درمان بدخیمی با پیله کرم ابریشم

روش جدید درمان بدخیمی بوسیله پیله کرم ابریشم

محققان نسخه‌های میکروسکوپیکی از پیله‌های کرم ابریشم را ایجاد کرده اند که از داروهای حساس در برابر تخریب در هنگام اندوخته و پردازش در بدن مراقبت میکند.
این محققان بهترین نوآوری‌های خود را با الهام از طبیعت ارائه می‌دهند و از برتری‌های مواد طبیعی در محصولات خود سود می‌برند.
در گذشته، با الهام از فرآیند تبدیل آنزیم‌ها به ایجاد سوخت، یک نوع کاتالیست طراحی کردند و با الهام از کاکتوس ‌ها و گیاهان کوزه‌ای، شیوه‌های کارآمدی برای برداشت آب کشف کردند و حال نیز از ابریشم نوعی کرم ابریشم بنام «بامبیکس موری» به منظور تولید خانه‌های محافظتی برای مولکول‌ها سود برده اند.
تیمی متشکل از پژوهشگران چند دانشگاه بریتانیایی با انجام آزمایش هایی سعی کردند به این پرسش پاسخ دهند که برترین شیوه برای حفاظت از مولکول‌های داروهای حساس چیست؟
توماس نولس، از دانشگاه کمبریج، در این زمینه می‌گوید: «محدویت‌های مرتبط به آزاد شدن مولکول‌های فعال دارو در وقت و مکان درست، یکی از گرفتاریهای معمول در داروسازی است.

این محدودیت میزان اثرگذاری دارو را به چالش می‌کشاند».

پیله کرم ابریشم

کاربرد دارویی پیله کرم ابریشم

از همین رو، محققان این تیم با الهام از بدنه محافظتی یک پیله ابریشم، از آن برای حفاظت از مولکول‌های مواد در محصولاتی مانند مواد آرایشی و غذایی استفاده کردند.
نولس می‌گوید: «یک راهکار مفهومی ساده ولی قدرتمند این است که مولکول‌های حساس را درون کپسول‌های کوچک قرار دهیم.

این کپسول‌ها بطور معمول از پلیمرهای تصنعی ساخته می‌شوند و احتمال دارد سبب ایجاد اشکالاتی در بدن شوند.

ولی ما با بکارگیری مواد کاملا عادی این دشواریها و معضلات را برطرف کردیم.

این مواد زیستی پایدار بطور کامل توانایی دارند جایگزین مواد پلاستیکی شوند».

محققان به منظور تولید پیله‌های ریز از شیوه بی همتا فرآیند میکرومهندسی استفاده کردند که فرآیندی طبیعیست که کرم‌های ابریشم انجام میدهند.

آن‌ها یک مجرای چرخان تصنعی ریز در یک کانال میکروسیال ایجاد کردند که می‌تواند کپسول هایی ۱۰۰۰ برابر کوچک‌تر از پیله هایی که کرم‌های ابریشم حقیقی درست میکنند، ایجاد کنند.

کریس هلند، یکی از پژوهشگران دانشگاه شفیلد، می‌گوید: «ابریشم بسیار شگفت انگیز است زیرا زمانیکه از بدن کرم بیرون می‌آید، مایع است ولی پس از این که در مجاورت هوا قرار میگیرد، جامد می‌شود»
ابریشم مواد زیست تجدیدپذیری است که ایجاد آن در کارخانه به انرژی اندکی احتیاج دارد. هم اکنون از این مواد به منظور تولید محصولات جراحی، مانند ایمپلنت ‌های مغزی، ابزارهای نوری، داربست‌های سلولی و ژل‌های چسبی استفاده میشود زیرا بطور کامل با بدن آدم سازگار است و ایمنی جسم را به خطر نمی‌اندازد. محققان قدرت این محافظ‌ها یا زره‌های پیله‌ای را روی مولکول جهان حقیقی یعنی آنتی بادی ‌ها تست کردند. طبق گفته پژوهشگران، آنتی بادی ‌ها یکی از تاثیرگذارترین شیوه‌های درمان شناسی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + پانزده =