دستگاه‌ها و روش آن در همه شهرها و استان‌های کشور وجود ندارد. به عقیده من به این علت که افرادی که مصرف کننده هستند با شیوه‌های مخفی کردن و تقلب در آزمایش ادرار آشنایی دارند و با عنایت به اهمیت امر ازدواج نسبت به استخدام و موارد دیگر، پسندیده‌تر است خانواده‌ها برای وصلت ازدواج بچه‌ها شان این شیوه را جهت آزمایش گزینش و انتخاب کنند»

بازی با آمار معتادان و ازدواج

سخن و صحبت از آزمایش اعتیاد، در وقت پایه گذاری زندگی متاهلی در چارچوب قانونی، جزو شرایط عقدنامه است. از طرفی، اعتیاد یکی از عوامل اساسی طلاق است.

سال پیش، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از وجود یک میلیون و ٣٥٠ هزار معتاد در کشور خبرداد و گفت: «٩٠ , ٧ درصد معتادان مرد و ٩ ٣ درصد زن هستند. یعنی حدود ٧٠٠ یکهزار نفر از جمعیت شاغل کشور دارای اعتیاد هستند و ٦٣ درصد از معتادان نیز متاهل اند.

از طرفی، براساس گزارش‌های آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، در ٩ماهه سال جاری ٢ هزار و ٣٠ مرد و ۲۴۴ زن بر اثر سوءمصرف مواد در کشور جان باختند در حالیکه در طی مدت شبیه سال پیش آمار مردان فوت شده بر اثر اعتیاد ٢ هزار و سی و شش و شمار خانم‌ها ۲۲۹ نفر بود.
در ۹ماهه امسال استان‌های تهران با ۵۸۰، خراسان رضوی با ۲۳۸ و فارس با ۱۶۹ فوتی زیادترین و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ٧، آذربایجان غربی با ۱۰ و بوشهر با ۱۱فوتی، کمترین آمار تلفات متعاقب از سوءمصرف مواد را داشته اند.

این آمارها گرچه تنها شمار معتادان یا مرگ و آسیب‌های جدی آن‌ها را نماش میدهد ولی ٢هزار و ٢٧٤ مرگ بر اثر سوءمصرف موادمخدر یعنی ٢هزار و ٢٧٤ زندگی

معتادانی که قطعا تعداد قابل توجهی از آن‌ها متاهل بوده یا به علت مشکل اعتیادشان متارکه کرده بودند.متخصصان، اعتیاد را یکی از عوامل اساسی و مهم طلاق می‌دانند درصورتیکه زمان ازدواج، این موضوع مانع بزرگی ندارد.

دکتر فرنوش منزوی، روانشناس که بواسطه شغلش مراجعه کنندگان زیادی برای مشاوره ازدواج دارد، در مورد این معضل اجتماعی و پیوند ش با پیوند زن و شوهری به «شهروند» می‌گوید: «موضوع آزمایش اعتیاد بعنوان یک فرهنگ در کشور جا افتاده است.

ولی شناخت سمت مقابل، پیش از ازدواج بااهمیت‌ترین عاملی است که یک حیات را مستحکم میکند.من بین مراجعه کنندگانم چه افرادی که قصد ازدواج با همدیگر را داشته اند و چه افرادی که در طی زمان اختلاف در ارتباط با اعتیاد سمت مقابل شان، مشاوره شده اند به فراوانی کسانی را دیده‌ام که حتی ظاهرشان هم نشان میدهد اعتیاد دارند ولی با دکتر خود هم صداقت ندارند و این موضوع را کتمان میکنند. به نظر من برای تشکیل زندگی باید ضوابط مستحکم‌تری حاکم باشد و آزمایش فقدان سوءپیشینه دلیلی بر قطعیت یا فقدان وجود اعتیاد نیست»

آزمایش اعتیاد در دیگر کشورها

آزمایش فقدان اعتیاد، شاید در ایران به علت رشد پدیده اعتیاد، معمولی شده باشد ولی در سرزمین‌های دیگر جزو شرایط ازدواج نیست.

«تا جایی که من اطلاع دارم در سرزمین‌های غربی این مسأله جزو شرایط ازدواج در چارچوب قانونی نیست، مگر این که پسر و دختر به خواسته خودشان این تست را انجام دهند. دلیل این امر هم فرهنگی است که در برخی کشورها وجود دارد یعنی بعضی مواد مانند ماریجوانا در برخی کشورها قانونی است.

با وجود این، در بخش زیادی از کشورها علی الخصوص آمریکا برای اشتغال و استخدام، این آزمایش‌ها انجام میشود.

از طرفی، در قوانین رانندگی سرزمین‌های دیگر نیز بر این مسأله حساسیت وجود دارد و در مجاور تست اعتیاد، آزمایش الکل نیز جزو قوانینی است که پلیس جهت پیشگیری از تصادفات رانندگی برای رانندگان اعمال میکند و کیت‌های تنفسی در اختیار پلیس قرار دارد.گرچه در چند سال پیش نیز تیم‌های کنترل تست سلامت رانندگان در پلیس راهور کشور ٢نوع تست الکل یک مرحله‌ای و تست اعتیاد دو مرحله‌ای را از رانندگان پرخطر می‌گیرند»

آزمایش عدم اعتیاد

آزمایش اعتیاد در دیگر کشورها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =