تفکرات غلط در مورد اهدا عضو

باورهای اشتباه درباره اهدای اعضا ی بدن

روز ۳۱ اردیبهشت ماه مصادف است با فتوای امام خمینی (ره) مبنی بر جایز بودن اهدا عضو و به همین سبب بروز ملی اهدا اعضا نامگذاری شد.

در ایران بیشتر از دو دهه است که فعالیت‌های گوناگونی برای آگاه سازی مردم انجام میشود اما هنوز فرهنگ سازی درستی در این مقوله صورت نگرفته است.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد این موضوع گفت: هم اکنون بیشتر از ۲۷هزار نفر در لیست به منظور دریافت عضو هستند که هر بیست دقیقه ۱ نفر به دلیل فقدان اخذ عضو، جان خود را ازدست می‌دهد.

بشیر خالقی تصریح نمود: سالانه حدود ۸ یکهزار نفر به علت‌های مختلف مانند صانحه تصادف؛ سکته مغزی و .. گرفتار مرگ مغزی می‌شوند که منحصرا حدود ۴هزار نفر از اونها حاضر به اهدا اعضای خود می‌شوند ولی جای تاسف است که بخش زیادی از خانواده‌ها میلی به اهدا کردن اعضای فرد بیمار خود ندارد.

او اضافه کرد: باید از تمام ظرفیت رسانه‌ای خود برای فرهنگ سازی این امر اساسی و مهم استفاده کرد.

در این مورد صدا و سیما اقداماتی داشته ولی کفایت نمی‌کند و در این مورد اقدامات جدی‌تری را بایست انجام داد.

عجیب‌ترین باورهای غلط در اهدا عضو

عمده‌ترین دلیل گرایش اندک به اهدای عضو پیوندی، باورهای غلط و نگرش‌های نادرستی است که در رابطه با اهدای عضو در میان مردم مرسوم است.

فرایند اهدا عضو در همه ادیان از جمله دین مبین اسلام مورد تأیید است، چنانچه در آیه ۲۳ سوره مائده اشاره شده است که هرگاه کسی نفسی را نجات دهد مانند آن است که سبب نجات جان تمام انسان‌ها شده است.

فقدان آگاهی و اطلاعات اشتباه سبب گاردگیری هایی از سوی اشخاص درباره این موضوع میشود.

برخی معتقدند که با داشتن بیماری زمینه‌ای امکان اهدا عضو برای آن‌ها مقدور نیست؛ اما این درحالی ست که صلاحیت فرد برای اهدا عضو توسط تیم متخصص پیوند تنها در وقت فوت وی انجام میشود و بجز چند بیماری میکروبی، مبتلا شدن به دیگر مریضی‌ها منعی برای اهدا ندارد.تغییر شکل دادن جسد، نیز از عواملی است که سبب میگردد خانوادهٔ فرد از اهدای عضو بیمارشان امتناع ورزند.

ولی فرایند برداشت عضو هیچ تغییری در ظاهر فرد ایجاد نخواهد کرد.

ضمن این که این فرایند در اتاق عمل توسط تیم جراحی و نهایتا احترام به فرد اهدا کننده انجام میشود و بعد از برداشت عضو محل جراحی بخیه زده شده و از بیرون فقط بصورت یک خط تمیز دیده میشود.

اهدای عضو هیچ محدودیت سنی ندارد و افرادی با سن بالا نیز محدودیتی برای اهدا ندارند.

تمامی هزینه‌های مرتبط به این فرایند توسط وزارتخانه بهداشت پرداخته شده و هیچ هزینه‌ای بر فرد و خانوادهٔ فرد اهدا کننده تحمیل نمی‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =