رابطه آه کشیدن با سلامتی!

فرآیند آه کشیدن و خواص آن برای شش‌ها

آیا تابحال فکر کرده اید که چرا برخی موقعیت‌ها آه می‌کشید؟ و یا آه کشیدن همواره نشانه داشتن غم و اندوه و یا سردرگمی می‌باشد؟ شاید دانستن این نوشته برایتان جالب باشد که آه کشیدن غیر ارادی یکی از واکنشهای اساسی و مهم بدن به منظور حفظ زندگی و بهتر کردن کارکرد شش‌ها می‌باشد.

بررسی‌های پژوهشگران دانشگاه‌های یو سی اِل اِی و استنفورد نشان میدهد که سلولهای سیستم عصبی خاص واقع در ساقه مغز، تنفس معمولی را به نفس عمیق کشیدن غیر ارادی که به آه تعبیر میشود، تبدیل میکنند.
آه کشیدن هنگام تنفس بطور معمول به علل و دلایل احساسی از قبیل ملال و خستگی، افسردگی یا رنجش ربط داده می‌شود؛ در وضعی که بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد علت آه کشیدن، یاری به فعالیت ریه است.

آه کشیدن با تنفس معمولی فرق میکند، زیرا باعث میشود اکسیژن بیشتری وارد ریه شود و این موضوع به حس آسایش و آرامش یاری می‌کند.

از طرفی وارد شدن اکسیژن زیاد به کیسه‌های هوایی، باعث میشود کیسه هایی که تنبل شده اند و در حال نابودی هستند، مجددا فعال شوند و به این شکل، طول زندگی ریه افزایش میابد.
این بررسی نشان می‌دهد همه انسان‌ها بطور غیر ارادی، در طول یکساعت حدود دوازده بار آه می‌کشند. چنانچه این پروسه صورت نگیرد، طول زندگی ریه کاهش میابد.

آه کشیدن با نفس عمیق کشیدن نیز متفاوت است؛ چراکه بطور غیر ارادی انجام میشود. در دنباله مطالعه، پژوهشگران با بررسی الگوی ژنتیکی سلول‌های مغز موش‌ها، متوجه شدند که ۲۰۰ سلول عصبی واقع در ساقه مغز موش، با فرآیند آه کشیدن مرتبط هستند.

این سلول‌ها دو نوروپپتید خاص تولید میکنند که با تحریک ۲۰۰ نورون دیگر، ماهیچه‌های در ارتباط با آه کشیدن را در موش تحریک میکنند.

مسدود کردن یکی از این نوروپپتیدها، موجب کاهش آه کشیدن هنگام تنفس میشود.

آه کشیدن هنگام تنفس غالبا به علل و دلایل احساسی از قبیل ملال و خستگی، افسردگی یا رنجش ربط داده میشود، در حالتی که بررسی‌ها نشان می‌دهند دلیل آه کشیدن، در حقیقت یاری به فعالیت ریه است، آه کشیدن با تنفس معمولی فرق میکند، زیرا سبب می‌شود اکسیژن بیشتری وارد ریه شود و این امرسبب حس آسایش و آرامش بیشتری میشود، از سویی وارد شدن اکسیژن زیاد به کیسه‌های هوایی سبب میشود کیسه هایی که تنبل شده اند و در حال نابودی هستند، مجدد فعال شوند. و سبب میشود طول زندگی ریه افزایش یابد.

تحقیقات نشان میدهند همه انسان‌ها بطور غیر ارادی، در طی یک ساعت حدود دوازده بار آه می‌کشند، چنانچه این پروسه صورت نگیرد، طول زندگی ریه کاهش می یابد، آه کشیدن با نفس عمیق کشیدن نیز متمایز است.، به علت این که به شیوه غیر ارادی انجام میشود.

موش‌ها در طول یکساعت حدود ۴۰ بار آه می‌کشند. این مطالعه بینش جدیدی را در ارتباط با شیوه کنترل رفتار غیر ارادی توسط مغز در اختیار پژوهشگران گذاشته است کنترل الگوی تنفس در مبتلایان به مریضی هایی مثل افسردگی و اختلال اضطراب ، از دیگر برآیند این مطالعه است برآیند این بررسی‌ها در شماره تازه نشریه Nature انتشار یافته است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − سیزده =