تاثیر آسپرین در سکته مغزی

مصرف آسپرین بعد از سکته مغزی نه چندان شدید تاثیرگذار است.

با اینکه طبیبان میدانند که در این موارد باید درمان با آسپرین را آغاز کنند ولی تحقیقات تازه اهمیت آغاز فوری آسپرین پس از سکته مغزی نه چندان شدید را بیشتر از پیش روشن کرده است.

پژوهندگان دانشگاه آکسفورد ۱۵ تحقیق درباره تاثیر آسپرین بر سکته مغزی را که روی ۵۶ هزار فرد بیمار انجام شده بود مورد بررسی قرار دادند و به این جمع بندی رسیدند که زیادترین فایده آسپرین در هفته‌های اول پس از سکته مغزی است.

در سکته مغزی نه چندان شدید و در قطع گذرای خون رسانی به مغز (TIA) گردش خون و اکسیژن به مغز قطع و سبب پیدایش نشانه هایی مانند بیحسی و درماندگی شدید دست‌ها و پاها یا دشواریها بینایی و سخن گفتن میشود.

قطع گذرای خون رسانی به مغز بطور معمول اندک‌تر از بیست وچهار ساعت زمان میبرد و بطور معمول علایم آن در طی ۱۰ تا شصت دقیقه بر طرف میشود.

در سکته مغزی نه چندان شدید نشانه‌های افزون‌تر از بیست وچهار ساعت طول می‌کشند ولی بیشتر در مدت چند روز برطرف می‌شوند.

ولی در هر دو مورد خطر سکته مغزی شدید که سبب صدمه ماندگار میشود در چند روز نخست پس از این حملات در حداکثر است.

قرص آسپرین

آسپیرین علاوه بر اثر ضددرد و التهاب، خاصیت رقیق کردن خون را دارد به این جهت در مریضی هایی که منشاء آن لختگی خون در رگ هاست؛ مانند سکته مغزی و قلبی، یکی از با اهمیت‌ترین ارکان درمان است.

پروفسور «پیتر راتول» که این پژوهش را سرپرستی کرده می‌‎ گوید: یافته‌های ما تاثیر درمان فوری در سکته مغزی نه چندان شدید و در قطع گذرای خون رسانی به مغز را پایدار میکند و نشان میدهد آسپرین بااهمیت‌ترین رکن آن است.

این یافته‌ها به کار طبیبان هم می‌آید.

در صورت سکته مغزی نه چندان شدید یا قطع گذرای خون رسانی به مغز، آن‌ها بایست بی درنگ درمان با آسپرین را آغاز کنند نه اینکه درانتظار بررسی و ارزیابی‌های تخصصی بمانند.

به بیان پروفسور راتول، اهمیت درمانی آسپرین «بی مقدار دستکم گرفته شده» و گاهی تجویز آسپرین با تاخیر انجام میشود.

وی تاکید نمود باید مردم را ترغیب کنیم چنانچه فکر میکنند نشانه هایی داشته اند که می‌تواند نشات گرفته از سکته مغزی نه چندان شدید یا قطع گذرای خون رسانی به مغز باشد در مجاور مراجعه به دکتر متخصص و مرکز درمانی بی درنگ مصرف آسپرین را آغاز کنند.

دکتر «دیل وب» از موسسه خیریه کانون سکته مغزی انگلیس نیز می‌گوید: با وجود این باید به این موضوع توجه کنیم که خوردن آسپرین جایگزین مراقبت و درمان‌های طبی نیست و هر کس که نشانه‌های قطع گذرای خون رسانی به مغز را داشت باید بی درنگ به اورژانس زنگ بزند.

او اضافه کرد: این یافته‌ها نشان میدهد کسیکه گرفتار سکته مغزی شده در وضعی که علائمش در حال فروکش است و درانتظار رسیدگی پزشکی، آسپرین هم بخورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =