خطرات استفاده از الکل با مواد انرژی زا

مصرف همزمان ترکیب کافئین و الکل، مرگبار است.

نوشابه ‌های انرژی زا همان آشامیدنی هایی هستند که این ایام طرفداران بسیاری دارند برنا هایی که اینروزها به باشگاه‌های ورزشی می‌شوند تا اصطلاحا خودشان، هیکل بسازند، بطور معمول یکی از این نوشابه ‌های انرژی زا در دستشان وجود دارد.

بعضی از آن‌ها هم که بدون آشامیدن روزانه آن‌ها قادر نیستند زندگی کنند یا حتی آنها که دوست دارند تمام طی شب و روز را یک سره سرحال و پر انرژی باشند، شدیدأ به این قوطی‌ها وابسته اند.

نامطلوب نیست بدانیم این نوشابه‌ها که بتازگی بسیار پر طرفدار شده اند از کجا آمده اند و از چه چیز تشکیل شده اند؟

نوشابه‌ی انرژی زا همانگونه که از اسمش پیداست، بایست به شما انرژی مضاعف بدهد، ولی دقت در اجزای شکل دهنده آن حقایق دیگری را هم آشکار میکند.

این نوشابه گرچه حاوی انرژی است، ولی به صورت ویژه از کافئین و شکر تشکیل شده است و در حقیقت این انرژی به بدترین شکل موجود برای اشخاص ایجاد میشود.

آمیخته کردن الکل و آشامیدنی‌های انرژی زا میتواند منجر به عارضه‌های مرگباری مانند مسمومیت الکل شود.

در این نوشته با دیگر خطرات در ارتباط با این نوشابه‌های انرژی زای کافئین دار را عنوان می‌کنیم.

آشامیدن نوشابه انرژی زا به منظور تحکیم فوری می‌تواند برای تندرستی زیان آور باشد و باعث بروز دلواپسی هایی درباره اثرات بالقوه این آشامیدنی‌های گازدار بر جسم و بدن است.

آشامیدنی‌های انرژی زا غالبا حاوی قند، کافئین، آب، ویتامین‌ها، مواد معدنی و محرک هایی نظیر تائورین، جین سینگ و گوارانا هستند.

بعضی از این آشامیدنیها حاوی تقریبا دوازده برابر کافئین افزون‌تر از قهوه هستند.

پژوهشگران اظهار داشتند که این خطرات غالبا به علت مقدار قند و کافئین موجود در این آشامیدنیها است.
 نوشیدنی انرژی زا

خطرات استفاده از آشامیدنی‌های انرژی زا

در اکتبر سال جاری، یک خانم ادعا کرد که استفاده زیادتر از حد آشامیدنی‌های انرژی زا سبب ایجاد یک سوراخ در جمجمه شوهرش شده است.

سازمان جهانی تندرستی و بهداشت (WHO) قبلا درباره عارضه‌های استفاده از آشامیدنی‌های انرژی زا، علی الخصوص در جوانان هشدار داده است.

در یک بررسی جدید، پژوهشگران بررسی‌های جاری را درباره خطرات استفاده از آشامیدنی‌های انرژی زا مورد وارسی قرار دادند.

آن‌ها شواهدی را مبنی بر اینکه آشامیدنی‌های انرژی زا به طیف وسیعی از عارضه‌های بدنی و روانی ناخواسته منتج می‌شوند، پیدا کردند.

این آشامیدنیها به مدت زیادی با افزایش فشار خون ، بالارفتن وزن و اختلالات خواب مرتبط شده بودند، ولی یافته‌های این مطالعه نشان میدهد که این انرژی زاها با خطرات بیشتری نظیر مبتلا شدن به دیابت ، زیان کلیه، پوسیده شدن دندان و هم چنین مشکلات روانی مانند اضطراب و سوء استفاده از مواد مرتبط هستند.
«جوسیمر ماتی» نویسنده مطالعه از دانشکده سلامت دانشگاه هاروارد، گفت: طیف گسترده‌ای از عارضه‌های که آشامیدنی‌های انرژی زا میتوانند به جای بگذارند، بسیار شگفت انگیز است.
پژوهشگران این مطالعه خطرات متعاقب از رویه رو به رشد و رواج آمیخته کردن آشامیدنی‌های انرژی زا و الکل را یادآور شدند و در این مورد هشدار دادند.
آن‌ها می‌گویند افرادی که آشامیدنی الکلی ترکیب شده با آشامیدنی انرژی زا مصرف میکنند، نسبت به زمانی که منحصرا الکل استفاده میکنند، الکل بیشتری مصرف میکنند.
این به این علت است که آشامیدنی‌های انرژی زا نشانه‌های استفاده بیش از حد الکل را می‌پوشانند که میتواند به مصرف بیشتر الکل منتج شود.
پژوهشگران هم چنین اشاره کردند که آمیخته کردن آشامیدنی‌های انرژی زا و الکل می‌تواند مرگبار باشد.
«ماتی» و همکارانش در این بررسی نوشتند: در نهایت این افزایش استفاده از الکل، اشخاصی که الکل حاوی آشامیدنی انرژی زا مصرف میکنند، احتمال بالاتری دارد که گرفتار کمبود آب بدن و مسمومیت با الکل شوند.
یافته‌های این پژوهش هم چنین سبب شد که پژوهشگران در برابر آشامیدن آشامیدنی‌های انرژی زا به کودکان و نوجوانان نیز هشدار دهند.
این تحقیق در گاهنامه Frontiers in Public Health انتشار یافته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − شش =