خواص فصل بهار

بهار و ویژگی‌های درمانی آن

یکی از این قوانین طبیعت، قانون چرخه هاست

در طبیعت، شاهد چرخه‌های مختلف شبانه روزی و گردش فصل‌های مختلف هستیم.

سرما می‌رود و گرما می‌آید زمستان می‌رود و بهار می‌آید و غیره
این چرخه را در زندگی خودمان و دیگران هم گهگاه می‌بینیم.

گاهی غم و اندوه و تیرگی، آسمان دل مان را میکیرد و گاهی روز و روزگارمان پسندیده و خوش و امیدبخش می‌شود؛ پر از رنگ‌های زیبا و رایحه‌های عطرآگین.

به راستی چرا روحیات ما انسان‌ها تا این مقدار تحت تاثیر رنگ‌ها و فصل هاست؟!

حقیقت اینست که علاوه بر درس‌های بی شماری که از طبیعت در بهار می‌گیریم، این فصل بطور معمول اثرات روان شناختی عدیده‌ای هم بر روحیه و رفتار ما دارد که نامطلوب نیست اشاره‌ای گذرا به آن داشته باشیم.

اولا همانگونه که می‌دانیم جزئی از وجود ما جنبه جسمانی است که مانند بسیاری از جانداران دیگر تحت تاثیر هورمون‌ها و عوامل زیست شناختی درونی ما قرار دارد.

اغلب جانداران در بهار در پی لانه گزینی و تشکیل خانواده هستند و به نظر میاد که این اساسی و مهم در انسان‌ها نیز بگونه‌ای دیده میشود. زیادترین شمار مراجعان برای مشاوره ازدواج در بهار رجوع میکنند.

بنظر میرسد زیبایی و شادابی و تازگی و عطر و بوی بهار بر ذایقه حساس خیلی‌ها تاثیر مطلوب دارد و آن‌ها را به طرف تشکیل خانواده و بقای نسل سوق می‌دهد.

از طرفی بعضی از بررسیها نشان دهنده وجود نوعی اختلال خلقی تحت عنوان اختلال افسردگی فصلی است که ظاهرا اینطور نشان می‌دهد که بیشتر گرفتاران به این مشکل روانی، در بهار اخلاق و رفتار طبیعی‌تر و نیکوتری پیدا میکند.

فصل بهار

حس خشنودی و محبت در رنگ‌های اساسی طبیعت بهار

این آسمان آبی، زمین فرش شده با چمن سبز، گل‌های رنگارنگ و شکوفه‌های زیبا هر یک به تنهایی توانایی دارند انسان‌ها را مشعوف کرده و از خود بی خود کنند.

همانگونه که دیده میشود چهار رنگ اساسی (آبی، سبز، قرمز و زرد) در بهار به فراوانی در اطراف ما یافت میشود که این رنگ‌ها نیز خود اثرات قابل توجهی بر روحیه و اخلاق و رفتار ما دارند.

رنگ آبی آسمان حس آسایش و آرامش، رضایت، ملایمت طبع و عشق و محبت را بوجود می‌آورد.

رنگ سبز حس تعلق و اعتماد بنفس و احترام به خود را بالا میبرد.

رنگ قرمز حس آرزومندی و امیدواری، هیجان پذیری و تمایلات خاص درونی را راه اندازی میکند و بالاخره نور زرد رنگ خورشید و شکوفه‌های زیبا احساس سرزندگی، آتیه نگری، نشاط و زنده دلی و نیروی ابتکار را بوجود می‌آورد.

این رنگ‌های اساسی موجود در طبیعت بهاری حس خشنودی و محبت، اظهار وجود، نیاز بعمل و کامیابی و چشم انتظاری و امید داشتن را باعث می‌شود که همگی از صفات پسندیده‌ای است که همواره سعی در تربیت آن‌ها داریم.

خواص درمانی فصل‌ها و رنگ‌ها

اینکار سبب افرادیکه در آسمان خراش‌های بسیار بلند نیویورک زندگی می‌کردند به اندازه بیشتری مبتلا به اختلال کوررنگی بودند و این درحالی است که همواره اعتقاد بر این بوده که کوررنگی فقط جنبه ارثی و ژنتیکی دارد. در آن تحقیق دیده شد که وقتی گروهی از این اشخاص در بهار به دل طبیعت رفتند و ساختار بینایی شان در رویایی با رنگ‌های مختلف موجود در طبیعت به خوبی تحریک شد عده‌ای از اونها التیام و بهبود یافتند! در پژوهش دیگری روشن شد که بهترین میزان رنگ بینی، در بین کودکان ایرانی دیده میشود که از ابتدای طفولیت روی فرش ایرانی که رنگ‌های مختلف طبیعی در آن به کار رفته بزرگ می‌شوند و بینایی شان به خوبی تحریک می‌شود!

فصل بهار

حس خشنودی و محبت در رنگ‌های اساسی طبیعت بهار

بهار فصل موزیک

در این فصل گوش کردن به موزیک زیبای طبیعت که از لابه لای شاخه‌های درختان به گوش می‌رسد و یا شنیدن آواز دلنشین پرنده‌ها و آوای موزون رودخانه‌های جاری در دل طبیعت، می‌تواند هر آدم بی ذوقی را سر ذوق و شوق بیاورد و احساس زیبایی خفته را در او بیدار کند.

شاید بدین علت است که بسیاری از شعرا و هنرمندان با رفتن به دل طبیعت بهاری، الهام‌های زیبایی گرفته اند که منشا اثرهای بسیار ارزنده بوده است.

در زبان روان شناسی، این امر به «حس آمیزی» شناخته شده است.

بهار در آیین و فرهنگ ما ایرانیان رنگ و بوی نیکوتری دارد؛ چراکه با انجام مراسم و مناسک خاص، شارژهای روانی زیادی در بهار می‌گیریم که این خود پایداری و انرژی روانی ما را به منظور مواجهه با اضطراب و نگرانی شدیدا افزایش میدهد.

در پژوهشی معین شد موش هایی که به آن‌ها سلول‌های سرطانی تزریق شده بود و در سلول‌های انفرادی حفاظت می‌شدند خیلی پیش از موش‌های دیگری می‌مردند که به آن‌ها نیز سلول‌های سرطانی تزریقی شده بود ولی در بین دسته موش‌های دیگر بودند (هر چند که شرایط همه موش‌ها از دید آب و هوا و تغذیه و….

یکسان بود) این تحقیق نشاندهنده تاثیر عظیم ارتباطات اجتماعی در موش هاست که تازه رابطه عاطفی از نوع انسانی را برقرار نمی‌کنند! حال بیایید همین قضیه را به اجتماع انسان‌ها تسری بدهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + یازده =