خطرات نیش زنبور عسل

نیش زنبور عسل چه فواید و مضراتی دارد.

زنبور درمانی یا آپیتراپی (به انگلیسی: زنبور درمانی) استفادهٔ پزشکی از فرآورده‌های زنبور عسل است که میتواند شامل بکارگیری عسل، ژل رویال، سم زنبور و… باشد.

بیشتر ادعاها دربارهٔ زنبوردرمانی با استانداردهای علمی پزشکی مبتنی بر شواهد ثابت نشده اند.

شرایط و بیماری‌های گوناگونی توسط معتقدان به این شیوهٔ درمانی به عنوان کاندید توصیه شده اند.

شناخته شده‌ترین آن‌ها درمان بیماریهای خودایمنی مانند مولتیپل اسکلوروزیس (MS) به وسیلهٔ سم زنبور است.گزینش منشا دقیق زنبوردرمانی دشوار است و میتواند به عقب، به مصر باستان، یونان و چین بازگردد.

بکارگیری عسل و دیگر محصولات زنبور می‌تواند به هزاران سال قبل برگرد و ویژگی‌های درمانی آن در متون مقدس زیادی آمده است که زیادتر در رابطه با فواید غذایی استفاده از فرآورده‌های زنبور هستند نه بکارگیری سم زنبور.

زیادترین تحقیقات مدرن دربارهٔ زنبوردرمانی، به خصوص سم زنبور، با تلاش‌های یک دکتر به نام Phillip terc شروع شد. او دربارهٔ رابطهٔ عجیب بین نیش زنبور و روماتیسم در ۱۸۸۸ گزارش داد.

معروفیت تازه‌تر در طول ۶۰ سال پیش می‌تواند به یک زنبوردار از ورمونت آمریکا بنام charles Mraz بازگردد.

گرچه زنبوردرمانی شامل استفاده از فرآورده‌های زنبور است، این کلمه بیشتر در رابطه با درمان با سم زنبور است و نه بکارگیری عسل یا دیگر محصولات زنبور

ادعا میشود که درمان با نیش زنبور برای آرتریت، بورسیت، تاندونیت، هرپس زوستر در مجاور دیگر مریضی‌ها استفاده می‌شود.

فراوان‌ترین جز فعال سم زنبور ملیتین (melittin) است که فعالیت ضدالتهابی قوی دارد.گرچه سم زنبور آمیخته پیچیده‌ای از پپتیدها و پروتئین‌های متنوع است که بعضی از آن‌ها برای ساختار عصبی و ساختار ایمنی بدن اثرات سمی دارند.

این ماده بدون رنگ و دارای مزه شیرین و اندکی تلخ می‌باشد.

قابل حل در آب می‌باشد.

چنانچه با هوا برخورد کند، تبدیل به کریستال سفید متمایل به خاکستری میشود.نیش زنبور دارای موادی میباشد که به ساختار اعصاب، قلب و غده فوق کلیه یاری می‌کند.

هیچ استانداردی بمنظور استفاده از سم زنبور وجود ندارد.برخی ادعا میکنند که مکان ورود نیش زنبور با اهمیت است در حالیکه بعضی دیگر گزارش کرده اند که محل ورود نیش زنبور اهمیتی ندارد.

شمار نیش‌ها نیز از چند دانه تا صدها عدد متغیر است که امکان دارد توسط زنبور زنده و یا به وسیلهٔ تزریق وارد شوند.

این درمان می‌تواند دردآور باشد و ولو در صورتی که فرد بیمار به سم زنبور حساسیت داشته باشد می‌تواند ایجاد شوک آنافیلاکسی کند و سبب مرگ شود.در یک پژوهش کنترل شده در کالج علوم سلامتAllegheny در فیلادلفیا روشن شد که سم زنبور در هیچ دوزی هیچ اثر مثبتی در موش‌های مبتلا به مولتیپل اسکلوروزیس (MS) نداشت.

افزون بر این بسیاری از حیواناتی که این درمان را اخذ کردند نسبت به حیوانات دسته شاهد، نشانه‌های بدتری را نشان دادند.هدف فاز اول تحقیقات در مرکز پزشکی دانشگاه جرج تاون در واشنگتن که مخارج آن توسط کانون MSآمریکا (MSAA) تامین شد، بررسی ایمنی در بکارگیری سم زنبور در مبتلایان به مولتیپل اسکلوروزیس (MS) بود.

زنبور عسل

فواید و مضرات نیش زنبور عسل

هر بیماری برای زنبوردرمانی مناسب نیست.
پزشکان زنبوردرمانی برای ارائه این روش درمانی بیمارشان را مورد وارسی قرار می‌دهند و بعد از معاینه فرد بیمار و مطمئن شدن از وی‍ژگی‌های جسمی او برای پذیرش این روش درمانی، دست به کار می‌شوند.

این پزشکان علاوه بر معاینه فرد بیمار، شرح حال فرد بیمار را می‌گیرند و درباره تغذیه او، کارکرد سیستم هاضمه و برنامه ورزشی هر روزه وی اطلاعاتی را بدست می‌آورند.

و بعد از مطلع شدن و مطمئن شدن از کارکرد مناسب سیستم هاضمه و برنامه ورزشی فرد بیمار برای علاج او با روش زنبوردرمانی آماده می‌شوند. با این وجود آن‌ها به بیمارانشان توصیه میکنند پس از شروع مراحل درمانی از واقع شدن در محیط‌های اضطراب و نگرانی زا اجتناب نمایند.

با نیش زنبور درمان شوید.
پزشکان زنبوردرمانی، متناسب با نوع بیماری اشخاص از نیش زنبور، سم زنبور یا دیگر فرآورده‌های زنبور عسل استفاده میکنند.

این پزشکان تحت شرایطی خاص و کنترل شده با یاری نیش طبیعی زنبور عسل یا سم آن، با تزریق سطحی وارد بدن می‌شود و برای درمان فرد بیمار اقدام میکنند و ساختار ایمنی بدن او را تحریک کرده و به تنظیم و متعادل سازی کارکرد این ساختار کمک میکنند.

در واقع آن‌ها با یاری سم نیش زنبور به ایجاد آنتی بادی هایی در بدن اقدام میکنند که می‌تواند توانایی دستگاه دفاعی و ایمنی بدن را افزایش دهد.

بدین گونه، ساختار ایمنی بدن برای مقابله با سم نیش زنبور و جلوگیری از نفوذ آن در بدن اقدام به مقابله میکند و با تحریک این ساختار، رویارویی با دیگر مریضی‌ها و اختلال‌های موجود در بدن از قبیل ام اس قوت می‌گیرد.

نیش زنبور به بهتر شدن و درمان این دشواریها و مریضی‌ها کمک می‌کند:

۱- بیماری‌های اتوایمیون
۲- بیماری‌های عصبی
۳- ام اس (MS)
۴- پینه و دشواری پوست
۵- آماس و ورم پستان
۶- اسپاسم ماهیچه‌ها
۷- زونا
۸- نقرس
۹- زیان به آرنج
۱۰- زیان به زردپی
۱۱- کمردرد
۱۲- دردهای مزمن
۱۳- اختلال اعصاب
۱۴- کم شدن کلسترول خون
۱۵- روماتیسم و درد مفصل‌ها
۱۶- آرتریت یا ورم و ملتهب شدن مفاصل
۱۷- افسردگی
۱۸- اختلالات پوستی
۱۹- دردهای قاعدگی
۲۰- واریس یا بزرگ شدن رگ در پاها
۲۱- نشانگان ملال و خستگی مزمن
۲۲- ناتوانی‌های جنسی

زنبوردرمانی؛ ام اس و آرتریت
زنبوردرمانی از جمله شیوه‌های درمانی طب مکمل است که در دهه‌های گذشته راهکارهای قابل تاملی را برای مداوا و التیام و بهبود چگونگی زندگی مبتلایان به بیماری مولتیپل اسکلروزیس در دنیا ارائه کرده است.

در سالهای آغازین دهه ۹۰ طی نامه نگاری هایی که با یکی از پزشکان زنبوردرمانی بنام «ویلیام اسکات» در آمریکا داشتم با جزئیات جالبی درباره روش زنبوردرمانی و اثرات مفید آن بر درمان بیماری مولتیپل اسکلروزیس آشنا شدم.

«اسکات» در نامه هایش به این مسأله اشاره نمود که زنبوردرمانی روش شایسته‌ای برای علاج افراد مبتلا به آرتریت، استئو آرتریت و ام اس است و میتواند برآیند قابل توجهی را در پروسه مداوا بیماری ارائه کند. او حتی برآیند بعضی از تحقیقاتش را در این مورد ارسال کرد و گفت با یاری زنبوردرمانی حتی میتواند دردهای متعاقب از بیماری زونا ، را به کمترین حد ممکن برساند.

تاثیر زنبورها در آرام کردن درد ‌های قاعدگی
در دنیا، پزشکان و پژوهشگران زیادی درباره تاثیر زنبوردرمانی به منظور التیام و التیام و بهبود دردهای قاعدگی و درمان نازایی مطالبی را به رشته تحریر در آورده اند و از تاثیر زنبوردرمانی به منظور بهترشدن دردهای دوره پریود ، درمان نازایی و جلوگیری از ظهور یائسگی زودرس صحبت کرده اند.

آن‌ها گرچه تحقیقات مدون و وسیعی در زمینه آثار درمانی زنبوردرمانی ارائه ندادند ولی در پرو‍ژه‌های درمانی خود بطور تجربی موفق به مداوا و التیام و بهبود رویه زندگی تعداد قابل توجهی از گرفتاران به‌ام اس و نازایی شده اند.

افزایش میدهند. پزشکان معتقدند که تزریق زیرپوستی سم زنبور علاوه بر آن که می‌تواند دردهای متعاقب از دوره پریود را تخفیف ببخشد می‌تواند بعضی از نازایی هایی که بدلیل نبود. تخمک گذاری یا آشفتگی در تخمک گذاری خانم‌ها بوجود میآید را علاج کند.

درمان اختلال‌های تنفسی با بره موم
علاوه بر عسل و سم زنبور عسل، فرآورده دیگری از زنبور عسل وجود دارد که از آن بنام «بره موم» یاد میکنند.

این ماده که خاصیت ضدمیکروبی دارد میتواند در التیام و بهبود و درمان بیماریهای میکروبی و ویروسی از قبیل سرماخوردگی ‌ها، بعضی از اختلال‌های تنفسی، درد در ناحیه گلو و حلق و بعضی از عفونت‌ها تاثیرگذار باشد. این محصول کندوی عسل در معالجه مریضی هایی مثل سرماخوردگی ، گلودرد و ناراحتی‌های تنفسی تجویز میشود.

بازسازی اعصاب صدمه دیده با سم درمانی
در روش زنبوردرمانی، درمانگر با یاری سم نیش زنبور که در جلسات درمانی از مسیر نیش طبیعی زنبور یا تزریق سطحی به بیمارش ارایه می‌نماید، به ترمیم و بازسازی غلاف‌های میانی اعصاب که بدلیل بیماری مبتلا به اختلال و اشکال شده، یاری می‌کند.

در این وضعیت سم وارد شده به جسم با تحریک دستگاه دفاعی و ایمنی و عصبی بدن به تسریع مسیر درمانی فرد بیمار یاری می‌کند.در سالهای گذشته بیماری گرفتار به‌ام اس داشتم که بدلیل پیشروی بیماری علاوه بر فقدان قدرت تکلم گرفتار ناشنوایی نیز شده بود.

او با گزینش و انتخاب روش زنبوردرمانی و اخذ نیش زنبور و تحریک اعصاب و ترمیم غلاف‌های میانی اعصاب صدمه دیده، پس از پنج تا شش جلسه درمانی توانست توانایی تکلم خود را بدست آورد.

زنبور عسل

توقف رشد سلول‌های سرطانی
در بدن همه انسان‌ها سیستمی وجود دارد که از آن به عنوان «مرگ برنامه ریزی شده سلولی» یاد می‌کنیم.

به این شیوه و ترتیب که سلولهای بدن پس از مدتی مشخص به مرور پایین شده و از میان میروند و‌بر مبنای برنامه‌ای خاص از تن دور کردن می‌شوند.

ولی چنانچه رویه مرگ برنامه ریزی شده سلول‌ها مبتلا به اختلال یا کندی شود این مسئله سبب مبتلا شدن به بدخیمی میشود.تحقیقات جدیدی که در این حیطه انجام شده نشان میدهد سم نیش زنبور با تحریک رویه مرگ سلول‌ها و حذف بموقع آن‌ها از بدن میتواند در جلوگیری از مبتلا شدن به سرطان‌ها در آدم جلوگیری نماید.

بدین گونه با اخذ این سم میتوان از حذف بموقع سلول‌ها مطمئن شد و درصد مبتلا شدن به سرطان را به صفر رساند.

تسریع پروسه مداوا سرطان سینه با زنبوردرمانی
بررسی‌های گوناگونی وجود دارد که در آن به تاثیر زنبوردرمانی در تسریع رویه درمان بدخیمی مجاری سینه اشاره شده است. در این بررسی‌ها قید شده، زنبوردرمانی شیوه‌ای موفق است که میتواند مانع از تکثیر سلول‌های سرطانی در این مجاری شود و بعنوان یک عامل کموتراپی به بهتر شدن پروسه مداوا در فرد بیمار یاری رساند.

این در شرایطی است که اخذ سم زنبور از مسیر نیش زنبور یا تزریق سم این حشره می‌تواند. طول زندگی بعضی از گرفتاران به سرطان علی الخصوص سرطان لنفسیت‌های خونی را بالا ببرد و چگونگی زندگی این اشخاص را التیام و بهبود ببخشد.

این نکته‌ها را آویزه گوش کنید.
قبل از تجربه روش درمانی زنبوردرمانی بایست به نکات زیر عمل نمایید.

ملاحظه نکردن این نکته‌ها احتمال دارد احتمال مرگ را برای شما به همراه داشته باشد.

استفاده از دارو ‌ها یا فرآورده هایی حاوی الکل مانند شربت دیفن هیدرامین و فرآورده‌های حاوی الکل حتی برای ضدعفونی کردن موضع اخذ تزریق قرار بدهند توصیه نمیشود و همواره به پزشکان پیشنهاد میگردد برای ضدعفونی کردن موضع تزریق از مواد شبیه دیگر بهره ببرند، زیرا سم نیش زنبور با الکل بهیچوجه سازگاری ندارد.

در دوره حاملگی و قاعدگی نباید برای علاج به روش زنبوردرمانی اقدام کرد.

این عارضه‌ها طبیعی اند
زنبوردرمانی عارضه‌های درمانی دیگری نیز بدنبال دارد که بروز آن‌ها در بدن چندان اضطراب انگیز نیست. به عنوان نمونه افرادی که پس از زنبوردرمانی گرفتار مشکل خواب، خارش، گرگرفتگی یا حالت تهوع می‌شوند نباید دلواپسی چندانی داشته باشند،

زیرا این نشانه‌ها از جمله عوارضی است که در غالب بیماران بعد از اخذ سم زنبور چه بصورت طبیعی و چه به صورت تزریقی دیده میشود و پس از مدت زمان یک تا دو روز از میان میرود یا توصیه‌های ساده‌ای به منظور التیام آن‌ها وجود دارد که از میان آن‌ها میتوان به تاثیر خمیر ماست و سدر برای کم شدن میزان خارش بدن پس از اخذ سم نیش زنبور اشاره کرد.

با بکارگیری این خمیر می‌توانید ملتهب شدن، خارش و قرمزی متعاقب از این روش درمانی را به کمترین حد امکان برسانید.

این توصیه را مهم تلقی کنید.
چنانچه شما دیابت ، سیفلیس، سل یا آلرژی شدید دارید، از این نوع درمان استفاده ننمایید.

آستانه‌ی تحمل درد متعاقب از نیش زنبور در اشخاص مختلف، متمایز است..

بطور معمول پس از چند ساعت، درد فروکش میکند.

ولی در بعضی اشخاص نیز امکان دارد یک هفته زمان ببرد تا درد متوقف شود.همه شیوه‌های درمانی چه در طب معمول و چه در طب مکمل با پیامدهای جانبی همراه هستند که متناسب با نوع و روش درمانی میزان این عارضه‌ها محتمل است به دست کم میزان خود برسد.

روش زنبوردرمانی همچنین یکی از این شیوه‌های عادی است. که مازاد بر امتیازها و راهکارهای موثری که به منظور درمان مریضی‌ها دارد، می‌تواند پیامدهای جانبی ای را نیز برای مریض به همراه داشته باشد.

گاهی اشخاصی که زنبوردرمانی میکنند با حالت هایی مانند سرگیجه ، افت فشار خون ، آشفتگی در تنفس، تهوع و بالا آوردن شدید، آشفتگی در دید، برون ریزی‌های روی پوست و بی حالی و غش روبرو می‌شوند.

به توصیه پزشکان و متخصصان زنبوردرمانی هر فردی که پس از زنبوردرمانی گرفتار یکی از حالت‌های زیر شد باید خود را در سریع‌ترین زمان ممکن به دکتر متخصص برساند.

خطرات نیش زنبور عسل
نیش زنبور میتواند سبب ایجاد آلرژی در اشخاص شود و وقتی نیش زنبور وارد خون میشود میتواند باعث مرگ آن‌ها شود، پسندیده‌تر است بعد از گزش توسط زنبور عسل به نشانه‌های پیکرتان توجه نمایید و در صورت مشاهده آلرژی ک و حساسیت‌های مزمن به دکتر رجوع کنید به منظور جلوگیری از گزش با این حشرات توصیه‌های مفیدی برایتان داریم با ما همراهی کنید.

برای بیشتر اشخاص، نیش زنبور سبب یک رنجش چند ساعته میشود و بعد از آن بهبود میابد.

چنانچه شما به نیش زنبور حساسیت دارید؛ امکان دارد در بدنتان واکنش‌های جدی‌تری نیز بوجود بیاید..

در بعضی اشخاص، تورم شدید در محل نیش زنبور ایجاد میشود.

در شمار اندکی از اشخاص نیز میتواند نشانه‌های تهدید کننده‌ی حیات داشته باشد.

زنبور عسل

فواید و مضرات نیش زنبور عسل

نصفی از آنهایی که در اثر شوک آنافیلاکسی متعاقب از نیش زنبور می‌میرند؛ نمی‌دانند که به نیش زنبور آلرژی دارند. در این جا به خطرناک‌ترین نشانه‌های آلرژی نیش زنبور می‌پردازیم:

خارش، کهیر و یا تورم بیشتر از اندازه در یک بخش از تن از نشانه هایی میباشد که در هنگام نیش زنبورعسل می‌تواند بوجود بیاید.
متورم شدن زبان یا حلق
دشواری در تنفس
سرگیجه
درد معده
تهوع و اسهال

چنانچه شما مبتلا به این نشانه‌ها بودید؛ درصورت امکان، سریعا از آمپول قلم مانند اپی نفرین و یا Auvi-Q استفاده کنید؛ و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید؛ و بعد بی درنگ خود را به مرکز درمانی برسانید.

(کسانی که به نیش زنبور حساسیت دارند؛ بهترست که همواره، و علی الخصوص هنگام گردش در طبیعت، آمپول اپی نفرین و یا Auvi-Q را بهمراه داشته باشند. ) چنانچه شما نشانه هایی مانند خارش، کهیر ، قرمزی شدید، یا میزان فرآوانی تورم، در اطراف محل گزش را دیدید؛ این مسئله خیلی پراهمیت است؛ ولی در غیر از این حالت مشکلی نخواهد بود.

برای از بین برد اثر نیش روی محل گزش به مدت پانزده دقیقه یخ بگذارید (با بکارگیری یک حوله) یخ را بطور صاف و مستقیم روی سطح پوست خود قرار ندهید.
بالا نگه داشتن ناحیه‌ی نیش خورده، به کاهش تورم یاری می‌کند.
بکارگیری آنتی هیستامین و بکارگیری کرم هیدروکورتیزون میتواند باعث تسلی تورم و خارش شود.
جهت کاهش خطر مبتلا شدن به آلرژی متعاقب از نیش زنبور، از دکتر خود در ارتباط با مصرف دائمی اپی نفرین پرسش کنید.

هم چنین با دکتر خود در زمینه عواقب و عکس العمل هی اضطراری آلرژی (فوریت‌های آلرژی)، یا ایمونوتراپی یا همان ایمنی درمانی، گفتگو کنید..

این کار یک راه اساسی و مهم میباشد که باعث میشود بدنتان آرام شود و از بازتاب با آلرژن (ماده‌ی حساسیت زا) جلوگیری میکند.

به منظور پرهیز از گزش حشرات:
از راه رفتن روی چمن بدون کفش پرهیز کنید.
از مگس کش جهت از میان بردن زنبور یا باقی حشرات استفاده کنید و چنانچه حشره‌ای روی بدنتان قرار داشت؛ به آهستگی صبر نمایید تا از روی بدنتان بلند شود.
زنبورها به قوطی‌های نوشابه بسیار علاقه دارند و جذب آن‌ها می‌شوند.
کیسه‌ها و سطل‌های زباله در محیط باز را با درب‌های محکم ببندید.
از عطر خوشبو و ادوکلن و لباس رنگ روشن کم‌تر استفاده کنید؛ زیرا سبب جذب زنبور میشود (البته یوطب، این مورد را تنها به افرادی توصیه می‌کند که به نیش زنبور حساسیت بسیار بالایی دارند. لذا افراد تندرست نباید خودشان را از عطر و ادوکلن و لباس روشن محروم کنند!)
در موقع کار در حیاط و یا باغ، از جوراب و دستکش بهره جویی کنید.
از توری بر روی درب و پنجره بهره جویی کنید.
شیشه‌های خودرو را در موقع رانندگی ببندید.
در خارج از خانه از لباس‌های آستین بلند استفاده نمایید تا از پوستتان حفاظت کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 17 =