تاثیرات اشک ریختن

اشک ریختن چه خاصیتی برای بدن ما دارد؟

خیلی از ما به علل متنوع همچون ناکامی، شکست عاطفی، مشکلات در محل کار و یا حتی به علت مشاهده برخی فیلم‌ها و یا موزیک‌ها اشک می‌ریزیم.

آیا می‌دانستید ازلحاظ روحی چه دگرگونی هایی در بدن ما بعد از اشک ریختن ایجاد می‌شود؟

یشتر اشخاص گمان میکنند که گریه کردن تنها سبب تورم و قرمزی چشم و تار شدن دید هنگام ریختن اشک میشود، در حالتی که گریه کردن به نوبه‌ی خود مزیت هایی را نیز بهمراه دارد.

اشک‌ها دسته‌های گوناگونی دارند که در میان آن‌ها، احساسی و عاطفی جابه‌جا‌ کننده سطح بالاتری از فشار روحی هستند و قابلیت آرام بخشی زیادتری دارند. علی رغم این که اشک ریختن می‌تواند اثرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد، ولی نبایستی فراموش کنیم که اشک زیاد سبب خشکی و زیان به چشم و ضررهای زیاد دیگری میشود، از اینرو در اشک ریختن هم مانند سایر فعالیت‌ها نباید افراط شود.

تاثیرات اشک ریختن

در اینجا به شش خاصیت شگفت انگیز اشک ریختن اشاره می‌کنیم:

۱- خارج نمودن سموم: گریه کردن مضاف بر این که احساس و ذهن ما را پاک سازی میکند، بدن ما را نیز پاک سازی میکند. اشک ریختن به بدن کمک میکند تا از مواد شیمیایی موجود در جسم که باعث افزایش کورتیزول و هورمون اضطراب و نگرانی است، رها شود.

۲- از میان بردن باکتری‌ها: اشک حاوی لیزوزیم مایع است که میتواند ۹۰ تا ۹۵ درصد از باکتری‌های بدن را فقط در پنج تا ده دقیقه از میان ببرد.

۳- التیام و بهبود دید چشم: اشک هایی که بوسیله غده اشکی ساخته میشود، در حقیقت می‌تواند به روشن‌تر کردن دید و نمناک کردن چشم و پلک یاری رساند.
۴- التیام و بهبود خلق و خو: شاید بتوان گفت اشک می‌تواند مناسب‌تر از هر داروی ضد افسردگی اخلاق و رفتار و حالت روحی را التیام و بهبود بخشد.

۵- کاستن از فشار روحی و اضظراب: گریه مناسب می‌تواند باعث ایجاد تسلی و آرامش در بدن شود و تنش را از این راه کاهش میدهد.

۶- افزایش ارتباط و تعامل: اشک ریختن و گریه کردن می‌تواند احساس و کلماتی را ابراز کند که قابل بیان کردن نیست.

این مبحث در رابطه‌های احساسی می‌تواند به بهترین شکل احساس طرفین را نمایش دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =