بعد از کشیدن دندان چه کنیم؟

باید‌ها و نباید‌های پس از کشیدن دندان

کشیدن دندان چیست؟

این اصطلاح به خارج نمودن بدون درد دندان یا ریشه دندان با دست کم زیان به ساختارهای اطراف اشاره میکند، بطوریکه زخم حفره دندان کشیده شده، و خودش و بدون عارضه‌های پس از عمل بهبود میابد. هر وقتی که جراحی انجام میشود، نخستین چیزی که می‌خواهیم، این است که اجازه دهید تا زخم بدرستی، سریع و صاف التیام و بهبود ببخشد بعنوان یک ممارست متداول، اغلب جراحان دندان پزشکی، دستورالعمل هایی برای پس از عمل دارند که بصورت چاپ شده به بیمار داده می‌شود؛ چیزی که بایست انجام شود، دستورالعمل هایی هستند که دکتر متخصص داده است.

انجام این قوانین، بعد از کشیدن دندان، میزان بروز عفونت را کاهش میدهد و شانسی برای خشکی حفره می‌دهد چنانچه دستورالعمل‌های بعد از عمل پیگیری نشوند، میتواند منجر به عوارضی شود که می‌تواند بهبودی را به تعویق بیاندازد در این قسمت از سلامت دهن و دندون زیبان بااهمیت‌ترین باید و نبایدهای پس از کشیدن دندان را برایتان آورده ایم.

کشیدن دندان

استراحت نمایید.

تلاش کنید بعد از کشیدن دندان استراحت نمایید احتمال دارد احساس خوبی داشته باشید، ولی ورزش نکنید و فعالیتهای زیاد و سنگینی را تا دست کم بیست وچهار ساعت آتیه انجام ندهید.

به یاد داتشه باشید که به منظور پرهیز از افزایش و تشدید خونریزی و کاهش تورم، برای استراحت یا خواب پس از عمل جراحی با بکارگیری دو بالش، سر خود را بالاتر از سایر بدن بگذارید و در کل هنگام استراحت، بدین روش سر خود را اندکی در ارتفاع بالاتر از یک بالش نگه دارید.

اجازه دهید خونش لخته شود.

اجازه دهید لخته در محل کشیدگی دندان تشکیل شود، و محل را پوشش دهدتا اجازه درمان به زخم را بدهد بعد از این کار، متخصص دهان ودندان شما یک تکه باند گاز را در نزدیکی محل زخم قرار میدهد.

تلاش کنید آنرا گاز بگیرید و لااقل یک ساعت آن را در محل نگه دارید، بر روی زخم، فشار وارد میکند و به توقف خونریزی یاری می‌کند با وجود این، مطمئن شوید که باند گاز را نمی‌جوید.

چنانچه قادر باشید آن را در محل به مدت طولانی‌تری نگه دارید، پسندیده‌تر است، ولی قطعا گاز را هر ۳۰ دقیقه عوض شدن کنید، بر اساس میزان خونریزی.

اسپاسم‌های اعصاب و مویرگ‌ها، برای محدود کردن عرضه خون لازم است، و سبب تاخیر در بهبودی میشود.

لخته شدن خون در دندان

لختگی خون در محل کشیدگی دندان به منظور بهترشدن زخم

چای کیسه‌ای

چنانچه خونریزی، برای مدت زمان چند ساعت بعد از عمل ادامه یابد، تلاش کنید یک چای کیسه‌ای نمناک، بر روی محل زخم بگذارید اسید تانیک موجود در چای تیره، به رویه لخته شدن یاری رساند.

بسته یخ

بسته یخ را در محلی از صورتتان که جراحی شده، بگذارید این کار به منظور کاستن تورم انجام میشود درحالیکه در کشیدگی ساده تورم وجود ندارد، ولی در مواردی تورم گونه شدیدی رخ میدهد.

تورم بعد از کشیدگی، احتمال دارد بی درنگ رخ ندهد، ولی میتواند برای چند روز ادامه یابد و طی روز دوم یا سوم به حداکثر میزان خود برسد.

بکارگیری بسته یخ در طی روز اول کشیدگی خیلی تاثیرگذار است، و پس از بیست وچهار ساعت هیچ تاثیر مثبتی ندارد، بسته‌های یخ را بایست به مدت پانزده دقیقه بگذارید و بعد بردارید، و برای دوره‌های ۱-۲ ساعته انجام پذیرد.

بسته یخ

محلول شستشوی آب نمک

هدف اساسی شستشو، پاکسازی محل کشیدگی است، زیرا حفره زخم را نمی‌توان. مسواک زد ما نمک را آمیخته می‌کنیم تا محلول ایزوتونیک و محلولی شبیه به مایع بافت طبیعی داشته باشیم و بنابراین سبب برانگیختن پایین‌تر تا آب وجود دارد.

شستشو بطور معمول بعد از دوازده ساعت از کشیدن دندان توصیه میشود بنابراین، شستشو با محلول نمکی به تمیزی و حفظ بهداشت آن منطقه یاری می‌کند.

شستشو با آب نمک

شستشوی محل کشیدگی دندان با آب نمک به منظور حفظ بهداشت و تمیزی

داروهای خود را طبق تجویز متخصص دهان ودندان خود استفاده کنید.

از استفاده از دارو ‌ها اجتناب نکنید چنانچه آنتی بایوتیک ‌ها داده شده، باید آن‌ها را بطور مرتب استفاده کنید. داروهای تسکین دهنده درد و از ویتامینهای بعد از کشیدگی دندان باید استفاده شود این داروها به کاستن از درد و تورم کمک میکنند چنانچه درد دندان بعد از ۲ روز از کشیدگی دندان ادامه بیابد و خونریزی داشته باشد، بایست با متخصص دهان ودندان خود زنگ برقرار کنید.

سیگار نکشیدن

برای دست کم ۴۸ ساعت بعد از کشیدن دندان، سیگار نکشید مواد شیمیایی موجود در سیگار توانایی دارند عمل لخته شدن را مورد تاثیر خود قرار دهد و هم چنین شانس خشک شدن حفره زخم را تا ۳-۴ روز افزایش میابد.

بی درنگ مواد جامد نخورید.

در حالیکه هنوز بی حس هستید، بهترست که مواد جامد نخورید وقتیکه احساس میکنید قادر به جویدن هستید، این کار را بکنید بعد از کشیدن دندان، خوراکی‌های نرم و مایع مانند سوپ، پوره سیب زمینی ، ماست، کوکتل‌های شیری، اسموتی و غیره را بخورید.

خوردن سبزی‌ها محکم بعد از کشیدن دندان پرهیز شود تلاش کنید گزینه‌های غذایی نرم و مایعی مانند سوپ، سیب زمینی پخت و پز، ماست، میلکشیک‌ها، اسموتی هاو غیره را بعد از کشیدن دندان آزمایش کنید، از استفاده از آشامیدنی‌های داغ، خوراکی‌های تند، سوداها و غیره پرهیز کنید.

تف نکنید.

تا چند ساعت پس از کشیدن و جراحی دندان دهان را نشوید و تف نکنید چرا که اینکار اشتباه سبب خونریزی میشود پس از اینرو پسندیده‌تر است آب دهان قورت داده شود هر چند اندکی خونی باشد.

از مصرف آسپرین پرهیز کنید.

در این موقع بهیچوجه آسپرین مصرف ننمایید (می توانید ایبوپروفن مصرف کنید) آسپرین یک رقیق کننده خونی است و سبب فقدان تشکیل لخته خون خواهد شد و بنابراین سبب تداخل در بهبودی میشود. استفاده از دارو ‌ها را طبق تجویز دکتر متخصص انجام دهید و پیش از استفاده هر دارو با متخصص دهان ودندان خود مشاوره کنید.

تا میزان ممکن صحبت نکنید.

دندان دکترتان قطعا خواهد گفت که بعداز کشیدن دندان و جراحی دهان بسته باشد و زیاد صحبت نکنید.

از مکیدن هر چیزی امتناع کنید.

بهیچوجه روز نخست پس از عمل جراحی و کشیدن دندان برای نوشیدنی‌ها از نی استفاده ننمایید مکش ناشی از کار بردنی احتمال دارد سبب آغاز مجدد خونریزی شود.

به شکاف ایجاد شده سیخونک نزنید.

هرچند برای چند روز نخست، حس نامطلوبی روی شکاف ایجاد میشود، ولی این منطقه را با هیچ حین دندانی یا زبان زدن سیخونک نزنید، زیرا سبب تعویق التیام و بهبود زخم میشود، یا میتواند باعث خونریزی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − شش =