گیاهی دریایی برای درمان سرطان

جلبک دونالیلا در مهار سرطان تاثیرگذار است.

پژوهندگان دریافتند نوعی جلبک سبز بنام دونالیلا سالینا دارای بتاکاروتن زیادی است که وجود این ماده در این جلبک سبب مهار سرطان میشود. در این قسمت از زیبان یافته‌های پژوهندگان در ارتباط با مهار سرطان با جلبک دو نالیلا را ارائه کرده ایم.

مهار سرطان با یاری جلبک دونالیلا

پژوهندگان ایرانی موفق شدند با بکارگیری یک جلبک ویژه به مهار سرطان دست بیابند:

مسوول واحد تحقیق و توسعه این شرکت تحقیقاتی گفت: یکی از محصول‌های استراتژیک که اکنون در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی کاربرد زیاد دارد کاروتنوئید‌ها و علی الخصوص بتاکاروتن هستند.

کاروتنوئید‌ها یک دسته از رنگدانه‌های طبیعی محلول در چربی هستند که غالبا در گیاهان و جلبک‌ها و باکتری‌های فتوسنتز کننده یافت می‌شوند.

کاروتنوئیدها مسوول ایجاد رنگ‌های زرد، نارنجی، قرمز در برگ‌های گیاهان، میوه‌ها و گل‌ها یا رنگ‌های بخش زیادی از پرنگدان، حشره‌ها، ماهی‌ها و دشوار پوستان هستند.

او اضافه کرد: بتاکاروتن (یک نوع کاروتنوئید) نیز در جلبک سبز و تک سلولی دونالیلا سالینا چند هزار برابر افزون‌تر از میوه‌ها و سبزی‌های رنگی است. جلبک دونالیلا سالینا (این ریز جلبک بومی ایران بوده و از دریاچه ارومیه جدا شده است) میتواند در شرایط اضطراب و نگرانی محیطی همانند شوری بالا تا ۱۴ درصد از وزن خشک خود را بتاکاروتن ایجاد و اندوخته کند. این جلبک در دریاچه‌های نمکی فوق اشباع وجود دارد به همین سبب، اکوسیستم ایران با وجود دریاچه‌های آب شور متعدد بستر شایسته‌ای برای تربیت تجاری این جلبک مهیا ساخته است.

جلبک دونالیلا

بتاکاروتن موجود در جلبک دونالیلا سرطان را مهار میکند.

وی به مزیت‌های بتاکاروتن‌های طبیعی اشاره کرد و گفت: بتاکاروتن پیش ساز ویتامینA است و سبب التیام و بهبود بینایی میشود. هم چنین این ترکیبات دارای خاصیت ضد اکسیدیشن هستند و از تشکیل تومورهای مختلف سرطانی مانند سرطان پوست، سرطان پانکراس، معده و … جلوگیری کرده یا پیشرفت آن‌ها را مهار میکند.

این رنگدانه‌ها میزان کلسترول پلاسمای خون را نیز کنترل میکنند.

او در ادامه گفت: بتاکاروتن در صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی به عنوان رنگ یا یک ماده آنتی اکسیدان استفاده میشود و با داشتن خاصیت حذف رادیکالهای آزاد از سلولهای بدن، آن‌ها را از زیان‌های متعاقب از این مولکول‌ها که در پی استعمال سیگار، نور زیاد خورشید، اضطراب و نگرانی و … تشکیل می‌شوند، مراقبت میکند.

منابع تغذیه‌ای بتاکاروتن

همانگونه که در بالا ذکر شد، منابع تغذیه‌ای پرمایه بتاکاروتن شامل سبزی‌های زرد و نارنجی و میوه‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز تیره هستند.

بتاکاروتن موجود در میوه‌ها و سبزیجات وابسته به گونه آن‌ها، فصل، طول مدت حفاظت، موقعیت رشد و درجه رسیدگی آن‌ها متغیر است.

هویج ، کدو حلوایی ، فلفل دلمه‌ای زرد و قرمز، گوجه اروپایی ، برگ‌های سبز تیره کاهو ، چغندر، اسفناج ، هلو، شلیل، آلو، زردآلو ، گرمک، طالبی، انبه، خرمالو و نارنگی از جمله منابع تغذیه‌ای عمده‌ی بتاکاروتن هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 9 =