مضرات نداشتن فعالیت جسمانی

عارضه‌های کاهش تحرک جسمانی

جای شگفتی نیست که کاهش تحرک جسمانی به از دست رفتن آمادگی جسمانی و تناسب اندام منتج میشود، گرچه سرعت وقوع این تغییرات پژوهندگان را شگفت زده کرده است.
تردیدی وجود ندارد که سبک و شیوه زندگی اندک جنبش میتواند یکی از عواملی باشد که در مبتلا شدن به بیماری دیابت تاثیردارد ولی چنانچه فردی فعال باشید و تنها چند هفته میزان فعالیت شما به هر علتی – کار، سفر، بیماری و غیره – به مقدار قابل دقتی کاسته شود، چه رخ خواهد داد؟

به نقل از «رودال ولنس»، مطالعه‌ای جدید که بوسیله پژوهندگان دانشگاه لیورپول انجام شد، نشان داده است که سپری کردن تنها ۲ هفته بدون تحرک جسمانی منظم می‌تواند به تشکیل تغییرات عضلانی و سوخت و ساز منتج شود که میتوانند بطور بالقوه فرد را در ریسک مبتلا شدن به دیابت ، بیماری قلبی، و حتی فوت زودهنگام وارد میکند.

تغییر شرایط در مدتی چنین کوتاه به واقع شگفت انگیز است. این مطالعه با حضور ۲۸ شرکت کننده خانم و آقا که حدود ۲۵ سال سن داشتند و هر روزه حدود ده هزار گام پیاده روی می‌کردند، انجام شد.

پژوهندگان در اول به میزان گیری چربی، توده عضلانی، کارکرد میتوکندری، و آمادگی جسمانی آن‌ها پرداختند.

بعد، شرکت کنندگان طی ۲ هفته تنها ۱ , ۵۰۰ گام طی روز پیاده روی کردند، که ۸۰ نسبت کمتر از آنچیزی بود که تا قبل از این انجام می‌دادند.

برهمین پایه، آن‌ها ۱۲۹ دقیقه مازاد را طی روز در یک وضعیت بی جنبش سپری می‌کردند.

ریسک مبتلا شدن به مرض قند و بیماری قلبی

برآیند حاصله نشان داد که بعد از دو گذشت ۲ هفته که طی آن شرکت کنندگان عادات خوراک خوردن خود را تغییر ندادند، آن‌ها با بالارفتن وزن و فقدان توده عضلانی مواجه شدند و چربی بدن کلی این اشخاص، علی الخصوص در اطراف شکم، افزایش یافت.

هم چنین، آن‌ها قادر نبودند تا در طی مدت زمان یا شدتی شبیه با قبل از شروع مطالعه بدوند و کاهش در حساسیت به انسولین، افزایش گردهمایی چربی در کبد، و افزایش‌تری گلیسیرید را تجربه کردند.

جای شگفتی نیست که کاهش تحرک جسمانی به از دست رفتن آمادگی جسمانی و تناسب اندام منتج میشود، گرچه سرعت وقوع این تغییرات پژوهندگان را شگفت زده کرده است.

بدون تردید، تنها با افت فعالیت‌های جسمی به هر علتی طی ۲ هفته بی درنگ به مرض قند مبتلا نخواهید شد و مدت زمان زیادتری نیاز است تا با شرایطی بحرانی مواجه شوید، ولی برآیند این تحقیق بار دیگه این نکته را به ما یادآوری میکند که نباید یک سبک زندگی با فعالیت و تحرک کم را دنبال کنیم و حتی الامکان باید تحرک جسمانی خود را در طی روز حفظ کنیم.

خبر خوش اینست که شرکت کنندگان بعد از شروع مجدد سبک و شیوه زندگی معمولی خود شاهد بازگشت نشانگرهای سلامت به حالت طبیعی طی ۲ هفته بودند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 8 =