تشخیص آلزایمر با استفاده از چشم!

تشخیص آلزایمر با نگریستن به چشم!

چشم‌ها تنها پنجره هایی به سوی روح مان نیستند، چنانچه خوب دقت کنیم متوجه می‌شویم که این دو عضو بینا توانایی دارند پنجره‌ای به سوی سلامتی مان نیز باشند. چشم‌های تان چه تحریک، قرمز و یا اندکی تغییر نموده باشد معاینه آن‌ها می‌تواند اطلاعات با ارزشی درباره‌ی سلامت در اختیارتان قرار بگذارد.، از دیابت و فشار خون گرفته تا زیان اشعه‌های خورشید وتشخیص آلزایمر

اسواتی مور، مولف اساسی پژوهشی در این مورد از دانشگاه مینه سوتا، گفت: « شبکیه چشم فقط یک تکه متصل به مغز نیست، بل که قسمتی از ساختار عصبی مرکزی محسوب می‌شود. مغز و شبکیه چشم هر دو به علت مبتلا شدن به بیماری آلزهایمر گرفتار تغییر می‌شوند و خلاف مغز، طبیبان با بررسی تغییرات شبکیه چشم توانایی دارند آسان‌تر و تندتر به وقوع بیماری پی ببرند»

این مطالعه در دنباله پژوهشی روی سلول‌های شبکیه چشم موش‌های مستعد پیشرفت آلزایمر شکل گرفته است.

تشخیص آلزایمر

مور افزود: «ما دگرگونی هایی در شبکیه چشم موش‌های مبتلا به آلزهایمر پیش از وصول به سن متداول این اختلال دیدیم که نشانه‌های عصب شناسانه را پیش روی می‌گذاشت.

برآیند بدست آمده نزدیک به بهترین حالت از یافته‌های این پژوهش قرار دارند».با عنایت به آنچه در گاهنامه تحقیقات علوم بینایی و چشم پزشکی (IOVS) انتشار یافته است، برای آزمایش آثار فناوری جدید بر روی آدم، پژوهشگران قرار است بزودی آزمایش‌های بالینی در این مورد را شاید در همین ماه شروع کنند.

هم اکنون برای تشخیص قطعی بیماری آلزهایمر، طبیبان مجبورند اسکن «برش‌نگاری با گسیل پوزیترون» (PET) را از مغز بیماران بگیرند.با وجود این، نه فقط این پروسه هزینه‌بر بوده بلکه نیازمند تزریق ردیاب‌های رادیواکتیو به جسم فرد بیمار است.بتازگی پژوهشگران مدعی شده‌اند میتوان با اسکن ساده چشم امکان مبتلا شدن به این بیماری را بطور زودهنگام مشخص کرد.

در بیماری آلزهایمر، پلاک‌هایی متشکل از پروتئینی موسوم به «بتا آمیلوئید» در مغز بیماران شکل میگیرد که به سلولهای مغزی زیان رسانده و آنها را نابود میکند. در حقیقت اسکن‌ PET هم بدنبال همین پلاک‌ها می‌گردد.

تیمی از محققان «مرکز پزشکی سدارز-سینای» در امریکا بر اساس یک مطالعه قبلی، دریافتند همین میزان انباشت‌های پروتئین بتا آمیلوئید در شبکیه (واقع در پشت چشم) هم شکل میگیرد و میزان پلاک شناسایی شده در این قسمت با میزان پلاک موجود در بخشهای مغزی بیماران آلزایمری برابر است.

این بدین معنی است که می‌توان امکان بروز آلزایمر را سال‌ها پیش از ظهور نشانه‌های حقیقی آن، با بکارگیری اسکن چشم پیش‌بینی کرد.

در یک پژوهش بالینی، ۱۶ مریض گرفتار و مبتلا به آلزایمر پس از آشامیدن محلولی حاوی کورکومین، معاینه چشم را از سر گذراندند.

این ماده که در زردچوبه هم یافت میشود، سبب شفاف‌شدن پلاک‌های آمیلوئید در شبکیه چشم بیماران میشود بنابراین می‌توان پلاک‌ها را به سادگی شناسایی کرد.

هنگامی که پژوهشگران اسکن‌های چشم بیماران را با دسته کنترل متشکل از افراد تندرست سنجش کردند، رابطه مابین پلاک‌ها در شبکیه و مغز معین شد.

دکتر “کیت ال بلاک” ( Keith L Black )، یکی از رهبران این مطالعه، گفت: امیدواریم بتوانیم اسکن چشم را بعنوان یک ابزار غربالگری جهت شناسایی زودهنگام آلزایمر به کار ببریم تا بتوانیم با دارو و تغییر دادن سبک و شیوه زندگی فرد طی روند دچار شدن وی به آلزهایمر مداخله کنیم و آن را تغییر دهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 19 =