علت تکانهای غیر ارادی اول خواب

چرا خواب سقوط از ارتفاع می‌بینید.

خواب عبارتست از کاهش یا فقدان سطح هوشیاری و غیرفعال شدن تقریبی تمام عضلات ارادی در وقت استراحت بطوریکه فعالیت بدن و ذهن تغییر میکند. در حین نخستین مراحل خواب ، ما هنوز نسبتاً بیدار و هشیار هستیم.

چنانچه تا کنون، بی هیچ علت مشخص و خاصی، ناگهان پیکرتان وول خورده یا پریده است این پدیده ظاهراً عجیب را تجربه کرده اید.

در عالم واقع، این پرش‌های میوکلونیک بسیار شایعند.

یک نشریه انگلیسی گزارشی درباره علل و دلایل تکان‌های ابتدای خواب و احساس سقوط از ارتفاع در حین خواب را پخش کرد.

مجله انگلیسی «کنفرزیشن» گزارش جدید پروفسور «جیسون الیس» متخصص علوم بیماریهای خواب دربارها پدیده تکان‌های غیر ارادی ابتدای خواب را پخش کرد.

فشارهای ذهنی و روانی دلیل ظهور تکان‌های ابتدای خواب هستند.

این نشریه در گزارش خود که سایت «عربی ۲۱» آن را به عربی ترجمه کرده است، با اشاره به اینکه این پدیده حکایت از آن دارد، که فعالیت مغز آدم موقع خواب به آهستگی کند میشود و فردیکه خوابیده است به دلیل تکان‌های متعاقب از انقباض سریع و غیر ارادی عضلات، به صورت غیرمنتظره حس میکند که درحال سقوط از ارتفاع است، نوشت: «این امر شبیه وارد شدن یک شوک است که بواسطه آن آدم قادر نیست بازه خود را تا وصول به زمین ارزیابی کند و بهمین دلیل حس نامطلوبی به او دست می‌دهد»

براساس این گزارش، علی رغم این که علل و دلایل این پدیده کاملا شناخته شده نیست، ولی این نشریه انگلیسی به مخاطبان خود دو توصیه ارائه میکند تا از خطرهای متعاقب از این حالت عادی در امان باشند: نخست، ضرورت اعتماد از امن بودن مکان خواب بویژه این که بیدار شدن غیرمنتظره امکان دارد در صورت ناامن بودن مکان خواب مشکل ساز شود.

توصیه دوم این که، پیش از خوابیدن مواظب وضعیت بدنی خود باشیم.

این نشریه در ادامه مطلب به نظریه دیگری در این مورد اشاره کرده است؛ براساس این نظریه تکان‌های ابتدای خواب متعاقب از فعالیت‌های زیاد فیزیولوژیکی است و بهمین دلیل حالت‌های خواب غیر ارادی مانند خواب در درون خودرو و .. قسمتهای بدن ما را در حالت فلج قرار میدهد و این متعاقب از درماندگی انتقال دهنده یا پیام رسان‌های عصبی در وصول به اهدافشان است.

این نظریه می‌افزاید: علی رغم این که غالبا تکان‌های ابتدای خواب پدیده‌ای معمولی و طبیعی محسوب میشود، ولی بعضی اوقات این تکان‌ها احتمال دارد خطرساز باشد و زندگی ما را در آستانه خطر قرار دهد.

این نشریه انگلیسی فعالیت‌های شبانه، کافئین ، فشارهای ذهنی و روانی و .. را از جمله عواملی توصیف کرد که می‌تواند درصد بروز وول و لرزش‌های ابتدای خواب را بالا ببرد.

براساس این گزارش، تحقیقات در خصوص این پدیده اندک است، زیرا بیشتر مردم این پدیده را طبیعی می‌دانند و هیچکس توصیه درمان آن را طرح نمی‌کند؛ ضمنا با افزایش تدریجی سن آدم، از میزان بروز این پدیده در آغاز خواب کاسته میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 8 =