ارتباط لبنیات با سنگ کلیه

گرفتاران به سنگ کلیه فرآورده‌های لبنی را با مراقبت و محتاطانه استفاده کنند

یک جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار و فلوشیپ فوق تخصص پیوند کلیه ، گفت: به صورت قدیمی مردم میگویند که فرآورده‌های لبنی سبب سنگ سازی میشود، ولی بر اساس مطالعاتی که در سال ۱۹۸۱ بر روی ۱۰ هزار فرد بیمار انجام شد، به شیوه‌ای که پنج هزار فرد بیمار از لبینات استفاده کرده و ۵هزار فرد بیمار دیگر قرار بر فقدان بکارگیری فرآورده‌های لبنی داشتند، معین شد آنهایی که از «لبنیات» استفاده نکرده اند، افزون‌تر از اشخاصی که «لبنیات» استفاده کرده اند به سنگ کلیه مبتلا شده اند.
سنگ‌های کلیه را از جمله بیماریهایی عنوان نمود که مدت‌ها است، بشر با آن نبرد میکند و از هر هنگامی که تاریخچه‌ای در این مورد وجود داشت «سنگ در مثانه» نیز بوده است.

چه کاری بایست انجام داد تا به سنگ کلیه مبتلا نشویم و سنگ کلیه برای ما پیامد کلیوی یکسره ایجاد نکند؟

 در این زمینه و علی الخصوص برای آنهایی که پیشینه سنگ کلیه دارند، لزوم معاینه دوره‌ای توسط دکتر درمانگر، موضوعی اساسی و مهم و مورد تاکید است.

بعضی سنگ هایی که «درون کلیه» هستند، ممکن است خطر چندانی نداشته باشند و فرد برای مداوا مهلت لازم داشته باشد، تصریح نمود: این موضوع در زمینه سنگ هایی که از کلیه «خارج» می‌شوند و راه مجاری ادرار را می‌بندد، متفاوت خواهد بود و فرد در شرایط «اورژانس» قرار میگیرد که در این شرایط، باید سریعا اقدام درمانی واجب و ضروری صورت پذیرد.

پایداری چهار هفته‌ای کلیه، در صورت انسداد کامل

 در این شرایط نیز فرد مهلت دارد، ولی این مهلت محدود است و بستگی شدیدأ انسداد دارد؛ ادامه داد: هر چه «انسداد کامل‌تر» باشد، مدت زمان توانایی کلیه به منظور حفظ سلامتی خود کم‌تر شده و با انسداد کامل مجاری ادرار، احتمال دارد کلیه قادر باشد در طی مدت زمان ۱ تا ۲ هفته و حداکثر ۴هفته پایداری نماید و بعد از این اثنا، از بین بردن انسداد نیز چاره ساز نخواهد بود و «کلیه» بصورت دائمی از میان میرود.

وی نشانه‌های سنگ کلیه را درد زیاد غیرمنتظره، حالت تهوع ، استفراغ و گاهی همراه با علایم ادراری دانست و اظهار نمود: در صورت مشاهده این نشانه‌ها، فرد باید سریعا به طبیب مراجعه، تا به منظور کنترل درد آن، اقدامات تشخیصی واجب و ضروری را صورت داده و در دنباله با شیوه‌های نوین درمانی، نسبت به دفع مشکل اقدام شود.

مصرف لبنیات

مصرف فرآورده‌های لبنی در سنگ کلیه

سنگ کلیه بیماری ارثی نیست.

این جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار با تمرکز روی اینکه سنگ کلیه یک، «بیماری ارثی» نیست، اظهار نمود: در برخی از خانواده‌ها به علت وضعیت ژنتیکی، رژیم و عادتهای غذایی مشترک و آب و هوای یکسان، ابتلاء به سنگ کلیه را افزونتر مشاهده می‌کنیم.

وی هشدار داد: اشخاص ۱۵ ساله که سنگ کلیه دارند و یا افرادیکه به صورت مکرر گرفتار سنگ کلیه می‌شوند، نیاز به مراقبت زیادتری دارند و توصیه میشود این اشخاص قطعا به صورت دوره‌ای به دکتر درمانگر خود مراجعه تا در شرایط مناسب، دستور و اقدام‌های تشخیصی و درمانی واجب و ضروری برای مداوای آنها انجام پذیرد.

سنگ کلیه و عفونت‌های ادراری با هم رابطه دارند.

وی با نظر به این که سنگ کلیه و عفونت سیستم ادراری با هم رابطه دارند، تصریح نمود: بیمارانی که به سنگ کلیه و عفونت ادرای گرفتار می‌شوند، نیاز به مراقبت دوره‌ای دارند تا عامل زمینه‌ای در آنها شناسایی و برطرف شود.

بزرگی غده‌ی پروستات در کمین مردان بالای پنجاه سال

این عضو استاد دانشگاه پزشکی استان در دنباله با توجه به دچار شدن مردان بالای پنجاه سال و مسن به پیامد «بزرگی غده‌ی پروستات» افزود: نشانه‌های ادراری در این مریض‌ها به صورت نشانه‌های تحریکی و انسدادی آغاز شده و در صورت فقدان درمان می‌تواند اختلال عملکرد و نارسایی کلیه را بهمراه داشته باشد.

وی با تمرکز روی مراقبت‌های دوره‌ای از مبتلایان به بزرگی غده‌ی پروستات، یادآور شد: نکته اساسی و دارای ارزش و اهمیت این است، که مبتلایان به اختلالات سیستم ادراری، دکتر متخصص معالجی برای خود گزینش و انتخاب کرده و در وضعی که دکتر متخصص برای آنها گزینش میکند، به صورت مکرر مراجعه نمایند.

وی هم چنین با بیان این که در این زمینه، مبتلایان به سنگ کلیه می‌بایست دقت بیشتری داشته باشند، تصریح نمود: بی احتیاطی در زمینه سنگ‌های کلیه، امکان دارد منتج به نقص کلیوی شده و هزینه‌های درمانی بیشتری به فرد تحمیل نماید.

مصرف فرآورده‌های لبنی ارتباطی با سنگ کلیه ندارد.

 

 آیا مصرف لبینات رابطه‌ای با «ایجاد سنگ کلیه» دارد؟ گفت: به صورت قدیمی مردم میگویند که فرآورده‌های لبنی سبب سنگ سازی میشود، ولی بر اساس مطالعاتی که در سال ۱۹۸۱ بر روی ۱۰ هزار فرد بیمار انجام شد، به شیوه‌ای که پنج هزار فرد بیمار از لبینات استفاده کرده و ۵هزار فرد بیمار دیگر قرار بر فقدان بکارگیری فرآورده‌های لبنی داشتند، معین شد آنهایی که از «لبنیات» استفاده نکرده اند، افزون‌تر از اشخاصی که «لبنیات» استفاده کرده اند به سنگ کلیه مبتلا شده اند.

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار و فلوشیپ فوق تخصص پیوند کلیه ، در تشریح علل و دلایل این رویداد خاطر نشان کرد: علت ایجاد سنگ‌های کلیه، اُگزالات است و در آنهایی که فرآورده‌های لبنی مصرف انجام نمی‌دهند، اُگزالات از مسیر ساختار ادراری دور کردن و سبب تشکیل سنگ کلیه میشود.

وی در دنباله با توضیح اینکه چرا اشخاصی که فرآورده‌های لبنی مصرف میکنند، کمتر گرفتار سنگ کلیه می‌شوند، تصریح نمود: فرآورده‌های لبنی در روده این انسان‌های با اُگزالات ترکیب و از راه روده دور کردن شده، که این موضوع سبب می‌شود اگزالات پایین‌تر وارد ساختار ادراری شده و بنابراین سنگ سازی در این اشخاص کم‌تر باشد.

وی هم چنین در انتها با بیان این که استفاده زیاد مواد کلسیم دار در برخی از افراد مستعد، احتمال دارد سبب بروز سنگ کلیه شود، توصیه نمود: بطور مناسب مصرف حدود سه پیمانه بزرگ شیر و ماست در طول روز و شب خطری از دید سنگ سازی برای اشخاص در پی ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − دو =