واکسن ابولا چیست؟

آزمایش کامیابی آمیز واکسن ابولا

تیمی از پژوهندگان بین کشوری موفق به ساخت و ارائه واکسن ابولا شدند که در بعضی اشخاص داوطلب آزمایش شده و نتایج کسب شده از آن طی مدت ۶ ماه که از انجام این آزمایش‌ها گذشته، بسیار رضایت بخش بوده است.
جهان پزشکی به زودی شاهد ارائه واکسنی اثربخش بر علیه ویروس مرگبار ابولا

خواهد بود.

تیمی از پژوهندگان در قالب پروژه فاز نخست آزمایش تصادفی کنترل شده، موفق به کشف واکسنی اثربخش بر علیه ابولا شدند که به خوبی از اشخاص در مقابل این اختلال حفاظت میکند.


به گزارش شفا آنلاین: تیمی از پژوهندگان بین کشوری موفق به ساخت و ارائه واکسن ابولا شدند که در بعضی اشخاص داوطلب آزمایش شده و نتایج کسب شده از آن طی مدت ۶ ماه که از انجام این آزمایش‌ها گذشته، بسیار رضایت بخش بوده است.
گفتنی است سرپرستی این تیم پژوهشی بر عهده پژوهشگران کانادائی قرار دارد. می‌الشریف (May ElSherif) از پژوهندگان ارشد این تیم تحقیقاتی و نویسنده گزارش نهائی بررسی‌های فوق در این ارتباط اعلام کرد: «طی آزمایش‌های بالینی گوناگونی در قالب همکاری‌های هماهنگ و تلاش‌های بین کشوری برای ارزیابی و ساخت سریع واکسن ویروس ابولا ، سعی شده است تا شرایط دستیابی به کنترل این اختلال مهیا شود»

آزمایش واکسن آبولا کامیابی آمیز بود.

ساخت واکسن ابولا از این نظر دارای اهمیت است که تاکنون در قاره آفریقا شاهد دچار شدن موارد جدید به این اختلال هستیم و از سمت دیگر انسانهایی که به ابولا مبتلا شده و جان تندرست و سالم به در برده اند بطور بالقوه توانایی دارند این ویروس را به بقیه اشخاص جابه‌جا‌ کرده و آنها را آلوده کنند.
ساخت واکسن ابولا از این نظر دارای اهمیت است که تاکنون در قاره آفریقا شاهد دچار شدن موارد جدید به این اختلال هستیم و از سمت دیگر انسانهایی که به ابولا مبتلا شده و جان تندرست و سالم به در برده اند بطور بالقوه توانایی دارند این ویروس را به بقیه اشخاص جابه‌جا‌ کرده و آنها را آلوده کنند.

در آزمایش‌های انجام شده، ۴۰ فرد داوطلب و تندرست و سالم در رده‌های سنی مختلف هجده تا ۶۵ سال تحت تزریق امن واکسن ابولا قرار گرفته و بعد از تکرار ۳ بار تزریق و سه دوز از واکسن، بدن آن‌ها نسبت به ویروس فوق مصون شد.

ویروس ابولا یکی از کشنده‌ترین ویروس هاست که سبب عفونت وسیع در بدن فرد بیمار و نهایتا مرگ میشود.

این ویروس نخستین بار در سال ۱۹۷۶ میلادی شناخته شد و طبق اعلام سازمان جهانی تندرستی و بهداشت از قاره آفریقا به سایر نقطه‌های دنیا انتشار یافت ه است و بطور خاص در میان آدم و میمون‌ها رایج است.

به بیان متخصصان، نشانه‌های نخستین ابولا که در فرد بیمار آشکار میشود خیلی ساده، شبه برانگیز و معمولی به نظر بی ضرر می‌آید. این نشانه‌ها نخستین عبارت اند از؛ سردرد ، درد در بخشهایی از بدن، تب و لرز، و درد در ناحیه گلو و حلق

این بیماران احساس یک فرد بیمار عادی و معمولی را دارند.

هنگامی که ویروس این اختلال وارد بدن میشود، بعد از ۲۱ روز علایم آن آشکار میشود.ولی وقتیکه ویروس در بدن این بیماران پیشرفت میکند، نشانه‌های بیماری در آن‌ها شدت پیدا کرده و ایمنی بدنشان را به مخاطره می‌اندازد. از نشانه‌های ثانویه این اختلال میتوان به حالت تهوع و استفراغ، اسهال ، جوش و تحریکات پوستی به همراه خارش، درد ناحیه سینه و سرفه، کم کردن وزن و خونریزی اشاره کرد.

در بعضی موقعیت‌ها که پیشروی بیماری بسیار بیش از حد باشد، اندام حیاتی بدن کارشان مختل شده و سبب خونریزی میشوند که بهیچوجه نمی‌توان آن را کنترل کرد و خونریزی بدون توقف ادامه خواهد داشت تا فرد بیمار جان خود را از دست دهد.در مرحله پایانی بیماری، در یک فرآیند معروف بنام طوفان سیتوکین (cytokine storm)، مولکول‌های بدن به ساختارهای خود بدن حمله میکند و سبب تخریب سلول‌های بدن میشوند.

آزمایش واکسن آبولا کامیابی آمیز بود.

قابل ذکر است که سیتوکین‌ها دسته‌ای از مولکول‌های پروتئینی محلول در آب هستند و از سلولهای گوناگون تراوش میشوند که این پروسه بیشتر در جواب به یک تحریک صورت میگیرد.

این سیتوکین‌ها وظیفه انتقال پیام بین سلول‌ها را برعهده دارند.

گفتنی است که پی آمد حضور سیتوکین٬ تغییر در رفتار سلول‌ها از جمله رشد٬ تغییر و یا مرگ سلولی است.

سیتوکین ساخته شده از یک سلول، بیشتر بر سلول‌های پیرامون همان سلول تاثیر میگذارد ولی قابل ذکر است که این سیتوکین‌ها توانایی کنش سیستمی و اثر بر تمامی ارگانیزم بدن را نیز دارند.

طوفان سیتوکین نیز یک بازتاب بالقوه از بین برنده ایمنی بدن محسوب میشود.

این بازتاب بگونه‌ای است که سیتوکین‌ها در سطح خیلی بالا با سلول‌های سفید خون به مقابله بر می‌خیزند و آنها را از بین می‌برند و به سایر بافتهای بدن نیز زیان جدی وارد میکنند.این مرتبه، دیگر این ویروس نیست که موجب فوت فرد بیمار میشود، بلکه این دستگاه ایمنی تن و بدن است که با اختلالاتی که در آن ایجاد شده است، به سایر بافتهای بدن حمله کرده و سبب از میان رفتن آن‌ها میشود و در نهایت مرگ فرد بیمار را در پی خواهد داشت.

تکرار سه فاز مختلف تزریق واکسن ارائه شده فوق نشاندهنده تاثیرگذاری مناسب آن در ایجاد مصونیت نسبت به دچار شدن به ابولا بوده و سرپرست این تیم تحقیقاتی در ارتباط با نتایج کسب شده از آزمایش‌های بالینی فوق اعلام کرد: «در واقعیت این دستاورد ماحصل تلاش‌ها و همکاری‌های مختلف پژوهندگان بود که باعث ساخت واکسنی اثربخش علیه ابولا شده است و بدین گونه میتوان از جان انسان‌ها در مقابل این ویروس مرگبار حفاظت کرد»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 13 =