چه غذایی برای روزه داران مناسب است؟

خوراکی‌های مناسب برای وعده افطار کدامند؟

ماه رمضان مهلت شایسته‌ای برای پاک سازی روح و جسم است. در این ماه معنوی شما می‌توانید به فکر پاک سازی پیکرتان از سموم باشید. روزه‌داری مضاف بر این که سبب ارتقای سلامت فردی، فامیلی و اجتماعی اشخاص میشود، آدابی دارد که ملاحظه آن‌ها بخصوص در زمینه تغذیه، سبب بهره‌‌وری بیشتر از فایده‌های معنوی و بهداشتی در این ماه میشود.

در طول روزه‌داری، سیستم هاضمه برای چند ساعت تهی می‌مانر حقیقت این سیستم و دیگر دستگاه‌هایی که به طوری در هضم و جذب مواد خوراکی دخالت دارند، استراحت میکنند و بعد از روزه‌داری به نحو بهتری اعمال خود را انجام میدهند.

ولی هرساله بعد از ماه مبارک رمضان، بخش زیادی از اشخاص بالارفتن وزن پیدا میکنند یا پایین ‌شده یا گرفتار بیماری‌های گوارشی میشوند که پرخوری و برنامه غذایی اشتباه علت عمده این عارضه‌ها است.

افطار

توصیه‌های افطاری

۱ وعده افطار، معادل همان وعده صبحانه‌ای است که در زمان‌های معمولی می‌خوردید؛ بنابراین پسندیده‌تر است به حضور تمام ‌گروه‌های غذایی در این وعده غذایی‌تان دقت کنید.

دو روزه‌تان را میتوانید با یک استکان شیر گرم یا چای کمرنگ و دو عدد خرما یا یک قاشق غذاخوری عسل (طبیعی) باز کنید.

۳ می‌توانید چند برش نان سنگک را به همراه چهل و پنج گرم پنیر و چند برش گوجه‌فرنگی و خیار و یک عدد گردو در این وعده میل نمایید و البته می‌توانید پنیرتان را از قبل با گردو یا باقی مغزها و سبزی‌ها معطر قاطی نموده و طعم‌دار کنید.

چهار انواع سوپ‌های سبک مانند سوپ شیر نیز گزینش و انتخاب شایسته‌ای برای وعده افطاری هستند؛ گرچه در خوردن آن‌ها زیاده‌روی نکنید تا حجم معده‌تان پر نشود و اشتهایتان برای خوردن دیگر خوراکی‌ها از میان نرود.

پنج چنانچه حس سنگینی یا دل‌درد کردید، اندکی ‌صبر کنید و بعد کاسه‌ای ماست که با اندکی ‌جوانه‌گندم و پودرمغزها (مانند مغز‌پسته، بادام و کنجد) آمیخته کرده‌اید، میل نمایید. حتی آمیخته ماست و انواع میوه‌های فصل هم گزینش و انتخاب شایسته‌ای برای این وعده هستند.

شش برای شام پسندیده‌تر است از منابع پروتئینی استفاده کنید؛ البته از انواع کم‌چرب

به عنوان نمونه، تکه‌ای ماهی یا سینه‌مرغ کبابی به همراه انواع سبزی‌ها بخارپزشده مانند هویج، لوبیاسبز، نخودفرنگی و ذرت.

۷ قطعا بین افطار تا شام دو تا سه واحد میوه میل نمایید تا در انتها این ماه گرفتار کمبود انواع ویتامین‌ها نشوید.

۸ در وعده افطار، زیاد چای نخورید؛ زیرا این آشامیدنی مدر است و امکان دارد شما را به کم‌آبی مبتلا کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =