ارتباط رانندگی با اضافه وزن

اضافه وزن ناشی از رانندگی کردن

پژوهشگران میگویند زمان طولانی سپری شده پشت فرمان، به خصوص بیشتر از یک ساعت طی روز، با چاقی بیشتر قسمت مرکزی بدن و خطر مبتلا شدن به مسائل قلبی – متابولیک همگام است.

تحقیقات آشکار ساخته است اشخاصی که روزی ۱ ساعت یا زیادتر در روز رانندگی میکنند در قیاس با اشخاصی که پانزده دقیقه یا کم‌تر رانندگی میکنند، دو ۳ کیلوگرم سنگین‌تر و ۱ پنج سانتیمتر دور کمر زیادتری دارند.

طبق گفته پژوهشگران موسسه سلامت و کهنسالی دانشگاه کاتولیک استرالیا، آسودگی و راحتی سفر با اتومبیل تاثیر چشمگیری بر تندرستی عمومی دارد.

به بیان تاکمی سوگیاما، سرپرست گروه پژوهش، مردان بیشتر از خانمها در معرض اضافه وزن ناشی از رانندگی هستند.

رانندگی باعث چاقی میشود

در این بررسی، عادات رانندگی ۲۸۰۰ فرد شرکت کننده در مطالعه « دیابت ، چاقی و سبک زندگی» در استرالیا در برابر معیارهای سلامت نظیر شاخص ساختار و توده بدنی، مقدار دور کمر، گلوکز خون در وقت ناشتا، و گستره فاکتورهای پرخطر قلبی-متابولیک ارزیابی شد.

یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد در قیاس با شرکت کنندگانی که پانزده دقیقه طی روز یا کم‌تر رانندگی می‌کردند، آن گروه از افرادی که بیشتر از یک ساعت طی روز (در نزدیک به یک چهارم اشخاص حاضر) رانندگی می‌کردند شاید دارای شاخص ساختار و توده بدنی بیشتر به میزان ۰ ۸ و ۱ پنج سانتیمتر مقدار دور کمر بیشتر بودند.

تحقیقات پژوهشگران کالج میل واکی نشان میدهد در حوادث رانندگی منتهی به مرگ کسانی که دارای اضافه وزن هستند زیادتر در معرض مرگ هستند.
به نقل از پایگاه خبری بی‌بی‌سی، پژوهشگران با بررسی ۲۲هزار حادثه رانندگی منتهی به مرگ در نقطه‌های مختلف دنیا، اعلام کردند افراد دارای وزن بسیار بالا و اشخاص دارای اضافه وزن در موقع تصادف زیادتر در معرض مرگ هستند.

طبق گفته پژوهشگران وضعیت جسمی افراد دارای وزن بسیار بالا بگونه‌ای است که توانایی بازسازی اندام‌ها و ساختارهای صدمه ندیده را ندارد.
برآیند بدست آمده نشان میدهد مردان سنگین وزن بیشتر از بانوان سنگین وزن در مواجه با مرگ در اثر حوادث رانندگی هستند.
پژوهشگران احتمال می‌دهند وقوع مرگ در این اشخاص علل و دلایل دیگر هم داشته باشد و به همین سبب سرگرم ادامه تحقیقات بر روی اشخاص سنگین وزن هستند تا نکات جدیدی در زمینه ارتباط اضافه وزن با وقوع مرگ در حوادث رانندگی بیابند.

بالارفتن ریسک سوانح رانندگی در افراد دارای وزن بسیار بالا

قطعا تا کنون شنیده اید که سلامت مبتلایان به چاقی از جهات متعددی مورد مخاطره است از جمله: بیماری قلبی، دیابت، بالارفتن فشار خون، سکته، بیماری کیسه صفرا و غیره

ولی یک خطر دیگر که شاید از آن اطلاع نداشته باشید این است که احتمال مرگ در اثر سوانح شدید رانندگی در افراد دارای وزن بسیار بالا بیش‌تر است.

مطالعه‌ای که تازه در مجله American Journal of Emergency Medicineبه چاپ رسیده است؛ به وارسی ارتباط چاقی و احتمال مرگ در ثر تصادفات رانندگی در بیشتر از ۱۵۰ هزار راننده که در تصادفات شدید رانندگی در حین سالهای ۲۰۰۰-۲۰۰۵ میلادی پرداخته است.

برآیند این مطالعه نمایانگر آنست که هنگام تصادفات شدید رانندگی، احتمال مرگ در یک شخص مبتلا شده به چاقی میانه تا ۲۱٪ افزایش می‌یابد و این در شرایطی است که احتمال مرگ در یک فرد گرفتار چاقی شدید تا ۵۶٪ افزایش میابد در حالت کلی بررسی‌های انجام گرفته بر آمار سوانح لوازم نقلیه مختلف (اعم از: موتور، خودروی شخصی، کامیون و غیره) نمایانگر آنند که احتمال مرگ در اثر سوانح رانندگی در انسان‌های با چاقی میانه تا شدید افزایش میابد.

متخصصین طب اورژانس اعتقاد دارند تست‌های ایمنی سنجی خودرو که در مراحل تولید خودرو با بکارگیری آدمک‌های تصنعی صورت می‌گیرند جانهای بسیاری را نجات داده اند و اطلاعات ارزشمندی را از بررسی بازتاب بدن در سوانح را مهیا می‌آورند.

ولی تست‌های ایمنی سنجی تا کنون برای انسان‌های با وزن طبیعی طراحی شده اند، لذا چنانچه تست‌ها برای اشخاص دارای وزن اضافه و چاق نیز طراحی شوند پیشرفت‌های بیشتری در جهت التیام و بهبود ایمنی لوازم نقلیه حاصل میشود و می‌تواند نرخ مرگ و میر را بکاهد.

به موازات سعی در جهت افزایش ایمنی خودرو، می‌توان آنهایی که دچار چاقی میانه تا شدید هستند را به خرید لوازم نقلیه بزرگ‌تر با فضای بیشتر و فاصله بیشتر بین صندلی با فرمان ماشین ترغیب نمود.

هم چنین برای اشخاص باریک اندام یا دارای وزن طبیعی، تعبیه کیسه هوا در کمربند ایمنی احتمال دارد مفید واقع گردد.

نکته عملی: شواهد علمی نمایانگر آنند که احتمال مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی، در درجات میانه تا شدید با چاقی افزایش میابد.لذا اولا افراد دارای وزن بسیار بالا بایستی اگاه باشند علاوه بر عارضه‌های افزایش بی رویه وزن بر سلامت قلب و سرخرگها آن‌ها در ریسک خطر بیشتر ناشی از حوادث رانندگی هستند.

ثانیا در صنایع خودرو سازی پسندیده‌تر است تست‌های سنجش ایمنی خودرو در سوانح رانندگی، در طیف گسترده‌ای از سایزهای آدمک‌ها انجام گیرد تا وزن‌های گوناگون را تحت پوشش وارد میکند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =