با چه برنامه غذایی قلب را میتوان جوان کرد؟

خوردنی برای برنا نگه داشتن قلب

مرکز کنترل و جلوگیری ازبیماریهای آمریکا بعد از بررسی وضعیت تندرستی قلب خانمها و آقایان هر ایالت بر اساس عوامل خطری مانند بالارفتن فشار خون ، چاقی، کشیدن سیگار، و دیابت ، اعلام کرده که سن قلب اغلب آن‌ها از سن حقیقی شان بیش‌تر است.
این در شرایطی است که بر اساس بررسی‌های محققان آمریکایی از پنجاه درصد کل مرگ و میرهای متعاقب از حمله و سکته قلبی ، میتوان با تغییرات کوچک در برنامه غذایی جلوگیری نمود.

تندرستی قلب خود را در دستانتان بگذارید و با افزودن ۱۰ گزینه غذایی اثربخش به رژیم هر روزه خود، سن قلب تان را پائین بیاورید و به برنا ماندن آن کمک کنید:

۱۰ خوراک برای برنا نگه داشتن قلب

بادام زمینی: بادام زمینی علاوه بر محتوای چربی مونواشباع نشده، حاوی بقیه موارد قوت بخش نظیر ویتامینE، فولات، پروتئین و منگنز است که همگی سبب التیام و بهبود تندرستی قلب می‌شوند.

سیب زمینی شیرین:
این نوع سیب زمینی با فیبر و مواد مغذی دیگری بارگذاری شده که همگی به شما کمک میکنند چربی بسوزانید. مواد مغذی موجود در سیب زمینی شیرین بنام کاروتنوئیدها؛ آنتی اکسیدان هایی هستند که سطح قند موجود در خون و پایداری به انسولین را پایین می‌آورند. این یعنی شما کم‌تر در ریسک گرفتار شدن به دیابت قرار می‌گیرید و بنابراین تندرستی قلب تان را افزونتر تضمین میکنید.

رژیم غذایی برای سلامت قلب
برنامه غذایی اثربخش هر روزه در تندرستی قلب

بذر کتان: فقط یک قاشق خوراک خوری از این دانه‌های فوق العاده قدرتمند تقریبا ۳ گرم فیبر و ۵۵ کالری دارند. دانه‌های کتان ثروتمندترین منابع حاوی امگا ۳ هستند که به کاستن از تورم و التهاب در بدن کمک میکنند و منتج به پیشگیری از تغییرات خلقی می‌شوند.

مصرف دانه‌های کتان عاملی اثربخش به منظور پرهیز از بیماریهای قلبی و دیابت است.

ضمن این که باعث افزایش کلسترول پسندیده یا همان اچ دی ال میشود.

گردو:
لبریز از آنتی اکسیدانها و اسیدهای چرب امگا ۳ است که به میزان نسبتا زیادی ریسک مبتلا شدن به مشکلات و بیماریهای قلبی را تقلیل میدهد.

تنها مصرف یک اونس گردو برای افزون‌تر از پنج بار در هفته ریسک مبتلا شدن به مشکلات و بیماریهای قلبی را تا چهل درصد افت می‌دهد.

گوجه اروپایی : پژوهشگران میگویند آمریکایی‌ها گوجه اروپایی و محصولات آن را افزونتر از دیگر سبزی‌ها غیر نشاسته‌ای مصرف می‌کنند و این خبر خوبیست زیرا گوجه اروپایی منبع از ضد اکسیدیشن بنام لیکوپن است. ده‌ها مطالعه مشخص کرده اند که بین مصرف منظم گوجه اروپایی و کاهش ریسک مبتلا شدن به مشکلات و بیماریهای قلبی عروقی، زیان‌های پوستی و برخی سرطان‌ها ارتباط مستقیم وجود دارد.

رژیم غذایی برای سلامت قلب
برنامه غذایی اثربخش هر روزه در تندرستی قلب

بادام : مازاد و اضافه کردن بادام به روش غذایی منتج به کاهش سطوح کلسترول ال دی ال یا کلسترول نامطلوب میشود و از تشکیل پلاک در عروق و ریسک مبتلا شدن به حمله و سکته قلبی تا حد خیلی زیادی جلوگیری میکند.

بررسی‌های بالینی نشان میدهد که مصرف بادام هم چنین ریسک مبتلا شدن به پایداری به انسولین و مرض قند را نیز کمتر میکند و منتج به بهتر شدن حساسیت به انسولین میشود.

افزون بر این، مصرف بادام راهی برای کم کردن وزن است. در یک بررسی نشان داده شد که مازاد و اضافه کردن ۸۴ گرم یا حدود سه اونس بادام هر روزه به روش غذایی، منتج به کاهش ۱۴ درصدی دور کمر میشود و از چاقی شکم ی نیز می‌کاهد.

بین مصرف بادام و کاستن از تورم و التهاب بدن نیز ارتباط مستقیم وجود دارد.


پسته
: مازاد و اضافه کردن این آجیل به روش غذایی دارای مزیت‌های بالقوه برای قلب است. در مبتلایان به دیابت، مصرف پسته سبب کم شدن کلسترول تام و کلسترول ال دی ال یعنی دو فاکتور ریسک مبتلا شدن به مشکلات و بیماریهای قلبی میشود. استفاده روزانه شش تا ۱۰ گرم پسته با التیام و بهبود سرعت جواب قلب به اضطراب و نگرانی ، کاستن از فشار خون ، و بهتر کردن کارکرد قلب میشود.

شکلات تیره:
مبتلایان به کلسترول تام بالا با خطر افزایش ال دی ال یا لیپوپروتئین با چگالی اندک مواجه اند و ریسک مبتلا شدن به مشکلات و بیماریهای قلبی علی الخصوص آترواسکلروز و حمله و سکته قلبی کرونر در اونها بیشتر است.

فلاوانول موجود در شکلات تیره منتج به کاهش جذب کلسترول در گذرگاه سیستم هاضمه و هم چنین سنتز کلسترول ال دی ال میشود.

مصرف این شکلات با افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا یا اچ دی ال نیز در رابطه است؛ یعنی کلسترولی که باعث حفاظت در مقابل بیماریهای قلبی میشود.

رژیم غذایی برای سلامت قلب
برنامه غذایی اثربخش هر روزه در تندرستی قلب

پیاز قرمز : مأخذ با اهمیتی از فیبر خوردنی، ویتامین‌های ب شش و ث، فولیک اسید ، منگنز، پتاسیم ، مس و فسفر است. پیاز قرمز برای قلب بافایده است و به جلوگیری از بیماری قلبی یاری می‌کند. استفاده یکسره از پیاز در برنامه غذایی سبب کاهش میزان کلسترول و فشار خون بالا میشود.

مصرف پیاز خطر حمله و سکته قلبی را کاهش و چربی خون خوب را افزایش میدهد.

بعلاوه خوردن منظم پیاز، خطر لختگی خون را در بیماران قلبی کاهش میدهد.

سیر:
‏ بیمارانی که پیشینه گرفتار شدن به بیماری ترومبوز (تشکیل لخته خونی در عروق یا قلب) را دارند، باید اگاه باشند که سیر میتواند اثر اندک، ولی اساسی و مهم روی گردهمایی پلاکت‌ها داشته باشد. مصرف سیر در کاهش میزان کلسترول پلاسمای خون و فشار خون نقش اساسی ‏دارد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 12 =