تاثیر شگفت انگیز مصرف حبوبات برای دیابتی‌ها

دیابتی ها برای تثبیت قندخون حبوبات بخورند.

برآیند یک پژوهش نوین نشان میدهد مصرف یک فنجان لوبیا یا عدس طی روز می‌تواند درکنترل قند موجود در خون مبتلایان به دیابت و کاهش ریسک حمله و سکته قلبی و سکته مغزی در آن‌ها تاثیرگذار باشد.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه سرا گفت: وجود مقادیر پسندیده فیبر و فقدان وجود کلسترول در حبوبات سبب پیدایش سیری و یاری به تثبیت قندخون در سطح مطلوب میشود.

این امر در اشخاص دیابتیک بسیار دارای اهمیت و ارزش است.

ایشان با بیان این که در روزگار کنونی بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی سرخرگی و سرطان ازمهمترین علت‌های مرگ و آسیب در دنیا و هم چنین در سرزمین ما به شمار می‌روند، بیان نمود: طی سه دهه گذشته تغییرات الگوی مصرف مواد خوراکی ، سبک و شیوه زندگی شهرنشینی حتی برای روستاییان، تجمل گرایی، زندگی کارمندی و گرایش به بکارگیری پیتزا و ساندویچ ‌ها و خوراکی‌های خیابانی و رستورانی موجبات افزایش بالابودن فشار خون، کلسترول بالا، چاقی و نهایتا مبتلا شدن به بیماریهای غیرواگیر در سرزمین ما شده است.

او اضافه کرد: اجتماع ایرانی همواره با عنایت به منابع پرمایه محصولات کشاورزی که وظیفه مهمی در تغذیه تندرست و سالم مردم دارد، یکی از سرزمین‌های مورد مداقه منطقه محسوب می‌شود.

ایجاد و مصرف حبوبات یک راه حل اساسی تامین امنیت خوراکی با توجه بحران اندک آبی است.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه سرا اظهار داشت: حبوبات گروهی از مواد خوراکی است که در حالتی که به همراه غلات مصرف شوند از جهت اهمیت تغذیه‌ای دارای پروتئین، همسان با پروتئین گوشت است با این فرق که فاقد کلسترول و دارای فیبر خوراکی مناسب برای تندرستی سیستم هاضمه است.

مصرف حبوبات برای دیابتی ها

اثرات مثبت حبوبات برای دیابتی‌ها

وی به مزیت‌های بکارگیری حبوبات اشاره کرد و گفت: پروتئین حبوبات در صورت آمیخته شدن با غلات، تامین کننده تمام اسیدآمینه‌های لازم مانند گوشت است. کلسیمی که در حبوبات وجود دارد سبب استحکام و پایداری استخوان‌ها و کاهش ریسک پوک شدن استخوان میشود.

ایشان با بیان این که کلسترول موجود در حبوبات در قیاس با گوشت صفر است، تصریح نمود: حبوبات نقش با اهمیتی هیچوجه بیماری‌های قلبی سرخرگی دارد.

حبوبات دارای مقادیر بالای فیبر غذایی است که احتمال بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت و انواع سرطان را تقلیل میدهد.

وی با نظر به این که حبوبات منبع آهن است، یادآور شد: مصرف حبوبات به منظور جلوگیری از کاهش گلبول‌های قرمز خون به ویژه در خانم‌ها و کودکان بافایده است.

پروتئین موجود در حبوبات ارزان و قابل دسترس است.

وی هم چنین با بیان این که با عنایت به بحران اندک آبی در دنیا ایجاد حبوبات در قیاس با دیگر پروتئین‌های حیوانی نیاز پایین‌تر به آب دارد، افزود: وجود مقادیر پسندیده فیبر و فقدان وجود کلسترول در حبوبات سبب پیدایش سیری و یاری به تثبیت قندخون در سطح مطلوب میشود.

این امر در اشخاص دیابتیک بسیار دارای اهمیت و ارزش است.

او با یادآوری اینکه هضم و جذب حبوبات آسان‌تر از گوشت است، متذکر شد: حبوبات لبریز از آنتی اکسیدان و فیتوکمیال و فیتواسترول است که در جلوگیری از بروز بدخیمی تاثیرگذار است.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه سرا در انتها به نقش حبوبات در تثبیت قند موجود در خون در مبتلایان به دیابت اشاره و بیان نمود: شاخص گلایسمی پایین، چربی اندک و میزان بالای فیبر، در فرد حس سیرشدن و یاری به تثبیت میزان قندخون و سطح انسولین را ایجاد میکند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =