فشار خون ، مصرف نمک و ژنتیک

علت حساسیت فشار خون به نمک چیست

بعضی از اشخاص به نمک یا سدیم مصرفی حساسیت دارند، که سبب میگردد. فشار خون افزایش یابد. بالا بودن فشار خون بیماری خطرناکی است که میتواند دشواری‌های جدی را برای قلب و سرخرگها شما ایجاد میکند و در صورت ادامه یافتن میتواند باعث سکته، ناتوانی و نارسایی قلبی، اختلال عملکرد و نارسایی کلیه و مشکلات بینایی شود.

ژن‌ها چه تاثیری در ایجاد فشار خون حساس به نمک دارند.

 

پژوهندگان آمریکایی ادعا کرده اند که شاید نوعی ژن، عامل جلوگیری از حذف نمک مازاد بدن و درنتیجه مبتلا شدن اشخاص به بالابودن فشار خون باشد.

این ژن در ۴۸ درصد از مردم وجود دارد.

پژوهندگان دانشگاه ویرجینیا و دانشگاه جرج واشنگتن در آمریکا دریافته اند نوعی ژن که در ۴۸ درصد انسان‌ها وجود دارد، می‌تواند توانایی جسم را در حذف نمک مازاد بعد از خوردن خوراکی‌های شور، محدود کند.
پژوهندگان پیش‌تر تشخیص داده بودند که داشتن این نوع ژن، فشارخون حساس به نمک را افزایش میدهد.

تحقیق جدید، چگونگی کارکرد این ژن را در ممانعت از حذف نمک مازاد و اضافه تشریح میکند.

فشار خون

ژن‌ها و اثرات آنها در ایجاد فشار خون حساس به نمک

تشخیص حساس بودن فشارخون به نمک و حتی درمان آن برای طبیبان دشوار است، زیرا ۱۴ درصد اشخاص میتوانند با داشتن فشارخون عادی، به نمک هم حساس باشند و نامطلوب‌تر اینکه تقریبا ۳۰ درصد اشخاص حساس به نمک، به خاطر عدم توانایی در حذف سدیم در ریسک خطر سکته، حملات قلبی، اختلال عملکرد و نارسایی کلیه و نابینایی هستند.
شاید دانستن این نکته که چالش حذف نمک در کدام قسمت وجود دارد و کارکرد آن قسمت به چه شکل است، درنهایت به کشف درمان‌های شخصی سازی شده برای این وضعیت ختم شود.

طبیبان برای درمان‌های شخصی سازی شده، رژیم و ورزش هر روزه فردمدار را سفارش میکنند زیرا بازتاب هر کس نسبت به شیوه‌های مختلف، متمایز است..

پیش‌تر، پژوهندگان دانشگاه ویرجینیا اعلام کرده بودند که هر کس ازنظر ژنتیکی دارای شاخص شخصی حساسیت به نمک است و بر همین اساس، شخصی سازی رژیم سدیم کلراید را توصیه داده بودند.

حال پژوهندگان در بررسی‌های تازه خود دریافته اند که این ژن‌ها برای پروتئینی در کلیه برنامه ریزی می‌شوند.

این موضوع، به اعتدال در حذف سدیم و حفاظت سدیم لازم یاری می‌کند.

«رابین فلدر» (Robin A Felder) از بخش زیان شناسی دانشگاه ویرجینیا و نویسنده ارشد این پژوهش می‌گوید: «خلاص شدن از سدیم مازاد برای بدن با اهمیت است، زیرا وجود بیش ازحد سدیم در بدن، سبب حفاظت آب در بدن می‌شود؛ درنتیجه بالابودن فشار خون می‌رود و طول زندگی فرد کاهش می‌یابد»

فشار خون

عوامل ایجاد حساس بودن فشارخون به نمک چیست.

این تحقیق نشان میدهد که نوعی نقص ژنتیکی سبب فعالیت بیش ازحد یک ناقل سدیم موسوم به NBCe۲ میشود.

این موضوع علی الخصوص بعد از مصرف غذای شور، سبب میگردد سدیم زیادی که در کلیه اندوخته شده است، به جسم انتقال یابد و این یعنی شاید استفاده بیشتر ازحد نمک، برای آنهایی که این ژن معیوب را دارند، خطرساز باشد دکتر «پدرو خوزه» (Pedro A.

Jose) از دانشگاه جرج واشنگتن می‌گوید: «برای بررسی ناقل‌های سدیم در مدل‌های حیوانی و انسانی، به تحقیقات علمی زیادتری نیاز داریم»

ژن‌های عامل فشار خون شناسایی شدند.

با عنایت به پیشرفت علم در زمینه عوامل تاثیر گذار در فشار خون، هنوز اطلاعات محدودی در زمینه عوامل ژنتیکی این پیامد وجود دارد.

بررسی‌های پژوهشگران بر روی اطلاعات ژنتیکی ۳۴۷ هزار تن از انگلیس، دانمارک، سوئد، نروژ، فنلاند، استونی، آمریکا، پاکستان و بنگلادش منتهی به شناسایی ۳۱ منطقه ژنتیکی جدید در ارتباط با فشار خون شده است.

این بررسی‌ها نشان میدهد تغییرات دی ان ای چگونه بر فشار خون تاثیرگذار است؛ هم چنین سه ژن با زیادترین تاثیر در فشار خون شناسایی شده اند.

این دستاورد در گزینش مسیرهای بیولوژیکی فشار خون و گزینش و انتخاب برترین شیوه درمان برای تسلط بر فشار خون بافایده است.

فشار خون

آیا بالابودن فشار خون هم ژنتیکی است.

فشار خون نیرویی است که بوسیله گردش خون به دیواره رگ‌ها وارد میشود تا خون در همه رگ‌ها و بدن جریان یابد.

چنانچه این نیرو افزایش بیابد و در طی زمان پایدار باقی بماند.، بدن با مشکلات زیادی روبرو میشود.

بطور میانگین از بین هر سه میانسال، یک تن به این پیامد مبتلا است؛ بالا بودن فشار خون عامل اساسی بیماریهای قلبی سرخرگی، کلیوی، سکته مغزی و اختلالات چشمی محسوب میشود.
بر پایه اعداد و آمار، حدود ۱ ۸ میلیارد نفر در کل دنیا از بالا بودن فشار خون رنج میبرند و نکته دارای ارزش و اهمیت این است که حدود پنجاه درصد این اشخاص، از شرایط خود بی اطلاع هستند و به هیچ اقدامی برای کاستن از فشار خون دست نمی‌زنند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بالا بودن فشار خون عامل اساسی ۷ پنج میلیون مرگ (حدود دوازده ۸ درصد از انواع مرگ و میر) در سال است.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + دوازده =