نوشیدنی برای آرامش اعصاب!

خاصیت‌های بینظیر چایی سبز برای آرامش اعصاب

پژوهشگران در تحقیقات علمی خود متوجه شدند که اشخاص میانسال و سالمندی که هرروزه چای سبز می‌نوشند، اندک‌تر از همسالان خود گرفتار افسردگی و احساس کهنسالی می‌شوند.

به منظور انجام این مطالعه ۱۰۵۸ مرد و زن ۷۰ ساله و بالاتر گزینش و انتخاب شدند. برآیند نشان داد در سالمندانی که بطور میانگین چهار فنجان چای سبز طی روز می‌نوشند، نشانه‌های افسردگی ۴۴ نسبت کمتر است. هم چنین روشن شد که چایی سبز اضطراب و تنش‌های روانی این اشخاص را به مقدار قابل ملاحظه‌ای تقلیل داده است.

چای سبز

فواید بینظیر چایی سبز روی آرامش اعصاب

مکانیسم این اثر بدلیل وجود اسید آمینه‌ای موسوم به «ال تیانین» در چایی سبز است که خاصیت آرام کننده داشته و نشانه‌های افسردگی، اضطراب و نگرانی و تنش را تقلیل میدهد.

ادامه این بررسی‌ها روشن کرد که چایی سیاه و قهوه در کاهش نشانه‌های افسردگی به میزان چایی سبز اثربخش نیستند.  گرچه چایی سبز دارای فواید متعددی است ولی استفاده زیادتر از حد آن (بیش از چهار فنجان در روز) نیز توصیه نمیشود.

دیگر فواید:

-چای سبز هم چنین تواناست کبد را سم زدایی کرده و از گردهمایی چربی در کبد ممانعت نماید.

چایی سبز نقص و کمبود استروژن را در دوره یائسگی جبران کرده و از پوک شدن استخوان جلوگیری میکند.

در نهایت اینکه چایی سبز منجر به بوجود آمدن آرامش روح و روان شما میشود و در نتیجه، مصرف عصرانه آن به منظور رفع ملال و خستگی توصیه میشود.

– از فایده‌های دیگر چایی سبز میتوان به این موارد اشاره کرد: بالا بردن قدرت فکری و تمرکز، جلوگیری از امراضی مانند آلزایمر، درمان التهاب و آماس مفاصل، درمان و جلوگیری از بیماری مالتیپل اسکلروزیس (multiple sclerosis)

جالبه که بدانید کاتچین موجود در چایی سبز سبب از میان بردن باکتریهای مولد مسمومیت تغذیه‌ای یا سم تولیدشده توسط این باکتریها شده و بدینگونه در مسمومیتهای غذایی هم به عنوان دارویی مفید استفاده میشود.

– ویتامین C موجود در چایی سبز با قویتر کردن ساختار دفاعی بدن، بدن را در برابر بیماریهای متفاوت به خاص بیماریهای فصلی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا در زمستون، اسهال و استفراغ در تابستان و حساسیتهای فصل پاییز مقاوم میکند.

در چین باستان برای آنهایی که مدام فرد بیمار بودند چایی سبز تجویز می‌کردند.

– آشامیدن چایی سبز نه فقط گوش , بهمین علت عفونت و تورم مراقبت میکند بلکه در حالت بروز این دشواری، نمدار کردن پارچه تمیزی با چایی سبز و بعد پاکسازی گوش با آن میتواند تا حدی از تورم و عفونت بکاهد.

– تبخال مشکلی ست که عامل ویروسی دارد ولی با چایی سبز می‌توان التیام و بهبود آن را تسریع کرد؛ به این شیوه و ترتیب که چنانچه محل مورد نظر را با چایی سبز نمناک کرده و صبر کنیم تا خشک شود و این عمل را سه مرتبه در روز تکرار کنیم، رویه بهبودی و از بین بردن محل زخم تسریع میشود.

– چایی سبز بخش زیادی از عوامل بیماری زا را که بر سلامت دهن و دندون اثرات منفی دارد از میان میبرد.

بدین گونه می‌توان آشامیدن چایی سبز را مکملی برای تندرستی دهن و دندون دانست.

افزون بر این، چایی سبز با از میان بردن باکتریهای ناپسند محوطه دهان، بوی نامطلوب دهان و تنفس نامطلوب بو را نیز مرتفع میکند.

در چین باستان از چایی سبز به عنوان داروی خوشبوکننده دهان قبل از حضور در مراسم رسمی و میهمانیها استفاده می‌کردند.

– ترکیبی موسوم به «ال تیانین» موجود در چایی سبز که نوعی آمینو اسید می‌باشد خاصیت آرام بخشی داشته و می‌تواند حالت تنش، افسردگی و اضطراب و نگرانی و هیجان را از میان ببرد.

– پژوهندگان ژاپنی با بررسی ترکیبات موجود در چایی سبز دریافتند ترکیب اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) با عملکردی عایق مانند مانع از اتصال ویروس اچ آی وی روی سلولهای ساختار ایمنی بدن و ایجاد کاستی در ساختار ایمنی بدن می‌شوند.

به بیانی دیگر آشامیدن چایی سبز را میتوان به عنوان عامل مکملی به منظور پیشگیری از مبتلا شدن به ایدز (AIDS) با عایق کردن سلولهای ساختار ایمنی بدن دانست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =