روش درمانی برای بیماران ام اس

درمانی جدید برای بیماری مزمن و از پای درآورنده. ام اس

شیوه‌های درمان بدخیمی برای بیماران ام اس برآیند چشمگیری داشت در این شیوه نزدیک به ۲۰ فرد بیمار ام اس پیوند مغز استخوان با بکارگیری سلول‌های بنیادین خودشان اخذ کرده اند.

بعضی از بیماران که قبل از این عمل فلج بوده اند پس از عمل مجدد موفق به راه رفتن شده اند.

پروفسور «باسیل شاراک» از مرکز درمانی سلطنتی پزشکی شفیلد می‌گوید: «برای درمانی که قادر باشد کمک به دفع معلولیت متعاقب از ام اس کند این درمان حقیقتأ مفید است»

زیادترین بیماران ام اس در سن بین۲۰ تا سی سالگی بیماریشان تشخیص داده میشود و در نتیجه بسیاری از آنها با گذشت زمان قابلیت‌های حرکتیشان را از دست داده و فلج می‌شوند.

این بیمای سبب میشود که ساختار ایمنی بدن به پوشش سلولهای سیستم عصبی در مغز و نخاع حمله کند.

راه اندازی مجدد دستگاه ایمنی

درمان شناخته شده به عنوان پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز اتولوگ (HSCT) با قصد هدف از میان بردن دستگاه ایمنی معیوب بدن با بکارگیری کموتراپی ابداع شده است.

بعد از آن دستگاه ایمنی از بین رفته با سلول‌های بنیادی حاصل از خون خود فرد بیمار بازسازی میشود.

این سلول‌ها در فازهای ابتدائی حیات خود هستند و نقص که سبب پدید آمدن مالتیپل اسکلروزیس میشود در آنها وجود ندارد.

پروفسور جان اسنودن، خون شناس و مشاور پروژه در شفاخانه سلطنتی شفیلد می‌گوید: «این درمان دستگاه دفاعی و ایمنی بدن را مجدادا تنظیم مینماید و آنرا به نقطه زمانی برمی گرداند که دستگاه ایمنی هنوز گرفتار نقص و حمله به سلولهای خودی نشده بود» این روش از درمان روی ۲۰ مریض در طی ۳ سال پیش به کار گرفته شده است.

پرفسور اسنودن می‌گوید: «این مشخص است که ما تاثیر بسیاری بر زندگی این اشخاص گذاشته ایم و این بسیار فرحبخش است»

ام اس

در بیماری مولتیپل اسکلروزیس لایه محافظ اطراف سلولهای سیستم عصبی در مغز و نخاع که بنام میلین شناخته می‌شوند، از میان میروند.

در حقیقت دستگاه ایمنی به غلط به میلین حمله کرده و سبب زیان میشود.

زیان وارده به میلین باعث مختل شدن در ارسال سیگنال‌های عصبی میشود، درست شبیه اتصال کوتاه متعاقب از یک کابل سائیده شده.

چنانچه این رویه ملتهب شدن و زیان نورون‌ها بدرستی مداوا نشود در نهایت سبب اسیب دائمی و کلی به ساختار عصبی خواهد شد.

«استیون استوری» در سال ۲۰۱۳ مبتلا به‌ام اس تشخیص داده شد و در طی یکسال از یک ورزشکار توانا به کسی تبدیل شد که روی صندلی چرخدار می‌نشست و در بخش زیادی از نقطه‌های بدنش حسی نداشت.

او می‌گوید: «من از یک دونده ماراتون تبدیل به کسیشدم که احتیاج به مراقبت دائمی داشت و حتی نمی‌توانستم که قاشق را در دستم نگاه دارم و خوراک بخورم» او همچنان احتیاج به ویلچر دارد ولی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در زندگیش ایجاد شده است: «این باورنکردنی است، اوضاع من وخیم بود ولی حالا می‌توانم شنا کنم و دوچرخه سواری کنم و مصص هستم که راه بروم»

شیوه‌های درمان بدخیمی برای بیماران ام اس

ارزش درمان

مرکز درمانی سلطنتی شفیلد با همکاری بیمارستانی در امریکا، سوئد و برزیل قسمتی از یک تیم بزرگ تحقیقاتی هستند که کار ارزیابی اثرات این عمل را بر بیماران ام اسی بررسی میکند.

همه افرادیکه در این درمان آزمایشی شرکت کرده اند از حملات ام اس عود کننده خلاص شده اند و شرایطشان التیام و بهبود یافته است.

این درمان شامل کموتراپی خیلی شدید است و بسیاری از این اشخاص نگران پیامدهای جانبی از جمله حالت تهوع و فقدان موها هستند.

«پل کرخام» یکی دیگر از فرد بیمار مالتیپل اسکلروزیس، گفت که او خوشحال است که پیوند داشته بود ولی مازاد و اضافه کرد: «این کار شما را ضربه فنی میکند، من ترجیح می‌دهم ۱۰ دور با مایک تایسون بوکس بازی کنم» ارزش این عمل چیزی در حد ۳۰ هزار پوند است که بطور تقریبی برابر پولی است که بیماران ام اس می‌بایست در یکسال خرج کنند.

از اونجایی که این شیوه شامل هیچ داروی جدیدی نیست و سلول‌های خود فرد بیمار جایگزین سلول‌های معیوب می‌شوند شرکت‌های دارویی انگیزه‌ای برای وارد شدن به این عرصه ندارند.

هم اکنون پژوهشگران در حال بررسی اثرات دراز مدت این روش درمان هستند و در صورتیکه کارایی آن در دراز مدت پایدار شود آن وقت میشود گفت حقیقتأ درمانی برای این اختلال مزمن و از پای درآورنده پیدا شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 1 =