روشهای خانگی درمان سرماخوردگی

درمان هایی که در خانه انجام میشود. سرماخوردگی تاثیر مثبت دارد یا نه

سرماخوردگی یک بیماری یرووسی واگیردار است که تاکنون روش‌های زیادی برای علاج آن مطرح شده است. بغیر از قرص و دارو بخش زیادی از دمنوش ‌ها و آشامیدنی هایی که گفته میشود برای علاج سرما خوردگی بافایده است.

ولی بایست دید که آیا این درمان‌ها اثر دارند یا نه.

آیا درمان هایی که در خانه انجام میشود سرماخوردگی اثربخش است؟
چنانچه گرفتار سرماخوردگی هستید، شاید بخواهید به یاری یک درمان در منزل حس مثبت‌تری طی ۱ یا دو هفته هنگامی که طول میکشد تا عفونت ویروسی فروکش کند، داشته باشید.

ولی کدام درمان‌ها قابل اعتماد هستند و کدامیک با احتمال فراوان بی فایده؟ ما برای یافتن جواب این پرسش با متخصصان صحبت کردیم و به وارسی تحقیقات پرداختیم.

اندکی سوپ مرغ آزمون کنید؟
شواهد نشان میدهد، سوپ می‌تواند رنجش شما را تخفیف دهد. شناخته شده‌ترین پژوهش در این مورد که بوسیله دکتر استیفن رنارد، متخصص ریه از دانشگاه نبراسکا انجام گرفت نشان داد، سوپ مرغ و سبزی‌ها مانع از حرکت سلول‌های سفید خون میشود که، سبب پیدایش نشانه‌های سرماخوردگی نظیر کیپ شدن بینی هستند.

آزمون کنید؟ بله
ویلیام شافنر، کارشناس بیماریهای عفونی و پروفسور طب جلوگیری در دانشکده پزشکی دانشگاه واندربیلت، می‌گوید: وقتیکه غشاء مخاطی شما ملتهب میشود، درون بینی تان پوسته پوسته و خشک میشود.

سوپ کمک میکند تا مخاط نرم و لطیف شوند، بطوریکه شما قادر باشید آنهارا خارج کنید.

آشامیدنی داغ بنوشید؟
آیا شما نیز از آن گروه از اشخاصی هستید که در وقت درد در ناحیه گلو و حلق به چای داغ رو می‌آورید؟ طی پژوهشی که درمرکز سرماخوردگی دانشگاه کاردیف در ولز صورت گرفت و در آن به ٣٠ تن از مبتلایان به سرماخوردگی آشامیدنی‌های گرم یا ولرم داده شده است، اشخاصی که آشامیدنی‌های داغ نوشیده بودند بهبودی بیشتری از آبریزش از بینی ، سرفه، لرز و عطسه گزارش دادند. پژوهشگران میگویند، این برآیند شاید به علت اثرات دارونما‌ها بوده اند، ولی بنظر میرسد آشامیدنی‌های گرم حقیقتأ منافعی برای درد در ناحیه گلو و حلق داشته باشند.

مدیر مرکز رونالد اکل می‌گوید: چشایی، ایجاد بزاق و ترشحاتی که سبب روانی و تسلی حلق است را افزایش میدهد.

پس هر آشامیدنی داغ و خوشمزه، سوپ، و یا غذای گرم با احتمال فراوان تاثیرگذار است.

آزمون کنید؟ بی تردید
ماروین لیپمن، مشاور ارشد بخش پزشکی آوای مصرف کنندگان هم مازاد و اضافه می‌کند: چای داغ، با اندکی عسل می‌تواند به خصوص برای درد در ناحیه گلو و حلق تسلی دهنده باشد.
آیا درمان های خانگی سرما خوردگی مفید است

برای سرفه عسل بخورید؟
در سال ۲۰۱۴ در بررسی که بوسیله موسسه کوکران انجام شده است، عسل در ۳ آزمایش با یک و یا تعدادی از این موردها سنجش شده است.

دسته داروهای معمول سرفه (دکسترومتورفان و دیفن هیدرامین)، یک داروی غیر مشخص و دارونماها.

نتیجه آنها؟ عسل تاثیر بسیار بیشتری از دارونما و آن داروی غیرمشخص در تسلی سرفه داشت و اندکی تاثیرگذارتر از دیفن هیدرامین در کاهش شدت و تکرار سرفه‌ها عمل کرده بود.

امتحانش کنید؟ شاید
سرفه یاری می‌کند از شر مخاط مازاد رهایی یابید، از اینرو پسندیده‌تر است آن را بطور کامل متوقف نکنید.

بررسی‌های انجام گرفته مذکور تنها شامل کودکان میشود.

ولی اگر به دنبال درمان سرفه با دواهای معمول هستید، در نظر داشته باشید که موسسه کوکران شواهد اندکی در دست دارد که، چنین دواهایی اثربخش بوده و آکادمی پزشکی اطفال آمریکا اعلام کرده که این داروها برای اطفال اثربخش نیست و احتمال دارد خطرساز باشد.

بینی را با محلول آب نمک بشویید؟
در سال دو هزار و پانزده، پژوهشگران موسسه کوکران به وارسی ۵ تحقیق پیرامون ارزش شستشوی مجرای بینی با آب نمک پرداختند. فقط یکی از این بررسی‌های دریافته بود که شستشوی بینی با آب نمک سبب تسهیل تراوش و کیپ شدن بینی میشود و مصرف دواهای ضد احتقان را تقلیل میدهد.

آزمون کنید؟ احتمال دارد اثراتی داشه باشد.
دکتر اورلی اویتزر، مدیر بخش پزشکی آوای مصرف کنندگان در زمینه حس عجیب و غریب آن می‌گوید: به مردم هشدار می‌دهم که، احساسی که بهتان دست میدهد دقیقا همانند راه رفتن در یک موج بزرگ است.

ولی به آن عادت میکنید و ایشان بطور واضح مردم را راهنمایی میکند که، سمت محصولاتی که برچسب هیپرتونیک دارند نروید، چون بررسی‌ها مشخص کرده اند این محلول‌های غلیظ توانایی دارند مجاری بینی را تحریک کنند.

چنانچه میخواهید از ظرف neti (لوله‌ای که با آب نسبتا گرم و نمک پر کرده اید) بهره جویی کنید، از آب مقطر و یا استریل در آن بهره ببرید.

و پس از هر بار مصرف آن را بشویید.

از مکملهای غذایی و تغذیه‌ای استفاده کنید؟
بسیاری از مکملهای غذایی و تغذیه‌ای مانند سرخارگل (سرخارگل یک گیاه داروئی است که استفاده آن در امریکای شمالی و اروپا بسیار متداول است و بعنوان دارویی به منظور بهترشدن سرماخوردگی فروخته می‌شود)، جینسنگ (نامی همگانی برای هر یک از ۱۱ گونه گیاهان همواره سبز از سرده پاناکس از خانواده آرالیاسیه می‌باشد)، ویتامین سی و روی به منظور پرهیز از سرماخوردگی و علایم آن توصیه و یا تبلیغ شده اند نتیجه بررسی‌ها نشان میدهد، استفاده ترکیبی از همه آن‌ها اثربخش است.

امتحانش کنید؟ پولتان را هدر ندهید.
مکملها توسط معاونت دارو و غذا بطور کامل مورد وارسی قرار نمی‌گیرند.

پس پژوهشگران نیز قادر نیستند نتایجی را به شکل رسمی از اطلاعات بیرون کشیده و اعلام کنند.

شما هیچوقت نمیفهمید درون آن‌ها عینا چه وجود دارد، و برخی از آن‌ها احتمال دارد با داروهای دیگری که مصرف میکنید تداخل داشته باشد درهرصورت از بکارگیری اسپری‌های بینی که برپایه روی هستند، امتناع کنید FDA اعلام کرده است، آن‌ها احتمال دارد حس بویایی شما را بطور دائمی از بین ببرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + هفت =