کدام افراد برای جراحی بینی مناسبند؟

افرادی که احتیاج به جراحی بینی و جراحی زیبایی بینی دارند؟

جراحی بینی و جراحی پلاستیک برای خیلی از اشخاص تغییر به یک آرزو شده است.

آروزیی که می‌بایست دکتر متخصص مشخص کند که آیا می‌تواند بدون مشکل تحقق یابد یا نه؟ هرچند این ایام کسی به این حرفها توجه نمی‌کند و برای زیبایی و جذابیت بیشتر چهره زیر تیغ جراحی می‌رود هر روزه بر شمار متقاضیان جراحی بینی در کشور افزوده میشود، ولی متخصصان تنها تعدادی از اشخاص را نیازمند انجام جراح بینی می‌دانند.

چه افرادی احتیاج به جراحی بینی دارند؟

یک جراح پلاستیک بینی با تایید این امر اظهار نمود: انحراف بینی را میتوان به دو شکل انحراف بینی خارجی و بینی داخلی عنوان نمود که آنچه ما به عنوان انحراف بینی مطرح می‌کنیم، در واقع انحراف سپتوم وسط بینی است بینی خارجی هم دارای انحرافاتی است که این انحرافات، انحراف بینی تلقی نمی‌شوند و انحراف بینی داخلی، جزء امورات جراحی پلاستیک محسوب میشود.

وی یکی از با اهمیت‌ترین مشکلات درون بینی که در جراحی‌های پلاستیک مطرح است را انحراف تیغه بینی می‌داند و معتقد است: در بخش زیادی از بیماران، انحراف بیرونی بینی، با درجات گوناگونی از انحراف تیغه داخلی بینی همگام است.

در حالتی که بیماری برای جراحی زیبایی بینی مراجعه نماید و مبتلا به پولیپ بینی باشد، نخست بایست پولیپ او درمان شود و بعد جراحی پلاستیک بینی را انجام بدهد.

هر انحراف بینی احتیاج به جراحی بینی دارد؟

با وجود این در تعدادی از بیماران، بی هیچ انحرافی در ظاهر بینی، تیغه داخلی بینی گرفتار انحراف سهمگین است و این نوع از انحراف‌ها، منحصرا با معاینه دقیق درون بینی قابل تشخیص است.

اشخاصی که جراحی بینی و جراحی پلاستیک بینی برایشان ممنوع نیست.

به بیان متخصصان جراحی بینی با انجام اعمال جراحی، انحراف سپتوم وسط بینی در درون بینی را میتوان برطرف کرد، ولی انحرافات ظاهری را نمی‌توان از بین بردن کرد.

برخی از بیماران گمان میکنند که چنانچه تیغه میانی بینی شان اصلاح شود، مشکل ظاهری بینی شان هم اصلاح خواهد شد که برای اصلاح این تفکر، جراح پیش از عمل جراحی، باید فرد بیمار را از این مسئله آگاه کند.

زمانی انحراف بینی نیاز بعمل جراحی ندارد که با وجود انحراف بینی، اختلالات تنفسی برای فرد ایجاد نشده و باعث مختل شدن در تنفس کردن آن نشود چنانچه فردی بجز جراحی انحراف بینی، قصد جراحی زیبایی بینی را نیز دارد پسندیده‌تر است، این دو جراحی را هم زمان با هم انجام دهد.

بهرحال به بیان متخصصان، انحراف تیغه بینی در هر دو دسته یاد شده احتیاج به اصلاح هنگام جراحی دارد، بطوریکه ابتدای جراحی، پیش از آغاز اقدامات مرتبط به زیبایی و تغییر شکل ظاهری بینی، ضروری است جراح تمام سعی خود را مصروف از بین بردن انحراف تیغه بینی و باز نمودن راه تنفسی نماید و بعد از اعتماد از برقراری راه طبیعی تنفس، به قسمت دوم عمل جراحی، یعنی اصلاح ظاهر بینی بپردازد.

نکات اساسی و مهم جراحی بینی و شاخک‌های درون بینی

مشکل رایج دیگر در درون بینی، رشد بیشتر از اندازه شاخک‌های درون بینی است.

در هر کس بطور طبیعی، در هر سمت بینی ۳ برآمدگی استخوانی در درون بینی وجود دارد که در فارسی «شاخک» و در اصطلاح پزشکی «توربینیت بینی» نامیده می‌شوند.

هوای تنفسی هنگام عبور از بینی، از لابه لای این برآمدگی‌ها عبور کرده و اعمال گوناگونی مانند تصفیه، نمناک سازی و گرم نمودن هوا روی آن انجام میشود.

بنا بر علت‌های مختلف، احتمال دارد این شاخک‌ها بیشتر از حد معمول رشد کنند و سبب تنگ نمودن راه هوایی درون بینی شوند.

به بیان این متخصص گوش و حلق و بینی، در حالتی که رشد بیشتر از اندازه این شاخک‌ها با درمان‌های دارویی قابل معالجه نباشد و اختلالات تنفسی برای مریض ایجاد نموده باشد، با شیوه‌های مختلف جراحی میتوان از مقدار آن‌ها اندک کرد.

در گذشته شیوه‌های جراحی شامل برداشتن تمام یا قسمت زیادی از این شاخک‌ها بوده است که اینگونه اعمال جراحی با عارضه‌های گوناگونی همراه بوده، ولی با پیشرفت‌های شکل گرفته در جراحی بینی بدون برداشتن و یا دادن برش روی شاخک‌ها، کاهش حجم آن‌ها با بکارگیری شیوه‌های نوین ممکن شده است؛ به عنوان نمونه، با وارد کردن امواج رادیویی با فرکانس چند مگاهرتز به درون شاخک‌ها، یا با وارد نمودن فیبرهای بسیار ظریف لیزری به درون آن‌ها، تغییرات بافتی در درون بافت شاخک‌ها این بررسی‌ها در بلندمدت منتهی به کوچک شدن آن‌ها میشود.

جراحی زیبایی بینی و ساختارهای مازاد متورم

مشکل رایج سوم که سبب اشکال در تنفس، پیش و پس از جراحی بینی میشود، وجود پولیپ‌های بینی است.

پولیپ‌های بینی، ساختارهای مازاد متورم و برخاسته از درون سینوس‌ها هستند که نم نم رشد کرده و از مجرای سینوس وارد فضای بینی شده و راه تنفسی را مسدود میکنند.

به اعتقاد متخصصان در حالتی که یک فرد بیمار برای جراحی زیبایی بینی مراجعه نماید و مبتلا به پولیپ بینی باشد، نخست بایست پولیپ او درمان شود و بعد جراحی پلاستیک بینی را انجام بدهد، زیرا انجام جراحی پلاستیک بینی در بیمارانی که چالش پولیپ بینی در آنها برطرف نشده است، سبب تشدید بیماری در آنها میشود.

متخصصان سفارش میکنند که با عنایت به ظرافت و حساسیت خیلی زیاد عمل جراحی اندوسکوپیک سینوس که از دشوارترین جراحی‌ها از نظر تکنیک عمل است، پسندیده‌تر است در این بیماران، جراحی پلاستیک بینی در مرحله دیگری بعد از درمان و بهبودی وضعیت سینوس‌ها انجام شود.

افرادی که می‌بایست جراحی پلاستیک بینی انجام دهند.

به اعتقاد این متخصص گوش و حلق و بینی، از سه دلیل رایج اختلالات تنفسی در بیماران داوطلب جراحی پلاستیک بینی، دو دلیل آن، یعنی انحراف تیغه بینی و رشد بیشتر از حد معمول شاخک‌های بینی، هم زمان با عمل جراحی پلاستیک بینی قابل اصلاح هستند. ولی دلیل سوم که شامل پولیپ‌های بینی و سینوزیت مزمن است، پسندیده‌تر است در مرحله‌ای جدا، قبل از انجام جراحی پلاستیک بینی، درمان شوند، از این جهت در صورت تشخیص درست و دقیق هر یک از این اختلالات تنفسی، با درمان متناسب، فرد بیمار داوطلب جراحی پلاستیک بینی، میتواند از از بین بردن مشکل تنفسی و سلامت بینی خود پس از عمل جراحی، یقین حاصل کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هفده =