قدم زدن آخر شب بعد از خوردن شام خوبه؟

پیاده روی پس از شام چه تاثیراتی برای تندرستی دارد؟

 

عادت رفتن به رختخواب پس از خوردن شام بی تردید برای تندرستی تان مناسب نیست. پیاده روی پس از شام اثرات اعجاب آوری در بر دارد. پیاده روی پس از شام سبب هضم مناسب‌تر خوراک، سوزاندن کالری، کنترل مناسب‌تر قند موجود در خون و ‌تری گلیسرید. در بدن میشود درادامه شما را با فواید پیاده روی پس از شام آشنا می‌کنیم.

آیا با فواید انجام این ورزش پس از شام آشنا هستید؟!

پیاده روی پس از صرف شام دارای مزیت‌های فراوانی می‌باشد از جمله این مزیت‌ها میتوان به کاهش اضطراب و نگرانی و بهتر کردن کارکرد سیستم هاضمه اشاره کرد.

توصیه میکنیم که قطعا پس از شام پیاده روی کوتاهی داشته باشید.

تجربیات یک کارمند عادی از اثرات پیاده روی پس از شام را می‌خوانیم:

من ۳۸ تندرست و سالم است و در ایالت کلورادو Colorado زندگی می‌کنم، جایی که در یک روز عادی تمام اینکارها انجام بشه: یک پیاده روی طولانی بامداد گاهی، دوچرخه سواری تا محیط کار، پیاده روی پس از ظهر با همکاران و انجام تمرین‌های ورزشی قلب و سرخرگها و تمرین‌های قدرتی (بله همه این اتفاقات در یک روز می‌فتد)

بنابراین نباید بهیچوجه عادت‌های پس از شام خوردنم را زیان آور بدانم.

بهرحال هر فردی احتیاج به استراحت دارد.

به هرحال بتازگی به این مسئله فکر کردم که برنامه پس از شام را تغییر بدهم. بعلاوه متوجه شدم که می‌توانم از زمان بین شام خوردن و خوابیدن به منظور برقراری رابطه با رفیقان استفاده کنم یا حتی مدیتیشن کنم، ولی هیچ یک از این موارد اتفاق نمی‌افتادند.

بنابراین تصمیم گرفتم هر شب پس از شام یک پیاده روی کوتاه داشته باشم تا شاید بتوانم این برنامه منظم را تغییر دهم ماده‌های معدنی و ترغیب کنم که از این سه ساعت بین شام و خواب استفاده نیکوتری داشته باشم.

هدف من پانزده دقیقه پیاده روی پس از شام به مدت یک ماه بود.

و حالا ببینید چه اتفاقی افتاد.

۱ پیاده روی پس از شام سبب تغییر عادت‌های اشتباه غذایی شد.
پس از این که برنامه خود را تغییر دادم و برای پیاده روی به بیرون آمدم، بیشتر به سمت بستنی فروشی محبوب خودم می‌رفتم و بستنی می‌خوردم.

بستنی جایگزین تنقلات ناسالمی شد که پس از شام در منزل می‌خوردم.

این مسئله سبب شد به این فکر کنم که شاید پیاده روی پس از شام سبب میگردد عادت غذایی تندرست و سالم را جایگزین عادت‌های ناسالم کنم.

دو پیاده روی پس از شام سبب خواب راحت و کاهش اضطراب و نگرانی ‌های روز بعد میشود.
متناسب با شغلی که دارم همواره صبح‌ها با تشویش انجام فعالیتهایی که مهلت آن‌ها رو به اتمام است و یا لیست امورات مختلف به منظور انجام از خواب بیدار می‌شدم. زمانی که پس از شام آغاز به نگاه کردن به تلویزیون می‌کردم بعضی از داروها دقیقه اینکارها را فراموش می‌کردم، ولی زمانی تلویزیون را خاموش می‌کردم و آغاز به مسواک زدن می‌کردم، تمام اینکارها مجدد دهنم را مشغول می‌کرد این امر بیشتر منتهی به مشغله ذهنی می‌شد و بیشتر احساس عصبانی شدن داشتم، دقیقا همانند اینکه بدنم از من می‌خواست افکارم را آرام کنم و به آرامش برسم.
پیاده روی پس از شام به زمانی تبدیل شد که در آن بیشتر به آنچه طی روز انجام داده بودم، اهمیت می‌دادم، آنچه انجام نشده بود برای روز بعد باقی میماند و در ذهنم فعالیتهایی که بایست انجام می‌شدند، اولویت بندی می‌شدند.

نتیجه این بود که وقتی برای خواب به تختم می‌رفتم، کم‌تر به فعالیتهایی که بایست انجام می‌شدند فکر می‌کردم و این مسئله سبب می‌شد خواب نیکوتری داشته باشم و صبح‌ها نیز آرام‌تر باشم.

اینگونه دغدغه‌های کاری را شما نیز دارید.

آیا اطلاع دارید پیاده روی پس از شام چه فوایدی دارد؟

۳ پیاده روی پس از شام به بهتر کردن کارکرد سیستم هاضمه کمک کرد.
من سعی می‌کردم غذای بطور کامل تندرست و سالم برای شام خود گزینش و انتخاب کنم: ترکیب سبزی‌ها، برنج با گل کلم، ماهی و گوشت بدون چربی خوراکی‌های اساسی من بودند.

بعلاوه بیشتر تا ساعت ۸ یا ۹ شب شام نمی‌خوردم و پس از خوردن شام هم می‌نشستم و حرکتی نداشتم، حتی چنانچه خوراک بطور کامل تندرست و سالم باشد، ولی این شیوه، دیر شام خوردن و حرکت نداشتن پس از خوردن شام، صحیح نیست.

تحقیقاتی در زمینه مزیت‌های جنبش داشتن پس از خوردن شام انجام شده است: یک وارسی و تحقیق انجام شده در سال ۲۰۰۸ روشن کرد که حتی پانزده دقیقه پیاده روی پس از خوردن شام می‌تواند به هضم خوراک یاری رساند و سطح قند موجود در خون را التیام و بهبود بخشد و سرعت حرکت خوراک را در معده بالا میبرد.

پس از نخستین پیاده روی که پس از شام داشتم، توانستم این حقیقت را درک کنم.

عوض اینکه با یک معده پر و وحشت زده بخوابم و بامداد پس از بیدار شدن ناچار باشم بی درنگ به دستشویی بروم، شام من پیش از خوابیدن به خوبی در بدنم در حال حرکت بود و کم‌تر احساس نفخ و گاز می‌کردم.

این رویه موفق در هضم خوراک در طول ۳۰ روز استمرار پیدا کرد – یکی از مزیت‌های راه رفتن پس از شام که حتی تشخیص ندادم چه میزان می‌تواند من را شگفت زده کند.

چهار پیاده روی پس از شام به استفاده مناسب‌تر از زمان پیش از خوابیدن یاری می‌کند.
بطور معمول زمانی که پس از شام به نشستن ادامه می‌دادم و تلویزیون تماشا می‌کردم، به مجموعه نشریه نیویورکر new yorker نگاه می‌کردم که خیلی دوست داشتم بخوانم.

دلم می‌خواست بیشتر روی صندلی مدیتشن خود بنشینم و آن‌ها را بخوانم.

به مجله‌ها نگاه می‌کردم و به یاد هدف خودم می‌افتادم که تصمیم داشتم یکی از این شب‌ها آن‌ها را بخوانم و بعد اندکی حس گناه می‌کردم و بعد مجدد روی برنامه تلویزیون تمرکز می‌کردم.

۳ روز پس از انجام پیاده روی‌های پس از شام متوجه شدم پیش از روشن کردن تلویزیون بیشتر به نشستن روی این صندلی گرایش دارم.

در شب پنجم دوش گرفتم، ۲ ساعت زودتر به تخت رفتم و چند مقاله پربار از نشریه نیویورکر خواندم که این مجله به مدت ۳ ماه بود بالای میز قهوه مانده بود.

۲ هفته بعد بدون سعی سعی داشتم هرشب در گاهنامه خود مطلب بنویسم و حتی بدون این که واجب و ضروری باشد لامپ را روشن کنم.

حالا پس از یک ماه کامل پیاده روی کردن پس از شام، نسبت به چگونگی گذراندن وقت خود در شب‌ها آگاه‌تر هستم.

هنوز گاهی تلویزیون تماشا می‌کنم، ولی غالبا به دنبال انجام کاری هستم که آرام بخش‌تر و موثرتر است.

توصیه میکنیم بدنبال ایجاد دگرگونی هایی در سبک و شیوه زندگی خود باشید.

بعضی تغییرات، هر چند کوچک، گاهی توانایی دارند اثرات بزرگی بر روی تندرستی بدنی و روحی شما داشته باشند، چه بسا مزیت‌های دیگری در زندگی خواهند داشت.

پیاده روی سریع

پیاده روی ورزشی مناسب برای همه سنین به شمار می‌آید ولی دویدن برای سالخوردگان پرخطر است و برای گرفتاران به بیماری قلبی مناسب نیست. برعکس «پیاده روی با اندکی سرعت» ورزشی ساده و امن بوده و وظیفه مهمی در تندرستی جسم و جلوگیری ازبیماریها دارد و سبب از میان بردن افسردگی میشود.

پیاده روی سریع برای بالا بردن مصرف اکسیژن پسندیده است و بر شدت تپش قلب می‌افزاید.

هنگام راه رفتن سریع باید طی ده دقیقه نزدیک به یک کیلومتر راه رفت.

البته برای سالخوردگان و اشخاص ضعیف‌تر این مسافت کم‌تر است.

اشخاصی که چاق هستند و ورزش میکنند، به آهستگی باید سرعت راه رفتن را افزونتر کنند، طوری که در هر دقیقه تقریبا ۷۰ متر راه بروند.

لازمه یک پیاده روی تندرست و سالم داشتن یک کفش استاندارد مناسب پیاده روی است که از صدمه رساندن به کمر، پاها و … ممانعت شود. کفش مناسب از ملال و خستگی زودرس جلوگیری کرده و سبب نشاط میشود.

در پیاده روی سریع باید هنگام راه رفتن سر را بالا نگه داشت، سینه را جلو و این که این حتی الامکان باز و بسته کرد.

گام‌ها باید بلند برداشته شود وس رعت آن بایست تندتر شود.

هنگام راه رفتن باید از همه عضلات بدن استفاده کرد.

این نوع راه رفتن به منظور کاستن دردهای کمر و شانه و التیام و بهبود کارایی اعضای داخلی بدن بافایده است.
در پایان به این مسأله باید اشاره کرد که در این مورد نباید افراط کرد، علی الخصوص سالخوردگان مبتلا به مشکلات قلبی – عروقی در پیاده روی باید براساس توانایی خود عمل کنند و پیش از انجام این ورزش قطعا با دکتر خود در ارتباط با زمان و میزان فشاری که هنگام پیاده روی به خود می‌آورند مشاوره کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 3 =