آبغوره در طب سنتی و طرز تهیه آبغوره

خواص آبغوره در طب قدیمی

غوره به انگور کال و نرسیده گفته میشود.

غوره ویتامین ث فراوانی دارد. در ایران از آب غوره زیاد استفاده میکنند.

آبغوره که از انگور ‌های نرسیده ترش بدست می‌آید از نظر طب قدیمی دارای طبع سرد می‌باشد.

غوره دارای مزه ترش است و برای درست کردن انواع ترشی و آبغوره استفاده میشود.

از دید طب قدیمی خواص آبغوره برای تندرستی جسم خیلی زیاد می‌باشد.

خواص آبغوره

خواص آبغوره برای تندرستی

آبغوره دارای اسید مالیک، اسید فرمیک، اسید سوکسینیک، اسید اگزالیک، اسید گلوکولیک و قند است. این ماده قوت بخش که آب غوره‌های ترش مزه درخت انگور می‌باشند برای چاقی مفرط و پوست بدن فواید فراوانی دارد.
آبغوره با افزایش اسیدیته معده میتواند در هضم خوراکی‌های پرچرب و سنگین بافایده باشد. همچنین افراد با سن بالا که بدلیل کاهش اسید معده به خوبی خوراک را هضم انجام نمی‌دهند، میتوانند از این چاشنی برای تسهیل هضم خوراک کمک بگیرند، ولی نباید در این زمینه زیاده روی کنند.
آبغوره صفرابر است و یاری به دور کردن زردی میکند و نیز می‌تواند سبب قوی شدن کبد شود. از طرفی به علت داشتن اسیدهای آلی پتاسیم دار برای علاج پا درد و درد کمر ، درد سیاتیک و روماتیسم بافایده است.
آبغوره مدر است و نیز به دور کردن سموم از مسیر کلیه‌ها یاری می‌کند. این چاشنی خاصیت کاهش گرمای بدن و از بین بردن عطش را هم دارد، که بدین جهت در موارد تب و سل ریوی می‌تواند مورد کاربرد قرار گیرد.

از طرفی محرک اشتها بوده و افزودن اندکی از آن به خوراک میتواند باعث مزه مطلوب آن شده و به افزایش جذب املاح معدنی علی الخصوص آهن مواد خوراکی غیرحیوانی مانند حبوبات یاری رساند.

مصرف آبغوره در خانمها میتواند در باز شدن قاعدگی تاثیرگذار باشد.

بعلاوه این چاشنی در درمان اسهال ساده نیز تاثیردارد

خاصیتهای شفابخش آبغوره:

۱- غوره از دید طب قدیم ایران سرد و قابض است.
۲- در معالجه ورم مخاط دهان و نرمی لثه‌ها تاثیرگذار است.
۳- مفرط بافایده است آب غوره برای درمان چاقی
۴- خوردن آب غوره بلوغ دختران را جلو می‌اندازد و قاعده را باز میکند.
پنج – آب غوره چون دارای تارتارات پتاسیم است، برای علاج سیاتیک و رماتیسم حاد خیلی بافایده است.
شش – گرمی و صفرای بدن را دور کردن میکند و روده‌ها را ضد میکروبی میکند.
۷ – آبغوره قوی کننده است.
۸ – یاری نمایید. ورم حلق، آب غوره قرقره کنید.

۹ – برای دور کردن کرم روده و تحکیم معده باید مدت ۵ روز آش آبغوره به همراه زیره تیره استفاده کنید.

البته طی این زمان باید از خوردن خوراکی‌های سنگین پرهیز کنید.

۱۰ – آب غوره درمان کننده پا درد و کمردرد می‌باشد.

برای معالجه میتوان مدت ده روز آش آبغوره مصرف نمود.

۱۱– ترشی غوره هم برای معالجه رماتیسم و سیاتیک بافایده است.

طب قدیمی و احادیث امام رضا در زمینه خواص آبغوره

از نظر طب قدیمی دارای طبع سرد می‌باشد.

امام رضا (ع) در طب الرضا غلبه طبع بلغم در زمستان را محتمل برشمرده اند که به عنوان طبع زمستانی از آن یاد میشود.

از اینرو مطابق تدابیر غذایی امام رضا (ع) بر اساس ماهها و فصلها افرادی که طبع سرد دارند، نباید از غوره و فرآورده‌های آن بهره ببرند.

ولی اشخاص گرم طبع که دچار بیماری‌های حرارتی می‌شوند میتوانند از آن بهره ببرند چرا که غوره طبع را سرد و خشک کرده و گرمی خون و صفرا در بدن را کاهش می‌دهد و سبب از میان رفتن صفرا و بلغم موجود در معده میشود.

خواص آبغوره

آشنا شدن با فواید و خواص آبغوره

به این جهت متخصصان طب اسلامی اعتقاد دارند فردیکه به چاقی دموی مبتلا است برای باریک اندام کردن باید از مواد خوراکی سرد و خشک استفاده نماید چرا که این اشخاص دارای طبیعتی گرم و‌تر هستند و برای لاغری باید به شیوه درمان به ضد استفاده کرد که مصرف خوراکی‌های سرد و خشک میتواند منجر به لاغری فرد شود و آبغوره یکی از خوراکی‌های سرد و خشک است.
امام رضا (ع) هم چنین در قسمتی از رساله ذهبیه خطاب به مأمون همراه داشتن آب غوره را برای مسافر واجب و ضروری دانسته می‌فرماید: … ان المسافر ینبغی له ان یتحرز بالحر اذا سافر و هو ممتلی من الطعام و لاخالی الجوف، ولیکن علی حد الاعتدالی و لیتناول من الاغذیه البارده مانند القریص و الهلام و الخل و الزیت و ماء الحضرم و نحو ذالک من الاطعمه الباره؛ بدان که همانا فرد مسافر باید در موقع حرکت اعتدال هوا را در نگاه داشته باشد زمانی در هوای گرم ناچار بمسافرت شد شکم خود را از طعام پر نکند و نیز با شکم تهی حرکت نکند اعتدال در شکم را ملاحظه کند در هوای گرم غذای سرد و نمناک بخورد از قریص (گوشت تازه) و هلام (گوشت بدون چربی) و سرکه و روغن زیتون و آب غوره و نظیر آن‌ها میشود از
یکی از خواص آب غوره از بین بردن تشنگی و تعدیل اشتها است و برا این در عیون اخبار الرضا (ع) این سخن از امام رضا آمده است که فرد مسافر ضروری است در هنگام سفر آب غوره و سرکه و زیتون خام بخورد.
آبغوره، وزنتان را اندک نمی‌کند.
آبغوره نه فقط باریک اندام نمی‌کند، بلکه مصرف ناشتا و مستمر آن مخاط سیستم هاضمه را تخریب کرده و مستعد ایجاد زخم میکند.
متخصصان عقیده دارند چاقی و به تبع آن افزایش چربی‌های دور شکم بدلیل نبود تحرک جسمانی و افراط در مصرف خوراکی‌های پرچرب است و هیچ راهی جز بالا بردن فعالیت‌های جسمی و پیروی از یک سبک غذایی کاهش دهنده وزن، آن هم تحت نظر متخصصان مرتبط ندارد.

آبغوره و کاستن از فشار خون

هرچند قرار دادن آبغوره و سرکه در لیست سیستم غذایی مناسب است ولی این یک باور غلط است که مصرف سرکه و آبغوره می‌تواند سبب کاهش و کنترل فشارخون شود.

درواقع، این خوردنیها میتوانند سبب کاهش قندخون شوند و از اونجایی که نشانه‌های کاهش قند و فشارخون شبیه هم هستند، شما نیز فکر میکنید گرفتار افت کردن فشارخون شده اید.

در حالت کلی، میشود در میان خوردنی‌های طبیعی به برخی میوه‌ها مانند زرشک ، عناب و گریپ فروت، برخی روغن‌ها مانند روغن زیتون و روغن ماهی و برخی سبزی‌ها مانند جعفری به منظور کنترل و کاهش فشارخون اشاره کرد.

املاحی مانند پتاسیم و منیزیم هم نقش قابل توجهی در کنترل و کاهش فشارخون دارند.

پتاسیم به میزان زیاد در موز و جعفری یافت میشود ولی با توجه به اینکه موز حاوی هیستامین است و میتواند محرک مبتلا شدن به سردرد ‌های میگرن ی باشد، می‌توان جعفری لبریز از پتاسیم را بدون دغدغه در برنامه تغذیه‌ای افرادی مانند شما که فشارخون بالایی دارند، گنجاند.

آجیل‌های خام و خرما هم جزو بهترین منابع اخذ منیزیم محسوب میشوند.

هم چنین، مکمل‌های پتاسیم (به صورت قرص) و منیزیم (به صورت جوشان) هم در داروخانه‌ها موجودند که میتوان با نظر و تجویز دکتر از آن‌ها هم استفاده کرد.

اینطور به نظر میاد که آبغوره به علت داشتن ویتامین ث می‌تواند سبب کاهش چربی و فشارخون شود. البته ذکراین نکته لازم است که گرچه این چاشنی میتواند تا حدودی از افزایش کلسترول نامطلوب و کم شدن کلسترول پسندیده و افزایش فشارخون ممانعت نماید ولی در موارد فشار بالای خون و چربی خون بالا مصرف آبغوره جایگزین دارو نخواهد بود و داروهای تجویزی دکتر متخصص نباید اندک یا قطع شود، بلکه مصرف آبغوره میتواند در کنار درمان‌های استاندارد این بیماریها مورد عنایت قرار گیرد.

ذکر این نکته نیزحائز اهمیت است که حفاظت و گرمی درازمدت آبغوره نیز از محتوی ویتامین ث و به تبع آن از خواص مفید آن می‌کاهد.

حفظ تندرستی پوست

از خواص آبغوره برای تندرستی پوست نمی‌توان چشم پوشی کرد. نگهداری تعادل پوست در حالت اسیدی با بکارگیری ماست ترش و دیگر ترشی‌های طبیعی مانند آبلیمو ، آب نارنج، آبغوره و غیره ممکن می‌باشد.

این مواد باید رقیق باشند در غیر اینصورت سبب برانگیختن پوست می‌شوند.

میتوانید از آبغوره تازه رقیق شده برای این عمل بهره جویی کنید.

داروی گیاهی درمان دیابت

چهل روز بامداد ناشتا روزانه ۶ مثقال آبغوره را بیاشامید. مرض قند یا دیابت را درمان میکند، از چاقی مفرط جلوگیری می‌نماید، به منظور مواجهه با اسکوربوت نافع است.
روزانه آبغوره را به همه بدن خصوصاً به پشت و ناحیه‌ی کمر، شکم، کلیه‌ها و پاها پسندیده بمالید و مالش دهید و زمانی منتظر بمانید، بعد زیر دوش آب گرم بروید و پس از حمام در آفتاب استراحت نمایید و یا حمام آفتاب بگیرید. کاهش گلبول‌های قرمز خون را برطرف میکند.

مصرف آبغوره در خانمهای حامله

مصرف اندک آب غوره به همراه غذای هر روزه در خانمهای حامله به حفظ جنین آن‌ها یاری می‌کند ولی این افرا می‌بایست دقت داشته باشند که استفاده زیادتر از حد آن امکان دارد سبب سقط جنین شود.

با وجود خواص آبغوره برای بدن، خانمهای حامله باید بطور محدود و به صورت چاشنی از این ماده خوراکی بهره ببرند.

با توجه به اینکه یکی از خاصیت‌های آبغوره مدر بودن آن می‌باشد احتمال دارد سلامت جنین را به مخاطره بیاندازد.

خواص آبغوره برای کبد

کبد بطور طبیعی طبع گرم و‌تر دارد، بنابراین سرد شدن آن بر اثر عوامل مختلف می‌تواند توانایی کبد را برای تحلیل و متابولیزه کردن چربی‌ها اندک کند و سبب انباشته شدن چربی در بافت کبد و ایجاد کبد چرب شود. بنابراین مصرف ترشی‌ها علی الخصوص سرکه و آبغوره، خوردنی‌های سرد مانند ماست، دوغ ترش، خیار و کدو هم سبب سرد شدن کبد می‌َشود که می‌بایست محدود گردند آبغوره قوی کننده کبد است.

خواص آبغوره پس از غذا

خوردن ابغوره پس از غذا مانع از جذب چربی نمیشود زیرا شما هر غذایی که میخورید اول وارد معده میشود و عمل هضم چربی میزان اندکی در معده و نهایتا در روده باریک انجام میشود اسید معده بسیار قوی‌تر از ابغوره است چربی بایستی تحت تاثیر انزیم لیباز به واحد‌های کوچکتر مبدل گردد بنا بر این از استفاده از مواد خیلی چرب و سرخ کردنی پرهیز کنید.

خواص آبغوره و چربی خون

اینطور به نظر میاد که آبغوره به علت داشتن ویتامین ث می‌تواند سبب کاهش چربی و فشارخون شود. البته ذکراین نکته لازم است که گرچه این چاشنی میتواند تا حدودی از افزایش کلسترول نامطلوب و کم شدن کلسترول پسندیده و افزایش فشارخون ممانعت نماید ولی در موارد فشار بالای خون و چربی خون بالا مصرف آبغوره جایگزین دارو نخواهد بود و داروهای تجویزی دکتر متخصص نباید اندک یا قطع شود، بلکه مصرف آبغوره میتواند در کنار درمان‌های استاندارد این بیماریها مورد عنایت قرار گیرد.

ذکر این نکته نیزحائز اهمیت است که حفاظت و گرمی درازمدت آبغوره نیز از محتوی ویتامین ث و به تبع آن از خواص مفید آن می‌کاهد.

یک متخصص داخلی با گفتن این که تاکنون هیچ کشف و یا فرضیه اثبات شده‌ای مبنی بر کاستن از چربی خون با بکارگیری بعضی خوراکی‌ها همچون آب غوره به دست نیامده است، گفت: شوربختانه در بسیای از موردهای انسان‌های با تصور این که این نوع مواد خوراکی می‌تواند جایگزین دارو شود، داروهای خود را قطع میکنند.
بابک رضایی با گفتن این نوشته بیان نمود: در چربی خون پایین، استفاده از آب غوره و یا سبزی شوید میتواند تا حدودی مثمرثمر واقع شود ولی در بالارفتن فشار خون مصرف این مواد خوراکی تغییری در میزان چربی خون ایجاد نخواهد کرد.

به هر میزان دوست دارید چربی و شیرینی بخورید، ولی روزانه یک استکان آبغوره هم بیاشامید تا چربی خون تان هرگز افزایش نیابد.

چنانچه شما نیز این عقیده را قبول دارید و چنین شیوه‌ای را در پیش گرفته اید بایست بدانید دکتر زراتی می‌گوید این باورها پایه و اساس علمی ندارد و غلط است.

به بیان این کارشناس تغذیه ، چربی‌ها به همان میزانی که مصرف میشود، در بدن اندوخته شده و میزان فرآوانی آن سبب چاقی و افزایش چربی خون میشود.

بنابراین مصرف چنین موادی بهیچوجه قادر نیست چربی خون را بکاهد یا چربی‌ها را هضم کند.

همچنین، در حالتی که دکتر متخصص دارویی به منظور کاستن چربی‌های خون تجویز میکند، هرگز خودسرانه نباید دارو را قطع کرده و منحصراً به مصرف خوراکی‌های مناسب اکتفا کنید.

طرز تهیه آبغوره

-غوره را بایستی دانه دانه کرد و چندبار چنگ زده آبکشی کنیم.
دو – غوره تمیز را به یکی از مراکز آبگیری می‌بریم.
۳ -آب غوره فعلی را با پارچه تمیز صاف می‌کنیم.
چهار – آب موجود را در ظرف مناسب می‌جوشانیم.
پنج – در طول جوشیدن آب غوره با کفگیر زایدات را می‌گیریم.

شش – چنانچه می‌خواهیم آبغوره شفافی داشته باشیم بایستی بعد اینکه آب نصف شد از روی اجاق برداشته بگذاریم سرد شود.

بعد آن که املاح آن انتهای نشین شد آب صاف را جدا کرده جوشانده تا به یک ششم آب اساسی برسد.

البته املاح را هم می‌توانیم مجددا صاف کنیم.

۷ – می‌گویند بهترین غوره برای اینکار فخری می‌باشد آب غوره را در بطری مورد نظر می‌ریزیم و درب آن را بطور کامل می‌بندیم تا هوا به درون آن نفوذ نکند.

در حالتی که بخواهیم آن را به مدت طولانی حفاظت کنیم، از ترکیب آب و آرد، خمیری آماده کنید و دور درب را با خمیر می‌پوشانیم.

هم چنین می‌توانیم با نوار چسب‌های بسیار محکم درب بطری را بطور کامل پلمپ کنیم.

آبغوره را هرگز در مواجه با آفتاب قرار ندهید.
قرار دادن آبغوره در مواجه با آفتاب اثرات زیانباری بهمراه دارد.
در صورت حفاظت آبغوره و آبلیمو در ظروف پلاستیکی و با عنایت به اسیدی بودن این مواد، اسید، مواد پلاستیکی را تجزیه میکند و این مواد درون آبلیمو و آبغوره شده و استفاده از آن پرخطر است.
وقتیکه ترشیجات، آبغوره و آبلیمو را در ظروف پلاستیکی ریخته با گذشت زمان به صورت رگه رگه میشود و در نهایت سبب فساد آن شده و مصرف آن‌ها برای تندرستی پرخطر است.
قراردادن آبغوره در آفتاب نیز سبب ایجاد تغییرات شیمیایی در ترشی میشود و نیاز است در قرار دادن مواد خوراکی در آفتاب جداً ممانعت شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =