مضرات خوردن غذاهای مایکروفری

آیا خوردن غذای مایکروفر ی نامطلوب است؟

هرچه می‌خواهد باشد، باقیمانده خوراکی‌ها، غذای منجمد شده، پاپ کورن و یا سیب زمینی ، مایکروفر ‌ها راهکاری سریع برای گرم نمودن خوراک هستند.

قابلیت گرم نمودن خوراک تنها در چند دقیقه خیلی از افراد را متقاعد کرده که از این وسیله بهره ببرند.

گرم نمودن خوراک با مایکروفر ضرری ندارد، ولی همچنان بعضی افراد از استفاده آن می‌ترسند.

هرچه می‌خواهد باشد، باقیمانده خوراکی‌ها، غذای منجمد شده، پاپ کورن و یا سیب زمینی ، مایکروفرها راهکاری سریع برای گرم نمودن خوراک هستند.

قابلیت گرم نمودن خوراک تنها در چند دقیقه خیلی از افراد را متقاعد کرده که از این وسیله بهره ببرند.

علی رغم این که مرکز بهداشت هاروارد و مرکز سلامت جهانی اعلام کرده اند که گرم نمودن خوراک با مایکروفر ضرری ندارد، ولی همچنان بعضی افراد از استفاده آن می‌ترسند.

در حقیقت، در قیاس با دیگر شیوه‌های پخت، مایکروفر می‌تواند اهمیت تغذیه‌ای برخی خوراکی‌ها را بالا ببرد، چون زمان پختش اندک است.

چنانچه مایکروفر مهر و موم درستی نداشته باشد این میتواند روی سطح امنیتش اثر گذارد هم چنین مایکروفر کردن خوراکی هایی که درون ظرف پلاستیکی هستند. هرگز توصیه نمیشود.

مایکروفر

دیگر موردی که برای مایکروفر کردن هر روزه خوراکی‌ها بایست مورد عنایت قرار بگیرد این است که چه غذایی را گرم می‌کنید؟ آیا بیشتر خوراکی‌های ویژه مایکرفر را استفاده میکنید یا خوراکی‌های غیر فرآوری شده؟ خوراکی هایی مانند پیتزاهای فریز شده، و دیگر خوراکی‌های نیمه پخته و پکیج بندی شده، ویژه مایکروفر هستند و بهترست که روزانه استفاده نشوند.

مایکروفر چگونه خوراکی هارا می‌پزد؟

مایکروفر خوراکی هارا با موج‌های انرژی که با چشم غیر مسلح قابل رویت نیستند می‌پزد.

این موج‌ها با موج‌های رادیویی یکسان هستند.

انرژی مایکروفر در درجه نخست ملکول‌های آب و ملکول هایی که در آرایش شبیه به آب هستند را تحت اثر قرار میدهد.

موج مایکروفر ملکول‌های آب را به لرزش ر می‌آورد، بنابراین گرما ایجاد میشود.

آیا استفاده هر روزه از مایکروفر ایمن است؟

بر اساس اظهارات سازمان جهانی تندرستی و بهداشت، چنانچه ملاحظات امنیتی را مراعات نمایید و همانطور که بایست از مایکروفر استفاده کنید خطری وجود نخواهد داشت.

یکی از دلواپسی هایی که در مورد مایکروفر وجود دارد این است که موج هایش را به اطراف متساعد نکند.

موج‌های مایکروفر فقط زمانی آزاد میشوند که فعال شود، مانند هنگامی که یک چراغ را روشن میکنید.

چنانچه مایکروفر صدمه دیده باشد و یا درست مهر و موم نشده باشد، احتمال دارد خطر بیرون رفتن موج‌ها از مایکروفر وجود داشته باشد بایستی پیش از استفاده چک کنید که مایکروفر قطعا ایمن باشد و جایی از آن صدمه دیدگی نداشته باشد زیان موج‌های مایکروفر بیشتر حرارتی است و چنانچه درازمدت در مقابل آن قرار بگیرید ساختارهای حساس مانند اطراف چشم و بیضه‌ها احتمال دارد زیان ببینند البته این تنها موقعی اتفاق میوفتد که گرمی بالا باشد و وقت زیادی در معرضش باشید، مایکروفرها به این مقدار انرژی ندارند خوراکی‌های مایکروفری رادیو اکتیو ندارند و زمانی از مایکروفر بیرون آورده می‌شوند از خود انرژی متساعد انجام نمی‌دهند.

درست همانند لامپ که با خاموش شدنش دیگر نوری نمی‌دهد مایکروفر نیز وقتی خاموش میشود دیگر موجی از خود پخش نمی‌کند.

چه خوراکی‌های مایکروفری روزانه استفاده می‌کنید؟

چنانچه روزانه از مایکروفر استفاده میکنید، باید نگاه دقیق‌تری به گزینش و انتخاب غذایی خود داشته باشید.

آیا سبزی‌ها را گرم میکنید تا سریع بپزند؟ و یا میزان فرآوانی غذای فرآوری شده منجمد می‌خورید؟ در حالت کلی خوراکی‌های منجمد، پیتزا‌ها و دیگر بین وعده‌های اینچنینی کالری، کربوهیدرات تصفیه شده، چربی، سدیم، مواد نگهدارنده، بسیار بالایی دارند و سودشان برای بدن ناچیز است چنانچه از مایکروفر برای گرم نمودن این نوع خوراکی‌ها استفاده میکنید، پسندیده‌تر است به فکر جایگزین‌های تازه‌تری باشید.

محدود کردن کاهش مواد مغذی

سازمان جهانی تندرستی و بهداشت می‌گوید بکارگیری مایکروفر در قیاس با دیگر شیوه‌های پخت می‌تواند مواد مغذی خوراکی هارا حفظ کند. بعضی مواد قوت بخش مانند ویتامینهای گروه بی، و ویتامین C ، به گرمی و پخت و پز مایعات حساس هستند استفاده از شیوه مایکروفری به جای دیگر شیوه‌های پخت و پز می‌تواند زمان پخت و پز را بکاهد و جلوی از میان رفتن مواد مغذی خوراکی هارا بگیرد.

دشواری در کنترل کیفیت

مایکروفر کردن قطعات بزرگ خوراک شاید زیاد مناسب نباشد، زیرا ممکن است گرمی به همه خوراک نفوذ نکند و به صورت نا متناسب پخته شود.

هم چنین، تفاوت بین خوراکی‌های پخته شده با مایکروفر در قیاس با دیگر شیوه‌های پخت میتواند بسیار متفاوت باشد چنانچه در حال پخت بدنبال کیفیتی خاص هستید، بکارگیری دیگر شیوه‌های پخت اختیار بیشتری را به شما می‌دهد به علت پخته شدن نابرابر خوراک، مایکروفر کردن قطعات بزرگ گوشت، بطور معمول توصیه نمیشود.

برخی بخش‌های گوشت احتمال دارد نپخته بماند و احتمال بیماری غذایی افزایش پیدا کند.

خطرات بالقوه خوراکی‌های مایکروفری

چنانچه از مایکروفری کهنه یا مدلی که به خوبی بسته نمی‌شود استفاده میکنید.

میتواند روی امنیت مایکروفر اثر گذارد.

همواره توصیه می‌شود از مایکروفری بهره جویی کنید که دارای استاندارد‌های جهانی باشد.

و چنانچه مایکروفری قدیمی باشد و یا بدرستی کار نکند، تعمیرش کنید و یا یکی جدید بخرید مایکروفر کردن خوراکی‌ها در پلاستیک هرگز توصیه نمیشود.

پلاستیک محتوی مواد تشکیل دهنده‌ای چون BPA، است که درصورت پخته شدن در درجه حرارت بالا می‌تواند به خوراک بچسبد.

دیگر شیوه‌های پخت

چنانچه مطمئن نیستید که مایکروفرتان درست کار میکند یا نه و یا هنوز مردد هستید که بهیچوجه استفاده بکنید یا نه، می‌توانید همواره از روشهای پخت دیگر بهره جویی کنید یادتان باشد محدود کردن زمان پخت می‌تواند ارزش مواد مغذی خوراک را بالا ببرد.

هم چنین مواردی مانند سبزی‌ها را عوض اینکه آب پز کنید پسندیده‌تر است بخار پز کنید، تا اهمیت تغذیه‌ای شان حفظ شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =