احتمال لخته شدن خون در قد بلندها بیشتر است یا قد کوتاه ها؟

چه افرادی بیشتر دچار لختگی خون می‌شوند.

لختگی خون می‌تواند به دلیل شرایط مختلف و در نواحی گوناگونی از تن تشکیل شود.

وقتی خون در یک جراحت مانند بریدگی، لخته میشود، بافایده است، زیرا از خونریزی آن قسمت جلوگیری میکند.

ولی برخی اوقات لخته خون در اندام‌های با اهمیتی از تن مانند مغز و شش‌ها تشکیل میشود که چالش زاست و احتیاج به مداوا پزشکی دارد.

پژوهشگران کانون قلب آمریکا در آخرین مطالعه خود بر روی بیشتر از دو میلیون خواهر و برادر سوئدی دریافتند که خطر ترومبوز سیاهرگی-که یکی از انواع لخته‌های خونی است که از یک رگ آغاز می‌شود- با قامت در رابطه است، بطوریکه این مخاطره در زمینه شرکت کننده‌های کوتاه قامت در پایین‌ترین حد خود است.

به عبارت دقیق ترمردانی که قدشان اندک‌تر از ۱۵۲ سانتی متر بود، خطر لختگی خون در آن‌ها ۶۵ نسبت کمتر از مردهایی بود که ۱۸۲ سانتی متر یا بلندتر بودند.
در زمینه خانم‌ها، افرادی که کوتاهتر از ۱۵۱ سانتی متر و نخستین بچه خود را باردار بودند، ۶۹ نسبت کمتر از خانمهایی که ۱۸۳ سانتی متر یا بلندتر بودند با خطر ترومبوز سیاهرگی مواجه شدند.

به بیان سرپرست این تیم تحقیقاتی «قد، چیزی نیست که بتوان کاری در موردش انجام داد. ولی آمارهای جهانی نشان میدهد که قامت آدم رو به افزودن است و این رویه صعودی همچنان ادامه دارد، چه بسا این حقیقت که موارد ترومبوز نیز در دهه‌های تازه بیشتر شده است با این موضوع بی رابطه نباشد»

علت لختگی خون

آن‌ها برآورد کرده اند که هر ساله ۶۰۰ هزار آمریکایی گرفتار ترومبوز سیاهرگی می‌شوند و این دشواری، به سومین علت اساسی حمله و سکته قلبی و سکته مغزی در ایالات متحده تبدیل شده است.

محرک‌های اساسی این مسئله، جراحی، سرطان، بی تحرکی و بستری شدن در شفاخانه است.

در خانم‌ها نیز، بارداری و مصرف دواهای هورمونی مانند قرص‌های جلوگیری از حاملگی یا استروژن برای نشانگان قاعدگی از محرک‌های اساسی و مهم این دشواری هستند.

عامل دیگری که بر رابطه میان قامت و خطر لختگی خون تاثیر میگذارد، جاذبه است.

دلیلش این است که اشخاص قامت بلندتر در پاهای خود رگ‌های درازتری دارند و بنابراین محیط بیشتری برای بروز این چالش در بدنشان مهیا است؛ یعنی فشار گرانشی بیشتری در رگ‌های پای اشخاص قامت بلند وجود دارد که میتواند ریسک آهسته شدن گردش خون یا توقف موقت آن را برایشان به همراه داشته باشد.

البته بایستی دقت نمود که پژوهشگران در این بررسی به داده‌های مرتبط به فاکتورهای سبک و شیوه زندگی زمان کودکی و والدین بودن مانند مصرف سیگار و دخانیات، رژیم تغذیه‌ای و تحرک جسمانی دسترسی نداشتند.

هم چنین برآیند این پژوهش در زمینه مردم سوئد است و نمی‌توان آن را تعمیم داد.

با وجود این، پژوهشگران معتقد هستند که جمعیت سوئد در شرایط کنونی از دید گوناگونی قومی و نژادی دست اندکی از کشوری مانند آمریکا ندارد.به بیان محققان شاید وقت آن رسیده باشد که قامت را هم در مجاور اضافه وزن بعنوان یکی از سنجه‌های خطر مورد نظر قرار دهیم.

البته بانجام بررسی‌های رسمی‌تری برای گزینش رابطه دقیق میان قامت و اختلال‌های خونی وراثتی و دیگر مشکلات جسمانی نیاز داریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =