آیا کورتون عقیم میکند؟

عقیم شدن به علت بکارگیری کورتون است؟

پردنیزولون، بتامتازون ، دگزامتازون ، متیل پردنیزولون ، تریامسینولون، هیدروکورتیزون و کلوبتازول رایج‌ترین دواهایی هستند که بعنوان داروهای کورتونی می‌شناسیم. وقتیکه نام کورتون به گوشمان می‌خورد هزار و یک ضرر بدنبال آن به خاطرمان می‌آید ولی سوالی که برایمان بوجود می‌اید این است که آیا کورتون‌ها جز مضرات زیاد آیا نفعی هم برای استفاده از کننده به همراه دارد؟ آیا با همه مضرات کورتون‌ها آشنایی داریم؟ و چندین پرسش دیگر که آیا کورتون سبب عقیم شدن می‌شود؟

کورتون یا کورتیکوستروئید نوعی چربی هستند که در کبد از ماده نخستین کلسترول بنا شده و غده آدرنال یا فوق کلیوی از آن‌ها در ساختن هورمون‌ها استفاده میکند.

بااهمیت‌ترین هورمون استروئیدی که در بدن ساخته میشود کورتیزول نام دارد.

این دسته موارد بطور تصنعی هم ساخته میشوند که «کورتون» می‌گویند.

کورتون‌ها در معالجه بخش زیادی از بیمار‌ها مانند آسم، روماتیسم مفصلی، اگزما، لوسمی و بسیاری بیماری‌های دیگر که در دنباله توضیح می‌دهیم استفاده میشود.

عقیم شدن

مضرات داروهای کورتونی

مضرات کورتون:

در ارتباط با کورتون‌ها، مضرات بسیار زیاد است و به عبارتی هرچه بگوییم اندک است ولی مسئله‌ای که در خصوص کورتون‌ها در اینجا بوجود می‌آید این که فردیکه بواسطه بیماری اش ناچار به مصرف این داروها است چه باید کند؟ همانگونه که می‌دانیم بعضی از از بیماریهای طول کشیده ناشی از ساختار و سیستم ایمنی هستند که با صلاحدید متخصص باید در طی مدت زمان طولانی این داروها را بهره ببرند در جواب این سوال باید گفته شود کنترل بیماری که کورتون استفاده میکند بیشتر به دکتر متخصص مربوطه وابسته است، این دکتر متخصص بایستی پیش از پیدایش پیامد جدی در فرد بیمار تمام ارگان‌های بدن او را معاینه کند و چنانچه طی روند هرکدام از اعضا اختلالی مشاهده نمود از همان اول مشکل را رفع کند و اجازه ندهد کورتون به عضوی از تن زیان جدی وارد نماید.

کورتون‌ها جز دواهایی هستند که دولبه تیزی دارند بعبارتی در مصرف اندک و زیاد آن فرد بیمار گرفتار پیامد میشود حتی چنانچه به میزان هم استفاده شود فرد بیمار از عارضه‌های این دسته از داروها قادر نیست رهایی داشته باشد عارضه‌های ناخواسته کورتیکول استروئیدی‌ها از بالا رفتن قند موجود در خون گرفته تا تاخیر در التیام و بهبود انواع زخم‌ها، افزایش چربی، چاقی کاذب، تحلیل عضله‌ها، باریک شدن دست و پا، تغییر در اخلاق و رفتار، بیخوابی ، افسردگی ، تنظیم در تغییر فشار خون ، زیان‌های چشمی، آب مروارید ، افت تمایل جنسی و … بعبارتی هیچ ارگانی در بدن وجود ندارد که از مصرف کورتون‌ها اثر منفی نپذیرد.

برای علاج برخی مریضی‌ها، به عنوان مسکن فوری از انواع کورتون‌ها استفاده میشود، برای مثال در حساسیت‌های شدید تزریق یک آمپول کورتون می‌تواند جان فرد بیمار را نجات دهد، در حملات شدید آسم، بکارگیری کورتون خوردنی سبب باز شدن مجراهای هوایی و بهبودی میشود هم چنین در خیلی از اختلالات و بیماریهای پوستی حاد نیز کورتون به منظور التیام به کار می‌روند مضاف بر آن برای علاج روماتیسم مفصلی، انواعی ازبیماریهای کلیوی، کبدی (نوعی از هپاتیت که هپاتیت خودایمنی نامیده می‌شود) و بعضی از اختلالات پوستی مزمن، بکارگیری کورتون به مدت زیادی استفاده می‌شود.

نازایی در اثر مصرف کورتون‌ها رایج نیست.

نازایی در اثر مصرف کورتون‌ها رایج نیست و در صورت مصرف اصولی و تحت نظر متخصص مشکلی در این ارتباط بوجود نمی‌آید حتی زنان حامله همچنین میتوانند در صورت لزوم در طول بارداری از آن بهره ببرند شایان توجه است همانگونه که گفتیم مصرف درازمدت کورتون‌ها عواقب خوبی را در پی ندارد به خصوص خانم‌ها و زنان حامله چرا که کورتون احتمال دارد سبب بروز اختلالاتی در رشد جنین شود. همانگونه که در بالا اشاره کردیم کورتون‌ها به صورتی طبیعی در بدن توسز غده‌های فوق کلیوی ایجاد میشود وقتیکه بدن احتیاجی به این دارو نداشته باشد و یک زن حامله آن را خودسرانه مصرف کند در رشد جنین با اختلال مواجه میشود.

درمان درازمدت با کورتون، گرچه سبب رهایی فرد بیمار از درد و رنج بیماری میشود، ولی منتهی به وابستگی و ایجاد عارضه‌های متعدد میشود.

برای فرار از این دشواری بزرگ، اکنون شکل هایی از این دارو طراحی شده است که بصورت متمرکز روی قسمت خاصی اثر می‌گذارد و بدین گونه با مقادیر اندک، اثرات خوب و موثری بوجود می‌آید و عارضه‌های به کمترین حد می‌رسند.

اسپری‌های تنفسی نمونه خوبی برای این فرم دارو هستند.

در زمینه بیماری‌های مفصلی نیز در حالتی که استفاده از دارو واجب و ضروری باشد، تزریق درون مفصل موثرتر و با پیامد پایین‌تر همگام است.

ناگفته نماند در بیماری مولتیپل اسکلروزیس مصرف کورتون‌ها بافایده است.

در حمله هایی که به یک فرد ام اسی دست میدهد مانند حمله‌های چشمی، حمله‌های فقدان حرکت و … بسادگی با مصرف کورتون در دوز و میزان مناسب خیلی سودبخش و قابل حل است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + دوازده =