ترمیم بینایی چشم با پیوند سلول‌های بنیادی

بازگشت بینایی با یاری سلول‌های بنیادی

بازگشت بینایی اشخاص نابینا با یاری سلول‌های بنیادی یکی از اعجاز‌های سلول‌های بنیادی است که اینروزها نقش بسیاری در سلامت ایفا میکنند.

سلول بنیادی مادر تمام سلول‌ها است و توانایی تبدیل به همه سلولهای بدن را دارد.

این سلول‌ها توانایی خود نوسازی و تمایز به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند.

همچنین در بازسازی و ترمیم ساختارهای گوناگون بدن بدنبال زیان و جراحت اثربخش بوده و میتوانند به درون ساختارهای زیان دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آن‌ها از بین رفته است، پیوند زده شوند و جایگزین سلول‌های صدمه دیده شده و به ترمیم و از بین بردن نقص در آن بافت بپردازند.

به علت توانایی بی همتا سلول‌های بنیادی، این سلول‌ها در روزگار کنونی از مباحث جذاب در زیست شناسی و علوم درمانی است.

همچنین تحقیقات در این مورد دانش ما را درباره چگونگی رشد و تکوین یک اندام از یک سلول منفرد بالاتر برده و مهم‌تر آن که به فهم مکانیزم جایگزینی سلول‌های تندرست و سالم با سلول‌های صدمه دیده یاری نموده است.

پژوهشگران توانستند با بکارگیری سلول‌های بنیادی، بینایی چندین نابینا را احیا کنند.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول‌های بنیادی، استفاده از سلولهای بنیادی چشم تندرست و سالم اشخاص منتج به مداوا کامل ۸۲ مورد از ۱۰۷ چشم صدمه دیده میشود به طوریکه بینایی را بطور نسبی باز می‌گرداند.

بازگشت بینایی با یاری سلول‌های بنیادی

بر طبق آزمایشات پژوهشگران، ۱۴ نفر بینایی نسبی خود را به این شیوه بدست آورده اند، به صورتی که فردیکه حدود ۶۰ سال قبل بینایی اش را از دست داده بود اینک به یاری سلول‌های بنیادی بینایی اش را نزدیک به حد طبیعی بدست آورده است.

در این بررسی پژوهشگران شمار اندکی از سلولهای بنیادی چشم تندرست و سالم این اشخاص (ناحیه لیمبوس)، را برداشته، آن را در آزمایشگاه تکثیر کرده و بعد به چشم صدمه دیده پیوند زدند.

این سلول‌های بنیادی رشد کرده و بافت قرنیه جدیدی را تولید میکنند که میتوان آنرا با قرنیه صدمه دیده جایگزین کرد.

از آن جایی که این سلول‌های بنیادی از جسم خود این اشخاص گرفته شده است احتیاج به مصرف دواهای ضد رد پیوند ندارند.این پژوهشگران ایتالیایی براین باورند که پیوند سلول‌های بنیادی توانایی دارند امید را به زندگی هزاران نفری که سالانه به دلایلی مانند سوختگی‌های شیمیایی بینایی شان را از دست میدهند.، بازگرداند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 5 =