حقایقی درباره رسوب کتری

رسوب کتری مفید است؟

به اشخاص توصیه میشود برای جوشاندن آب از کتری‌های استیل، شیشه‌ای و برنز بهره ببرند و بهیچوجه از ظروف غیراستاندارد که دارای ترکیبات ناخالص باشند مانند ظروف آلومینیومی و قلع استفاده نکنند.
چنانچه آب زیادتر بجوشد خاصیت خود را از دست نمی‌دهد، بااهمیت‌ترین نکته در جوشاندن آب گزینش و انتخاب ظروف پسندیده است.

بعضی افراد رسوب کتری را به علت این که مزه آب را تغئیر می‌دهد از بین می‌برند این در شرایطی است که رسوب کتری در حقیقت کلسیم رسوب شده است که برای تندرستی از جمله تندرستی قلب خیلی بافایده است.

رسوب چیست و چگونگی ایجاد آن

به کربنات و سولفات کلسیم و منیزیم که در جدار داخلی لوله‌ها ایجاد میشود و ظاهری شبیه به گچ یا آهک دارد. رسوب گفته میشود.

میزان رسوب ایجاد شده شدیدأ سختی آب در نواحی مختلف وابسته است. به این شیوه و ترتیب که هرچه شدت سختی آب زیادتر باشد ایجاد رسوب سریعتر اتفاق میفتد و برعکس

کجاها رسوب بوجود می‌آید؟

چنانچه درون کتری و یا سماور خود را نگاه کنید متوجه میشوید که بعد از گذشت چند ماه لایه‌ای گچ مانند در جداره آن‌ها ایجاد میشود و درصورتیکه این لایه برطرف نشود با گذشت زمان ضخامت آن بیشتر شده تاجاییکه مانع انتقال گرما به درون کتری یا سماور شده و فرایند جوش آمدن آب را به تاخیر می‌اندازد و اتلاف انرژی را نیز بدنبال دارد.

به منظور رفع رسوب کتری و سماور بعنوان یک راه حل کلی میتوان از سرکه رقیق استفاده کرد.

این دشواری رسوب گیری در زمینه آبگرمکن و دیگر مبدل‌های حرارتی نیز اتفاق میفتد که بهیچوجه محل تشویش و نگرانی نیست و یک امر عادی است.

وقتیکه حس کردید آبگرمکن خوب می‌سوزد و شعله آن به حد کفایت میکند. ولی آب گرم نمیشود و در حد ولرم است و یا حجم آب گرم کم‌تر و کم‌تر میشود همه این‌ها نمایانگر اینست که در جدار لوله‌ها رسوب ایجاد شده و همین رسوب سبب کاهش قطر لوله و کاهش انتقال گرمی از کوره به آب درون لوله میشود و مشکلات اینچنینی را سبب میشود.

یکی از اشتباهاتی که مصرف کنندگان در موقعیت‌ها رویارویی با این دشواریها انجام میدهند این است که حجم گاز و شعله آتش را زیاد میکنند.

این کار نه فقط مشکل را رفع نمی‌کند بلکه سبب ازدیاد خرج سرویس آن میشود.

از اونجایی که شمعک آبگرمکن همواره روشن است آب موجود در بالای آن گرم شده و به درجه حرارت بالای ۶۵ درجه سلسیوس می‌رسد و همین موضوع سبب پیدایش رسوب میشود.

البته به منظور حل این چالش در آبگرمکن‌های جدید شمعک حذف شده است ولی باز هم علل و دلایل دیگری امکان دارد در ایجاد رسوب دخیل باشند.

1 دیدگاه دربارهٔ «حقایقی درباره رسوب کتری»

  1. حسین رحیمی

    آیا باید هر شب کتری رسوب زدایی شود واین رسوب برای سلامتی انسان زیان آور است درصورت مثبت بودن جواب هرچند وقت بایدکتری راشست جنس کتری استیل است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هجده =