داروهایی که باروری مردان را کم می کند

اثرات منفی قرص‌های آنتی هیستامین بر باروری مردان

 

پژوهشگران میگویند، برآیند این مطالعه نشان میدهد که مردان زمانی که میخواهند بچه دار شوند باید مصرف قرص‌های آنتی هیستامین را که بی نسخه دکتر در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، محدود کنند.
از هر ۶ زوج نزدیک به یک زوج برای باورشدن با اشکال مواجه هستند و ناباوری مردان با دستکم یک سوم موارد نازایی زوج‌ها مرتبط است.
میلیون‌ها مرد در کل دنیا برای علاج نشانه‌های حساسیت مانند حساسیت فصلی قرص‌های آنتی هیستامین مصرف میکنند.
حساسیت فصلی یا آلرژی فصلی یا تب یونجه (hayfever) یکی از حساسیت‌های رایج است که در اغلب موارد در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز، وقتیکه گیاهان گرده افشانی میکنند، بیشتر مشاهده میشود.
تخمین زده میشود که یک سوم افراد بزرگسال به چنین حساسیت هایی که سبب آبریزش از بینی ، گرفتن بینی، خارش چشم ‌ها، خس خس سینه، عطسه یا بروز دانه هایی بر پوست میشود، گرفتارند.

اثرات منفی بر باروری مردان

داروی آنتی هیستامین با کنترل سطح هیستامین – مولکولی که در بازتاب به یک تهدید بالقوه توسط دستگاه ایمنی ایجاد می‌شود- عمل میکنند.
پژوهشگران موسسه زیست شناسی و آزمایشگاه پزشکی در آرژانتین در این بررسی با بررسی بیشتر از ۶۰ مطالعه که بیشتر بر حیوانات در خصوص شیوه تاثیر این دارو‌ها بر توان باروری مردان انجام شده بود، نتیجه گرفتند که قرص‌های آنتی هیستامین با تحت تاثیر قرار دادن ایجاد هورمونهای جنسی مردانه، کیفیت و شمار اسپرم ‌های تولیدی را پایین میکنند.
پژوهشگران به مردانی که میخواهند بچه دار شوند، توصیه کردند که نسبت به استفاده زیادتر از حد آنتی هیستامین احتیاط کنند.
آن‌ها ادامه دادند، برآیند این مطالعه می‌تواند به ابداع درمان‌های جدیدی منتج شود که نشانه‌های آلرژی را بدون به مخاطره انداختن توان باروری مردان، برطرف می‌سازند.

قرص هیستامین

هیستامین یکی از با اهمیت‌ترین واسطه‌های شیمیایی آزاد شده در بدن از سلول‌ها است که عملکردهای متفاوت و با اهمیتی دارد. به عنوان مثال هیستامین در حساسیت‌ها، ملتهب شدن و بیماری‌های ساده مانند سرماخوردگی آزاد میشود. هیستامین در معده با تحریک گیرنده نوع دو هیستامین سبب تحریک تراوش اسید معده میشود. داروهای بلوک کننده این نوع گیرنده مانند سایمتیدین، رانیتیدین و… می‌باشند.

آنتی هیستامین

مضرات قرص آنتی هیستامین

بطور معمول مقصود از آنتی هیستامین‌ها بلوک کننده‌های گیرنده نوع یک می‌باشند. این داروها مانند کلرفنیرامین، دیفن هیدرامین، پرومتازین ، ترفنادین، کلماستین، فکسوفنادین، ستریزین و… در حساسیت، ملتهب شدن و اثرات گرد و خاک و ریزگردها وبیماری‌های ویروسی تنفسی مانند سرماخوردگی به کار می‌روند. آنتی هیستامین‌های غیراختصاصی عوارضی چون خواب آلودگی و عارضه‌های آنتی کولینرژیک مانند خشک شدن دهان دارند. نسل‌های جدیدتر آنتی هیستامین‌ها مانند لوراتادین و فکسوفنادین چون از سد خونی مغزی عبور انجام نمی‌دهند بطور معمول خواب آور نیستند.

به علت اثرات مختلف هیستامین در بدن داروهای آنتی هیستامینی نیز کاربردهای متفاوتی دارند به عنوان مثال پرومتازین در درمان سرگیجه و تهوع استفاده می‌شود یا سیپروهپتادین اشتهاآور است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + یک =