عادات اشتباه روزانه

اشتباهات بهداشتی که شما را بیمار میکند.

روز تازه‌ای آغاز شده است، ولی شما از قبل خود را پیش روی خطرهایی گذاشته اید که حتی متوجه آن نشده اید.

اغلب ما فکر میکنیم که بهداشت فردی را بدرستی ملاحظه می‌کنیم.

ما یاد گرفتیم که به حمام برویم، ناخن هایمان را کوتاه کنیم، بدن مان را با صابون بشوییم … ولی ملاحظه بهداشت فردی آنقدرها هم که ما فکر می‌کنیم، ساده نیست.

اغلب ما در این زمینه عاداتی داریم که غلط است.

چنانچه دوست دارید با این عادات اشتباه آشنا شوید، در بقیه نوشته با ما همراهی کنید.

آشنا شدن با دوازده اشتباه بهداشتی که روزانه می‌کنید

 

۱ گذاشتن دست زیر چانه

آیا تابحال دقت کرده اید که در طی روز دست هایتان چندبار به صورت تان برخورد می‌کند؟ در حقیقت هر دفعه که دست هایتان را به صورت تان می‌زنید، میکروب‌های بیشتری را به پوست صورت تان جابه‌جا‌ میکنید. به عنوان نمونه با قرار دادن دست تان زیر چانه، نه فقط جرم‌ها به صورت شما انتقال می‌یابد، بلکه پوست صورت تان نیز کشیده شده که به تبع سبب چین و چروک و کهنسالی زودرس پوست میشود.

گرچه ترک این عادت دشوار است ولی هر چه زودتر آن را رها کنید، بنفع زیبایی تان است.

دو شستن صورت بعد از ورزش

گرچه شستن صورت بعد از ورزش حال آدم را سر جایش می‌آورد و حس شادابی می‌بخشد ولی پسندیده‌تر است. که اینکار را پیش از ورزش انجام دهید.

هنگامی که شما عرق میکنید، در حقیقت صورت تان را پاک سازی میکنید و کثیفی‌ها و جرم‌ها را از منفذهای پوست تان دور میکنید. ولی چنانچه در این وضعیت صورت تان کثیف باشد، نه فقط پاک سازی صورت نمی‌گیرد، بلکه تعریق سبب آکنه و جوش‌های پوستی نیز میشود. از اینرو پسندیده‌تر است که پیش از ورزش صورت تان را بشویید.

در این حالت بعد از تعریق تنها پوست تان آب و نمک می‌سازد که برای پوست نیز بی ضرر است.

۳ بکارگیری لوشن بدن ساعت‌ها بعد از استحمام

شاید هنگامی که بامداد از خواب بیدار می‌شوید و دوش می‌گیرید، به علت این که می‌بایست زود از خانه خارج شوید، زمان لازم بمنظور استفاده از لوشن بدن نداشته باشید یا شاید بیاندیشید که مناسب‌تر باشد این کار را به چند ساعت بعد موکول کنید ولی آیا اطلاع دارید لوسیونی که سریعا پس از حمام زده نشود، هیچ تاثیری بر پوست تان ندارد؟
به همین سبب بهترست که سریعا بعد از خارج شدن از حمام خودتان را خشک کردید و لوشن یا آبرسان و رطوبت دهنده را به پوست تان بزنید.

از مالش پوست با حوله نیز امتناع کنید.

این را هم در خاطرتان بماند که لوشن را فقط به پوست اندام تان بزنید و برای پوست صورت از کرم‌های ویژه صورت بهره جویی کنید.

چهار حمام آب داغ

اشتباهات بهداشتی

در زمان‌های سرد سال، هیچی مناسب‌تر از یک دوش آب گرم حال آدم را جا نمی‌آورد و ملال و خستگی را بر طرف نمی‌کند ولی آیا اطلاع دارید که آب داغ برای پوست و موهایتان زیان آور است؟ اندکی گرمای آب به پوست آسیبی نمی‌رساند ولی آب داغ، با توجه به اینکه منفذهای پوست را باز میکند، سبب از میان رفتن روغن طبیعی پوست شده و آن را بعد از مدت زمانی خشک میکند.

این رویداد در زمینه موهای شما نیز صادق است.

بنا بر این اگر می‌خواهید که از خشک شدن پوست و مویتان ممانعت کنید، از گرفتن حمام آب داغ امتناع کنید.

پنج استفاده زیاد از صابون هنگام دوش گرفتن

قطعا برای شما نیز پیش آمده که زمستان‌ها پوست تان خشک شود.

به جای این که مرتب از کرم‌های آبرسان و رطوبت دهنده برای نرمی پوست تان بهره جویی کنید، بهترست که مصرف صابون تان را کاهش دهید.

چنانچه جزو افرادی هستید که روزانه به حمام می‌روند و بدن شان را با صابون می‌شویند، بهترست که این عادت را ترک نمایید زیرا استفاده زیادتر از حد صابون، پوست را گرفتار ترک و خشکی میکند.

شش فقدان بکارگیری کرم ضد آفتاب در زمستون

اشتباهات بهداشتی

قطعا این نکته را بارها شنیده اید ولی چنانچه تابحال پشت گوش می‌انداختید، حال زمانش است که آنرا جدی‌تر بگیرید. فرقی نمی‌کند که هوا آفتابی است یا بارانی و ابری، کرم ضد آفتاب بایستی هر ۳۶۵ روز سال استفاده شود.

۷ دوش نگرفتن بعد از ورزش

شاید بعد از یک ساعت ورزش سنگین ، آنقدر خسته باشید که بخواهید اندکی استراحت نمایید بعد دوش بگیرید ولی این را بدانید عرقی که روی پوست تان بماند، سبب آکنه ، ملتهب شدن و دیگر بیماری‌های پوست میشود. به همین سبب نه تنهای بایست به سرعت بعد از ورزش لباس هایتان را تعویض نمایید، بلکه بایستی دوش هم بگیرید زیرا هر چه زمان پایین‌تر باکتری‌ها روی پوست تان بمانند، بنفع تان است.
هنگام دوش گرفتن نیز بدنتان را با شامپو ی بدن ضد باکتری بشویید، از تمییزی قسمت هایی از جسم که با لوازم ورزشی در تماس بوده نیز یقین حاصل کنید.
ولی چنانچه به سرعت بعد از ورزش و تعریق، قادر نیستید به حمام بروید، نگران نشوید.

فقط کفایت میکند. که لباس‌های عرق کرده تان را از تن درآورید، پس از آن با یک دستمال نمناک پوست تان را نظافت کنید.

۸ بکارگیری یک لیف به مدت زیادی

آیا تابحال به این فکر کرده اید که لیف حمام تان را چه وقتی خریده اید؟ یا از چه وقتی در حال بکارگیری آن هستید؟ چنانچه خاطرتان نمی‌آید، پس زمان آن است که عوضش کنید.

حوله و لیف توانایی دارند باکتری‌ها را به خود جذب کنند، به همین سبب تلاش کنید که بعد از حمام آن‌ها را خشک نگاه دارید و هر چند وقت یکبار هم آن‌ها را تعویض نمایید.

۹ استفاده دائم از دهن شویه

استفاده از دهن شویه به نظر عادتی مناسب می‌آید ولی میتواند برایتان زیان آور باشد. با توجه به اینکه پایه این ماده الکل است، استفاده زیاد از آن دهان را دهیتراته یا خشک میکند که به تبع زمینه بمنظور بوجود آوردن بوی نامطلوب دهان نیز مهیا میشود.

به همین سبب بهترست که از دهن شویه‌های بدون الکل بهره جویی کنید.

دهانشویه‌های فاقد الکل گرچه مزیت الکل را ندارند، ولی مضرات حاصل از آن را نیز ایجاد انجام نمی‌دهند و ایمن‌تر هستند.

۱۰ دوش گرفتن در بامداد

دوش گرفتن در بامداد یک عادت خوبست. که شما را هم برای یک روز کاری آماده میکند.

اشکالی در این کار وجود ندارد ولی متخصصان اعتقاد دارند که دوش گرفتن در انتهای شب برای بدن پسندیده‌تر است.

دوش گرفتن در انتهای شب سبب خواب راحت ‌تر میشود. مضاف بر آن، شما تمام کثیفی هایی که در طی روز روی پوست تان جمع شد را از بین می‌بردید، در نهایت بدنتان در طول خواب قادر به تنفس کردن خواهد شد که همین موضوع از ایجاد آلرژی ‌های پوستی نیز جلوگیری میکند.

بنابراین نامطلوب نیست عادت دوش گرفتن تان را از بامداد به شب جابه‌جا‌ کنید تا از فایده‌های آن نیز سود مند شوید.

۱۱ نشستن شت‌های آرایشی

شستن شت‌های آرایشی یکی از امورات با اهمیتی است که بایستی هر چند وقت یکبار آن را انجام داد، ولی بطور معمول زنان از انجام آن سر باز می‌زنند. این کار تنها چند دقیقه از زمان شما را میکیرد و در عوض می‌تواند پوست تان را از کثیفی‌ها و باکتری‌ها دور کند.

باکتری‌های موجود روی این لوازم توانایی دارند زیان جدی به پوستتان بزنند بنابراین شستن آن‌ها بطور منظم، بااهمیت‌ترین کاری است که بایستی در مورد لوازم آرایش تان انجام دهید.

برای شستن آن‌ها از آب و صابون بهره جویی کنید، بعد آن‌ها را بطور افقی روی سطحی بگذارید تا خشک شوند.

دوازده مسواک زدن بعد از مصرف قهوه

قطعا شنیده اید که قهوه برای دندان‌ها زیانبار است، شاید بیاندیشید که مسواک زدن بعد از مصرف قهوه می‌تواند مانع از صدمه دهان شود ولی اشتباه کرده اید.
دندانپزشکان توصیه میکنند به خاص در شرایطی که از مایعات اسیدی یا مواد خوراکی ادویه دار استفاده میکنید قطعا بین نیم تا یک ساعت منتظر بمانید و بعد از آن مسواک بزنید.

مسواک کشیدن دندان‌ها ظرف ۳۰ دقیقه پس از مصرف یک وعده غذایی یا آشامیدن یک فنجان قهوه می‌تواند زیان جدی به دندان‌ها وارد نماید.

بعد از مصرف مایعات یا مواد خوراکی اسیدی، این اسید می‌تواند مینای دندان و حتی لایه زیرین آن موسوم به دنتین را تخریب کند.
چنانچه زمان مسواک کشیدن دندان‌ها مناسب نباشد یعنی ظرف بیست دقیقه تا نیم ساعت بعد از غذا خوردن یا نوشیدنی‌ها، اسید موجود در مواد خوراکی به سطح عمیق‌تر دندان‌ها راه می‌یابد و در نهایت خیلی تندتر سبب پوسیدگی و تخریب دندان‌ها میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 17 =