بیماری های روانی در افراد باهوش

کدام مریضی در اشخاص باهوش بیشتر است؟

مدت‌ها است که هوش یک خصیصه‌ای انسانی برگزیده قلمداد میشود. وقتی درباره‌ی ویژگی اشخاص باهوش فکر می‌کنیم، اطلاع داریم که آن‌ها عموما پول بیش‌تری به دست می‌آورند، مدت بیش‌تر به دانشگاه می‌روند، و رویارویی با دردسرهایی که ما در زندگی با اونها روبرو می‌شویم برای آن‌ها آسان‌تر است.

ظاهرا آن‌ها خرد بیش‌تری دارند و چیزهایی را می‌بینند که در بلند مدت رخ خواهدداد.

حتی شاید در بازی هایی مانند پوکر نیز مناسب‌تر باشند.

گرچه اشخاص باهوش از گذشته تاکنون در انجام بیشتر مهارت‌های زندگی چند قدم جلوتر از اشخاص عادی بوده اند، ولی بتازگی پژوهشگران متوجه شدند نرخ مبتلا شدن به اختلال‌های روانی و جسمانی در این اشخاص بیش‌تر است.

افراد باهوش

بیماری روانی در اشخاص باهوش

وقتی با یک فرد خیلی باهوش وقت می‌گذرانید، بدیهی است که او باهوش است.

نیازی وجود ندارد که به شما بگوید باهوش است، شواهد دستاوردهای را بشما نشان بدهد.، یا مغرور و متکبر باشد.

شما خودتان متوجه می‌شوید.

استعداد و خرد او در طول گفت وگوهای عادی خودش را نشون میدهد.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه میشیگان برای نخستین بار با مطالعه بر روی اعضای کانون بین کشوری تیزهوشان (منسا) متوجه شدند که حتی اعضای این اجتماع به رغم داشتن مهارت‌های ذهنی و اجتماعی خاص از دید بدنی و روانی با دشواری هایی همراه هستند.

منسا یک کانون بین کشوری تیزهوشان با گروه‌های متعدد ملی و منطقه‌ای در کل دنیا است که از اشخاص دارای سود هوشی بالا دعوت کرده و با برنامه‌های سازماندهی شده، سعی در استفاده هرچه مناسب‌تر از هوش این اعضا را دارد.

شرط عضویت در کانون جهانی تیزهوشان، کسب امتیاز واجب و ضروری در یکی از آزمون‌های گزینش ضریب هوشی یا باقی آزمون‌های معتبر و استاندارد مورد پذیرش کانون است.

شیوه رده بندی برآیند حاصل از آزمون به این شکل است که نتیجه آزمون بر حسب فراوانی مدلسازی شده و با نمودار استاندارد مطابقت داده میشود و جایگاه هر یک از شرکت کنندگان در آزمون نسبت به بقیه اشخاص معلوم میشود و افرادی که بالاترین امتیاز را در دسته شرکت کننده خود کسب کنند، امکان عضویت در منسا را بدست می‌آورند.

پژوهشگران از بیشتر اعضای کانون جهانی تیزهوشان خواستند تا در یک نظرسنجی شرکت کنند. در این نظرسنجی بیماری‌های مرتبط به ذهن و روان و بیماری‌های جسمانی همچون آلرژی ، آسم و حتی اوتیسم مورد وارسی قرار گرفت.

سوالات این نظرسنجی بگونه‌ای مطرح شده بود که از شرکت کنندگان تقاضا کرد که درصورت مبتلا شدن به هریک از این مریضی‌ها صادقانه آن را بیان کنند.

پژوهشگران بعد از بررسی برآیند دریافتند که زیادترین تفاوت بین اعضای کانون جهانی تیزهوشان و اشخاص عادی مرتبط به نرخ مبتلا شدن به بیماریهای ذهنی و روانی است.

در این نظرسنجی به آشکار روشن شد که بیشتر از یک چهارم (۲۶ ۷ درصد) اعضای اجتماع جهانی تیزهوشان تحت درمان بیماریهای روانی قرار گرفته اند و این در شرایطی است که آمار بدست آمده از بررسی جمعیت استاندارد تنها معادل ده درصد است.

پژوهشگران معتقدند که یکی از علل محتمل برای توضیح این فرق، شرایط زندگی خاص و متمایز اشخاص باهوش اجتماع است.

به عنوان نمونه یک فرد باهوش با عنایت به برنامه تحصیلی و کاری فشرده کم‌تر به مسائل مرتبط به ورزش، سلامت و تغذیه توجه میکند، بنابراین همین تمایز عامل محتمل نرخ بیشتر بیماری‌های ذهنی و روانی در اشخاص باهوش اجتماع است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =