با توقف مصرف گوشت چه اتفاقی در بدن رخ میدهد؟

تاثیر قطع مصرف گوشت در بدن

مصرف یا فقدان مصرف گوشت کاملاً یک گزینش و انتخاب شخصی است. در حالیکه بعضی افراد قادر نیستند دور شدن از مواد گوشت ی را در ذهن خود تصور کنند، بعضی افراد احتمال دارد، درک کنند برنامه غذایی گیاهی سالم‌تر و قابل تحمل‌تر است.

تقریباً هرکسی با انگیزه و میل شدید به سلامتی بطور جدی یکبار یا بیشتر به زندگی بدون گوشت فکر کرده است.

بخش سرطان سازمان جهانی تندرستی و بهداشت یعنی آژانس بین کشوری پژوهش سرطان در سال دو هزار و پانزده گزارشی هشدار دهنده را پخش کرد. این گزارش بر اساس مطالعاتی که طی بیست سال انجام شده بودند، شکل گرفته و به ارزیابی پتانسیل سرطان زا بودن ۲ نوع محبوب گوشت یعنی گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده پرداخته بود گوشت قرمز شامل تمامی انواع گوشت ماهیچه مانند گوشت گاو، گوشت گوسفند ، گوشت بره، گوشت گوساله و گوشت اسب میشود. گوشت فرآوری شده نیز شامل نمونه هایی میشود که فرآیندهایی مانند افزودن نمک، پخت، تخمیر و دودی شدن را تجربه کرده و دیگر حالت عادی خود را ندارند که از آن جمله می‌توان به سوسیس ، کالباس، همبرگر و گوشت کنسرو شده اشاره کرد.

بنابر گزارش آژانس بین کشوری پژوهش سرطان، مصرف منظم گوشت فرآوری شده با سرطان کولورکتال (روده بزرگ و مقعد) در رابطه است.

به بیان متخصصان، فردی که هرروزه ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده استفاده میکند با افزایش ریسک مبتلا شدن به این سرطان مواجه است.

متخصصان به این مسأله اشاره داشته اند که خوردن گوشت فرآوری شده به تنهایی یک عامل سرطان زا نیست و خطر زمانی افزایش میابد که فرد بطور منظم دیگر انواع گوشت را نیز به همراه گوشت‌های فرآوری شده استفاده میکند.

در وضعی که گوشت فرآوری نشده محصولی بی فایده نیست، ولی خطرات سلامت برای فردیکه بطور مرتب گوشت استفاده میکند، علی الخصوص با در نظر داشتن این مسئله که جایگزین‌های گیاهی توانایی دارند شرایط غذایی شبیه را مهیا کنند، از فایده‌های آن پیشی می‌گیرد.
نخوردن گوشت

ترک خوردن گوشت و گرفتن رژیم گیاه خواری کمک فراوانی به تندرستی جسم میکند.

اثرات نخوردن گوشت بر سلامتی بدن

وقتیکه موضوع رژیم تغذیه‌ای و سلامت مطرح میگردد، اتخاذ تصمیمی آگاهانه از ارزش فوق العاده‌ای برخوردار میشود.

چه تصمیم بگیرید استفاده از گوشت را کمتر کنید. یا کاملا از آن امتناع کنید. باید از این مسئله آگاه باشید که اینکار چه تاثیری بر جسم و بدن شما می‌گذارد.

در دنباله آنچه که میتواند با قطع استفاده از گوشت برای بدن اتفاق بیوفتد را ارائه می‌کنیم.

ملتهب شدن مکانیسم دفاعی بدن در مقابل حمله میکروارگانیسم‌ها و ویروس‌های بیماری زا است. با این حال، برخی مواد خوراکی مشخص مانند گوشت ملتهب شدن آور هستند و توانایی دارند سبب بقای ملتهب شدن شوند.

ملتهب شدن یکسره یکی از عوامل اساسی بیماری‌های پرخطر مانند بیماری قلبی است.

Neu۵Gc مولکولی است که در بدن ایجاد نمی‌شود، ولی در گوشت قرمز وجود دارد.

بنابر پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم انتشار یافت، وقتیکه گوشت قرمز می‌خورید بدن به این مولکول خارجی از مسیر ایجاد ملتهب شدن و بعنوان واکنشی دفاعی جواب می‌دهد.

وقتی که به شکل منظم گوشت می‌خورید، بدن این بازتاب را حفظ کرده و ملتهب شدن باقی میماند.

علاوه بر این، بنابر برآیند پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ در گاهنامه Nature Medicine انتشار یافت، گوشت قرمز حاوی ترکیبی بنام ال-کارنیتین است که هنگام تعامل با باکتری‌های روده گرفتگی عروق را کلید می‌زند.

انسداد عروق علت شماره یک مرگ و میر در ارتباط با بیماری قلبی است.

به بیان دیگر، رژیم‌های گیاهخواری غالبا از ویتامینهای هستند و به مراقبت از قلب کمک میکنند.
از خود در مقابل سرطان حفاظت میکنید.

ملتهب شدن علت اساسی برای انواع بیماری‌های بالقوه کشنده است و سرطان یکی از جدی‌ترین آن‌ها محسوب میشود.

گزارش سازمان جهانی تندرستی و بهداشت به داشتن ویژگی سرطان زایی گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده اشاره داشته که با استفاده منظم انواع دیگر گوشت تشدید میگردد.

بررسی‌های قبل از این نیز پیوندهایی بین استفاده از گوشت و خطر بالاتر رفته مبتلا شدن به برخی سرطان‌ها را نشان داده بودند.

برآیند پژوهشی که در سال ۲۰۰۴ در گاهنامه Environmental and Molecular Mutagenesis انتشار یافت، روشن کرد که استفاده بیش از حد گوشت با مبتلا شدن به بدخیمی کولورکتال در ارتباط است..

وقتیکه گوشت پخته میشود یا ولو در دماهای بالا دودی میشود، مواد شیمیایی خاصی آزاد میکند که سبب تغییر در دی ان ای آدم می‌شوند و آن‌ها را مستعد سرطانی شدن می‌سازند.

ولی رژیم گیاهخواری چنین خطراتی را ایجاد نمیکند. پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ در گاهنامه British Journal of Medicine انتشار یافت، روشن کرد که گیاهخواران در ریسک خطر کم‌تر مبتلا شدن به بدخیمی هایی خاص (به عنوان نمونه، معده ، تخمدان، و مثانه) نسبت به گوشتخواران هستند.
تغییر از رژیم غیر گیاهخواری به یک رژیم گیاهخواری سبب کاهش تراوش اسیدهای صفراوی و استرول‌های خنثی میشود و بعد از آن ریسک مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ کاهش میابد. اسیدهای صفراوی و استرول‌های خنثی چربی هایی هستند که در مقادیر زیاد از عوامل خطرآفرین برای سرطان روده بزرگ محسوب میشوند.
شانس شما برای زندگی طولانی‌تر افزایش میابد.

خوردن گوشت، علی الخصوص گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده، میتوانند از طول زندگی شما بکاهند.

یک وارسی و تحلیل دراز مدت الگوهای برنامه غذایی هزاران نفر از آمریکا و اروپا روشن کرد که گیاهخواران و افرادی که گوشت خیلی اندکی مصرف میکنند، بیشتر عمر میکنند.

از هزاران نفری که مورد مطالعه قرار گرفتند، افرادی که گوشت قرمز بیشتری مصرف می‌کردند زودتر و جوان‌تر جان خود را بواسطه بیماری قلبی و سرطان از دست دادند.

جایگزین کردن گوشت با منابع گیاهی پروتئین مانند لبنیات، حبوبات و مغزهای خوردنی، می‌تواند. طول زندگی شما را بالا ببرد.
وزن از دست می‌دهید.
آنهایی که از یک غذاهای مملو از گوشت به یک رژیم تغذیه‌ای اندک یا فاقد گوشت مهاجرت میکنند، با کم کردن وزن خود مواجه میشوند زیرا از منابع گیاهی و کم انرژی برای تغذیه کلی خود سود می‌برند. پژوهشی که در سال ۲۰۰۷ در گاهنامه Obesity انتشار یافت، روشن کرد که یک برنامه غذایی بطور کامل گیاهی (بدون استفاده از گوشت حیوانی و محصولات در ارتباط با حیوانات مانند لبنیات) طی یک بازه زمانی ۱ تا ۲ سال با کم کردن وزن چشمگیر سوژه‌های دارای اضافه وزن مرتبط بوده است.

رژیم‌های گیاهخواری و وگان لبریز از غلات کامل، سبزی‌ها و میوه‌ها هستند که منابع فوق العاده‌ای برای فیبر محسوب میشوند.

فیبر همواره رابطه مثبتی با کاهش شاخص ساختار و توده بدنی (BMI) و وزن داشته است.

علاوه بر این، خوراکی‌های گیاهی مملو از مواد خیلی مغذی و دارای کالری اندک هستند.

از دیابت جلوگیری میکنید یا آن را مناسب‌تر مدیریت میکنید.
پایداری به انسولین شرایطی است که در آن بدن در مقابل انسولین، هورمونی که سطوح قند موجود در خون را کنترل می‌کند، مقاوم میشود. این وضعیت به دیابت تایپ دو منتج میشود.
برآیند پژوهشی که در سال ۲۰۱۱ در گاهنامه Diabetic Medicine انتشار یافت، روشن کرد که بالارفتن وزن ، علی الخصوص در قسمت شکم، با مبتلا شدن به دیابت در ارتباط است. یک برنامه غذایی گیاهخواری کم انرژی وزن شکمی را کنترل می‌کند و حساسیت انسولین را در افراد مبتلا شده به دیابت تنظیم مینماید.
گوشت قرمز، علی الخصوص انواع فرآوری شده، محتوی مقادیر بالایی از سدیم، نیترات و نیتریت هستند که همگی پایداری به انسولین را بواسطه مهار فعالیت سلول‌های بتا مسئول ایجاد انسولین بیشتر می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − چهارده =