چه مواقعی دندان باید عصب کشی شود؟

چه وقتی عصب کشی دندان واجب و ضروری است؟

تشخیص اینکه دندان احتیاج به مداوا اندودنتیتی دارد یا نه همواره یک کار ساده یا آسان نیست و نیاز به وارسی علایم، نشانه‌های و آزمایش عصب دندان دارد.

چنانچه دندان درد دارید که مشکوک به احتیاج به مداوا اندودنتیکی است، در اینجا انواع نشانه‌های بایست مورد ارزیابی قرار بگیرند بعضی از این نشانه‌ها توسط فرد بیمار تشخیص داده میشود و عوامل دیگر، فقط توسط متخصص دهان ودندان گزینش میشود.

نشانه هایی که متوجه میشوید.

– غالبا با درد و یا نشانه‌های عفونت و یا تورم است که نخستین سیگنال به فردی است که دندانش گرفتار دشوار است.

تشخیص عصب کشی دندان

تشخیص عصب کشی

متخصص دهان ودندان شما با نشانه هایی که تجربه کرده اید، شما را مورد آزمایش قرار می‌دهد: نوع، محل، آغاز، مدت زمان

علایم برای متخصص دهان ودندان، واضح است.

بنظر میرسد، بعضی از دندان‌ها گرفتار مشکل عصب هستند ولی برای چشم آموزش دیده، یافتن دلیل کار آسانی است با عنایت به نکاتی کلی، نکات متداول شامل: رنگ دندان تیره، شواهدی از عفونت، تغییرات بافت نرم و فقدان تقارن.

تست مازاد به منظور تشخیص نیاز دندان به عصب کشی

وقتیکه یک متخصص دهان ودندان ۱ یا چند دندان مشکوک را شناسایی کرده است، بر روی آن‌ها تست مازاد انجام میدهد، تا میزان ارزیابی دندان به صفر برسد و مشکل را عینا مشخص کند. انواع تست: حرارتی (گرم و سرد)،
کوپه، تست خمشی الکتریکی و البته ارزیابی اشعه ایکس (توموگرافی کامپیوتری پرتوهای کانونی)
ارزیابی اضافی:
  • وضعیت ترمیم دندان (معیوب، به تازگی پر شده)،
  • وضعیت پریودنتال (سلامت لثه)،
  • بررسی لبخند،
  • ارزیابی دندانهای ترک خورده.
  • نشانه هایی که می‌گویند دندان احتیاج به عصب کشی دارد و خود شما میتوانید آن‌ها را متوجه بشوید.

عصب کشی دندان

۱) علایم و نشانه‌های کانال ریشه

یکی از نشانه‌های که بیماران بیشتر به آن گرفتار هستند، و میترسند ورم کردن یا زخم شدن کانال دندان است.

(در دندان پزشکی، «آبسه آپیکال حاد»).

این شرایط توسط: آغاز سریع، درد خود به خود، حساسیت شدید دندان به فشار، تشکیل گره و تورم اطراف بافت، تشخیص داده میشود.

خوشبختانه، تجربه همه این نشانه‌ها، یک استثنا است نه یک قاعده کلی در عوض فقط ۱ یا چند نشانه، احتمال دارد تجربه شود و آنهم به صورت اتفاقی و شاید اشاره به این دارد، که درمان اندودنتیکی، کفایت میکند..

در این قسمت از زیبان ، ما هر نوع علامتی را که فرد بیمار محتمل است به صورت جداگانه متوجه آن شود، در نگاه میگیریم.

چرا دندانی که درد نمیکند باید عصب کشی شود؟
الف) درد:
درد دندان ، همواره یکی از نشانه‌های عصب کشی به حساب نمی‌آید بعضی از دندان هایی که نیازمند به عصب کشی هستند، هرگز درد نمیگیرند ولی وقتیکه دندان درد داشتید، باید نوع درد را تشخیص دهید.
نوع درد:
درد دندان ، می‌تواند خیلی تیز و شدید یا خیلی اندک و ناچیز باشد.
مشخصه: درد احتمال دارد، شامل یک نبض نه چندان شدید باشد (احساس میکنید که تپش دارد) با تغییر وضعیت خود (کاهش یا تشدید) میشود (ایستادن، خم شدن، نشستن، و غیره …) رنجش احتمال دارد به میزان مکفی سهمگین باشد، که حنی در حین خواب شما را بیدار کند.
آغاز و مدت زمان:
مدت زمان دندان درد، متغییر است، بعضی از ناراحتیها محتمل است به صورت متناوب (روزهای قبل، هفته‌ها، ماه‌ها) بروز کننددر موارد دیگر، این نخستین تجربه دردآور فرد خواهد بود.
مشخصه: درد، محتمل است به صورت خود به خود (صدمه خود به خود، غیرقابل تشخیص)، یا تنها در جواب به یک محرک باشد در شرایطی که درد به صورت خود با شریک زندگی تان باشد، احتمال دارد متناوب یا پیوسته باشد.
درد می‌تواند به خاطر نکته‌های زیر باشد:

جویدن، فشار دادن یا ضربه زدن به دندان، حساسیت (مانند واقع شدن در معرض خوراکی‌های گرم و یا سرد و نوشیدنی‌ها)، شیرینی؛ وقتیکه محرک دندان برداشته شود، پس از گذشتن زمان کوتاه، درد آرام میشود (اغلب برای سی ثانیه یا بیشتر) بعد امکان دارد در نهایت از میان رود یا مدت زمان طولانی، ادامه یابد.

در بعضی موارد، گرما دندان را اذیت و مایعات سرد یا یخ آن را آرام میکند گاهی وقتها بکارگیری یخ توسط بیماران به منظور التیام موقت استفاده میشود و رایج است که داروهای تسکین دهنده درد، در کنترل درد بی تاثیر نیستند.

محل:
احتمال دارد فرد بیمار قادر باشد مکان دندان درد را شناسایی کند در موارد دیگر، رنجش احتمال دارد مبهم و غیرقابل تشخیص باشد.
مشخصه: فرد، احتمال دارد قادر باشد بگوید که کدام قسمت درد میکند، ولی در تشخیص دندان ناتوان است درد احتمال دارد پخش شود، بدین معناست که دندان یا ناحیه‌ای که بیشتر درد میگیرد، مأخذ اساسی درد نیست.
از کجا بفهمیم دندانمان احتیاج به عصب کشی دارد؟
ب) حساسیت لثه، تورم، عفونت:
نشانه‌های آشکار عفونت، مانند تورم، در هر موردی که احتیاج به مداوا کانال ریشه است، رخ نمی‌دهد ولی وقتیکه آن‌ها نمایش داده می‌شوند، بطور رایج برخی از خصوصیت‌های زیر را نشان می‌دهند:
درجه بزرگ شدن:
تورم میتواند تا حدودی اندک باشد (ناحیه سرخ تجربه میکند قرمز، و یا یک حساسیت کوچک)، یا بطور کامل واضح (یک توده که شما حقیقتأ می‌توانید احساس کنید)
محل:
در موارد شدید، تورم محتمل است به صورت و گردن شما گسترش یابد.

مشخصه: وقتیکه تورم نسبتا جزئی و موضعی است، قسمت تورم بطور معمول در سطح است و تقریبا نوک ریشه دندان است در تورم‌های شدید‌تر، یک قسمت توپی شکل، احتمال دارد بر روی لثه‌های شما بوجود بیاید. (یک «جوش»)

تورم، احتمال دارد با گذشت روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها به انتها و پایان برسد و شاید هرگز کاملا ناپدید نشود احتمال دارد برای نخستین بار آن را امتحان کنید.

عارضه‌های عصب کشی دندان
نشانه‌های مرتبط:
تورم دائما با درد همراه نیست، چنانچه حفره‌ای که سبب ایجاد تورم شده است، راهی برای خروج پیدا کند، شما امکان دارد یک مزه نامطلوب را در دهان خود حس کنید، تخلیه می‌تواند مأخذ بوی نامطلوب دهان باشد.

مشخصه: امکان دارد که به دلیل عفونت، دندان اندکی ورم کند.

(به نظر میرسد که دندان زیر فشار است و بلندتر از دندان‌های دیگر به چشم میخورد) تورم، همواره نشانه‌ای برای عصب کشی نیست تجربه تورم، لزوما بدین معنا نمیباشد که شما یک دندان دارید که احتیاج به مداوا اندودنتیتی دارد، ولی نشان میدهد که چیزی اشتباه است و بایست مورد اهمیت قرار گیرد در برخی موارد شدید، میتواند بر روی تنفس شما اثر بگذارد.

به منظور کاستن تورم، دکتر متخصص آنتی بایوتیک تجویز میکند، از اونجایی که بطور معمول بیست وچهار ساعت طول میکشد تا اثر کند، وقتی که به متخصص دهان ودندان مراجعه میکنید، حتی چنانچه حس نکنید که احتیاجی به مداوا فوری ندارید، احتمال دارد. آنتی بایوتیک برای شما تجویز نماید.

راههای تشخیص مأخذ محتمل تورم:

در شرایطی که سطح تورم نسبتا کوچک است، از قوانین انگشت شمار زیر نشئت میگیرد چنانچه ناشی از مسایل پریودنتال (لثه) باشد، تورم بطور معمول در قسمت راست دندان قرار دارد.
دیگر شرایط دندانی که امکان دارد سبب تورم شوند:
  • بیماری پریودنتال (لثه)، Pericoronitis که غالبا در رابطه با رشد کردن دندان‌های عقلانی است.
  • مأخذ تورم، هر کدام که باشد دکتر متخصص اول به منظور کاستن تورم اقدام میکند.
  • بعد در مرحله بعد مشکل اساسی را تشخیص داده و مشخص و تعیین مینماید چه نوع مداوا برای حل آن لازم است.
ج) نشانه‌های اضافی:

هرگونه اختلال در حین خواب (احساس همگانی و ناخوشایند)، تب و یا لنفادنوپاتی (گره‌های لنفاوی نازک یا متورم)، که امکان دارد در ارتباط با یک دندان باشد، که احتیاج به مداوا اندودنتیتی دارد و چنانچه شما هر یک از اونها را تجربه کرده اید، بایست به متخصص دهان ودندان خود گزارش کنید.

همانطور که در گذشته به آن اشاره شد، بعضی نشانه‌های توسط فرد بیمار قابل تشخیص هستند و برخی منحصرا با معاینه مشخص میشوند.

د) مدت علائم:
تکرار میشود که هر یک از علایم و نشانه‌های بحث شده در بالا میتواند یک فرآیند زمانی گسترده‌ای داشته باشد. چنانچه چنین است، ممکن است:
گذرا: احتمال دارد هر روزه، و یا ماهانه بروز کنند و مجدد نابود شوند.
مداوم: در برخی شرایط خاص، نشانه‌های هرگز بطور کامل ناپدید نمی‌شوند.
الف) دردی که حس میکنید، می‌تواند علل و دلایل متعدد داشته باشند که در گذشته به آن‌ها اشاره شد.

نشانه هایی که مرتبط به کانال ریشه است.

مرگ عصب دندان، همواره یک رویداد بزرگ نیست و بعضی اوقات بی هیچ نشانه هایی رخ میدهد.
الف) شناسایی دندانهایی که احتیاج به عصب کشی با اشعه ایکس دارند.
در مواردی شناسایی زیان دندانی که بی هیچ نشانه‌ای بروز میکنند، و احتیاج به عصب کشی دارند سال‌ها طول میکشد کشف دندان‌های بدون نشانه و مشکوک، یکی از عللی ست که احتیاج به چک آپ‌های ماهانه دندان پزشکی دارد. متخصص دهان ودندان، در چه مواردی از اشعه ایکس استفاده میکند؟
آیا دندان شما بدون نشانه‌های است، تعدادی از نشانه‌های وجود دارد که امکان دارد در رادیوگرافی مشاهده شود، که شاید نشاندهنده این باشد که دندان شما گرفتار مشکل اندودنتیکی است.
رادیوالکتانس؛

نشانه کلاسیک، که در اشعه ایکس دیده میشود، شامل یک نقطه تاریک است، که در اطراف نوک ریشه دندان مشاهده میشود، متخصص دهان ودندان زمانی از «رادیولوسنسی» استفاده میکند، که نشانی از تغییر در استخوان و در جواب به عفونت ریشه دندان ببیند.

تغییرات مازاد که امکان دارد در اشعه ایکس نشان داده شود احتمال دارد نشانه‌های دیگر، بیشتر ظریف و یا دقیقه‌ای وجود داشته باشند، که گهگاه اوقات در رادیوگرافی‌ها شناسایی می‌شوند این، شامل تغییر در فضای رباطی اطراف ریشه دندان یا تغییر در لایه استخوانی است، که دندان را محکم میکند.

بعضی از شرایط اندودنتیتی، منتهی به افزایش تراکم استخوان در منطقه اطراف ریشه میشود.

ب) تکرار یا ماندگاری جوش لثه:
یک عفونت فعال، در درون دندان امکان دارد منتج به ایجاد جوش در بافت لثه شود و بطور معمول در انتهای ریشه صدمه دیده، ایجاد میشود بیماران، غالبا به علت ضایعات روی لثه به دندان دکتر مراجعه میکنند به آن «جوش لثه» گفته میشود که دندانپزشکان از اصطلاح «فیستول» استفاده میکنند. چه چیزی آن‌ها را شکل می‌دهد؟
فیستول، در حقیقت نوعی جوش است که در منطقه لثه ایجاد میشود و بطور معمول احتیاج به تخلیه دارد مقدار جوش، امکان دارد در طی زمان (به صورت هر روزه، هفتگی یا حتی ماهانه)، افزایش بیابد و با گذشت زمان عفونت نیز، افزایش یابد و را بالا ببرید برش بر روی سطح متورم شده، میتوان تورم را کاست
جوش لثه
واقع شدن در معرض عصب دندان:

گاهی وقتها، کار دندانپزشکی در مواجه با عصب دندان قرار میگیرد اصطلاح «در معرض قرار گرفتن» بدین معناست که کار متخصص دهان ودندان به بافت عصب دندان زیان میرساند در موقع بروز شرایط زیر، دکتر متخصص روش عصب کشی را توصیه میکند. پیشگویی این که دندان در مواجه با زیان‌های بافتی قرار میگیرد، و تنها گزینه درمان عصب کشی است به علت دیگر، احتمال دارد دندان، پتانسیل بهبودی را نداشته باشد (مانند پوسیده شدن دندان پیشرفته) و مانع ادامه پروسه مداوا میشود.

به همین علت‌های، احتمال دارد دکتر متخصص، عصب کشی را برای ادامه درمان انجام دهد، برای پرهیز از عارضه‌های بعدی، مانند آبسه دردآور و یا وضعیتی که بعدا درمان آن دشوار باشد.

د) تیره شدن دندان:

تغییر رنگ دندان، می‌تواند نشاندهنده نوع زیان در فضای عصب دندان باشد تغییر رنگ، بیشتر علت آن است که متخصص دهان ودندان متذکر میشود که دندان دارای دشوار است و احتیاج به عصب کشی دارد.

خیلی عادی است.، که دندان پدیده تروما را تجربه نماید.

(حسی همانند انفجار) این احتمال دارد چند سال (حتی ۱۰ سال) بعد از رویداد اساسی اتفاق بیوفتد فرآیند تیره شدن، احتمال دارد با نشانه‌های چشمگیری (درد یا تورم) همراه نباشد.

چنانچه شما فکر میکنید، که دندان شما احتیاج به عصب کشی دارد چه کاری بایست انجام دهید؟
  • تردید نکنید، با بروز نخستین نشانه‌های به دندان دکتر مراجعه کنید؛ فرضیه سازی نکنید، تشخیص اشتباه در زمینه وضعیت دندان خود، با بکارگیری اطلاعات وبسایت و مانند آن، پروسه درمان را به تعویق می‌اندازد، در حالیکه درمان بموقع کار را ساده‌تر، ارزان‌تر و آسان‌تر میکند.برخی از افراد، معتقدند که برای علاج خیلی دیر شده است، و باید هزینۀ زیادی را صرف درمان کنند، یا این که از عصب کشی هراس دارند این اشتباه را انجام ندهید، چنانچه دندانی دارید که دارای نشانه‌های است، متخصص دهان ودندان خود را مطلع کنید انجام این کار، امکان دارد در آنچه که شما تجربه میکنید تفاوت‌های بزرگی ایجاد نماید، هم در زمینه نوع درمان هم خرج آن.
  • چنانچه عصب کشی احتیاج است، چیزهایی که شاید را آزمون کنید؛ در شرایطی که شما یک دندان دارید، که احتیاج به عصب کشی دارد، جای تاسف است که، شما نمیتوانید به تنهایی برای کاستن از علایم خود اقدام کنید.فقط فعالیت هایی را که نشانه‌های را تشدید میکند، انجام ندهید (فشار آوردن، خوردن خوراکی‌های گرم و سرد و نوشیدنی‌ها، و غیره …).
  • قرار دادن یک آسپرین روی لثه و در مجاور دندان یک گزینش و انتخاب پایین است؛ قرص آسپرین داروی سیستمیک شمرده میشود، جذب داخلی از مسیر بلع، نه موضعی، جذب شدن از مسیر پوست قرار دادن آسپرین در مجاور دندان، در کنترل درد بی اثر خواهد بود و سبب سوز لثه خواهد شد.
  • گاهی وقتها مصرف آنتی بایوتیک، میتواند کمک بزرگی در محدود کردن درد انجام دهد و چنانچه به نسخه احتیاج دارید، منحصرا با متخصص دهان ودندان خود زنگ برقرار کنید. از اونجایی که تمام دندانپزشکان می‌دانند، که شرایط اضطراری اتفاق میوفتد، شاید برنامه‌ای برای شرایط اضطراری در نگاه گرفته اند.

درمان در منزل و اورژانسی:

  • تلاش کنید یخ روی دندان خود قرار بدهید.
  • در بعضی موارد که عصب کشی احتیاج است، دندان آغاز به تشکیل درد یکسره میکند، با گذاشتن یخ روی دندان از درد آن بکاهید این کار، در همه موارد پاسخ نمیدهد و در حقیقت احتمال دارد دندان شما را در بعضی موارد تحریک کند بنابراین، از مسکن بهره جویی کنید.تا درد را کمتر کنید. بعد از آن، به دندان دکتر مراجعه کرده و اقدامات واجب و ضروری را انجام دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 8 =