زخم انگشتان پا | قرمزی زیر ناخن پا | خطوط سفید در ناخن های پا و…

۱۰ نشانه نامحسوس بیماریهایی که پاهای شما میتوانند آشکار کنند!

می‌داند که هر یک از اعضاء بدن میتواند بنوعی خبر از سلامت یا بیماری‌های پنهان درون جسم را نمایش دهد، یکی از این اعضای فشا کننده مریضی‌ها پاها هستند پس بیایید به پا هایمان اندکی بیشتر ارزش بدهیم چگونه پاها بیمارهایی جدی، مانند: دیابت ، تیروئد و بیماری قلبی را پیش از اینکه حتی به مطب دکتر بروید نشان میدهند.

تغییر شکل پاها با ۱۰ بیماری

۱- پاهای خشک و پوسته پوسته شده: مشکل تیروئید

یعنی اینکه احتمال دارد مشکل تیروئید داشته باشید به خصوص چنانچه نمناک کردن پاها به برطرف شدن خشکی کمک نکند و نمیتواندبه خوبی هورمون تیروئید که به منظور کنترل سوخت و ساز , فشار خون , رشد بافت و التیام و بهبود ساختار اعصاب و اسکلتی ضروری است را تراوش کند.

مارلن رید متخصص طب پا در شهرناپرویلِ ایلینوز میگوید: «وقتی ما ترکهایی در پاهامیبینیم و نمناک سازی هم خشکی را در چند روز مناسب‌تر نمیکند، بطور معمول فرد بیمار را برای تست نخستین تیروئید به دکتر متخصص ارجاع میدهیم تا مطمئن شویم که تیروید فرد بیمار تندرست و سالم هست یا خیر».

شکنندگی ناخنهای پا نیز می‌تواند علائمی از اختلالات غده تیروئید باشد.

انواع بیماری‌های پا
دو – پنجه‌ها و انگشت‌ها بدون مو: بیمار‌های شریانی عروقی
برای هر چیزی که تفاوت و یا تغییر در پای شما ایجاد میکند سریعا به دکتر متخصص پا و متخصص مراجعه نمایید چنانچه موهای روی انگشت‌ها پا شما بطور غیرمنتظره ازبین رفتند می‌تواند نشاندهنده، چرخش پایین خون بر اثر بیماری سرخرگ محیطی (PAD) و بیمار‌های شریانی عروقی باشد، در این وضعت ضرورتا به دکتر مراجعه شود. علائم بیماری PAD، کاهش در رشد مو هادر انگشت‌ها و مچ پا , انگشت‌ها کبود رنگ، پوست نازک و براق را شامل میشود نشانه‌های نامحسوس هستند , ولی طبیبان توانایی دارند پالس تندرست و سالم را در پاها یا نقطه PAD در عکس اشعه ایکس بررسی کنند، اگردر یک عکس اشعه ایکس از یک پای شکسته، یک دشوار شدگی در سرخرگها دیده شود، در ۹۹ درصد اوقات همین موضوع در عروق خونی قلب اتفاق میوفتد.

بیماری‌های پا

۳-ناخنهای پا دارای حفره و سوراخ می‌شوند: پسوریازیس

چنانچه سوراخ‌های کوچک، شیارها یا خط‌ها یی را در ناخنهای پا پیدا کردید، احتمال دارد پسورازیس داشته باشید گرچه بخش زیادی از اشخاصی که پسوریازیس ناخن را تجربه میکنند.، پسوریازیس پوست، نیز دارند.

(یک بیماری خودایمنی ایجاد میکند که پوست را تکه تکه و تحریک می‌کند)، پنج درصد از مبتلایان به پسوریازیس ناخن در جای دیگر تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند.

پیچنی میگوید «اگر هرگز تشخیص داده نشده که شما پسوریازیس دارید، ولی در انگشت‌ها پای خود اندکی سوراخ و حفره مشاهده میکنید، شما بایدآنها را چک کنید» نشانه‌های دیگر شامل تکه‌های سفید و خطوط افقی در ناخن است.

برای علاج پسوریازیس، دکتر متخصص احتمال دارد کرم موضعی دهد و یا استروئیدها رادر ناخن تزریق کند.

تغییر شکل پا
دلیل قاشقی شدن ناخن پا
چهار -ناخن‌های قاشقی: کاهش گلبول‌های قرمز خون یا لوپوس
آیا شما در ناخن پا گودی به اندازه‌ای ژرف که برای نگه داشتن یک چکه آب مکفی باشد دارید؟ بیماری ای معروف بنام کایولونیچیا وجود دارد که ناخنها قاشقی شکل میشوند که میتواند با نقص آهن یا ایجاد بیشتر از اندازه آهن همراه باشد، ویا بیماری رینود (که بر خون رسانی به انگشتهای دست و پا وارد می‌شود) و یا لوپوس (بیماری اتوایمیون که در آن ساختار ایمنی بدن به سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌ها حمله می‌کند) باشد.
بیماری ناخن قاشقی گاها در نوزادان ظاهر می‌شوند، و بطور طبیعی در چند سال ابتدای زندگی ایجاد می‌شونداگر متوجه این اختلال شدید، با دکترتان مشاوره نمایید، تا بررسی خون را برای شناسایی دلیل دقیق انجام دهد.

شناسایی بیماری از روی شکل پا

پنج -یک خط مستقیم زیر ناخن پا: سرطان پوست

یک خط تیره و عمودی در زیر یک ناخن پا می‌تواند ملانوم آتلانتیس آکروال یا ملانوم مخفی باشد – یک نوع از سرطان پوست که در نواحی بدن نامرئی آشکار میشود. (سایر ملانوم‌های پنهان شامل: ملانوم چشم و ملانوم دهان است) این یک خط تیره از پایه ناخن شما تا انتهای ناخن است که بایست بوسیله یک متخصص طب سوزنی یا متخصص پوستی مورد بررسی قرار گیرد.

شما می‌خواهید یقین حاصل کنید که این قارچ نیست، که بطور معمول در همه ناخنها قهوه‌ای تجربه میکند زرد و پراکنده است، گرچه تنها پنج درصد از همه موارد تشخیص داده شده، نوع پنهان است، ملانوم پنهان رایج‌ترین نوع در انسان‌های با پوست تیره است.

شش -قوس زیاد ناگهانی: زیان عصبی

اغلب پاها با قوس زیاد در مواجه با شرایط خاصی از عصب-عضلانی هستند. چنانچه کسی عضلات قوسی شکل در پا پیدا کند، میتواند علامتی از وضعیت عصبی بنام دندان شارکوت ماری (CMT) باشد.

یک اختلال ارثی که به اعصاب محیطی صدمه میرساند (آن دسته که خارج از مغز و نخاع هستند)، و یاCMT هم چنین میتواند سبب تغییرات در راه رفتن، بیحسی در پا، اعتدال دشواری، فقدان عضلات در پایین پا و بعدا نشانه‌های شبیه در بازوها و دست‌ها شود چنانچه ناهنجاری‌ها را متوجه شدید، ضرورتا به دکتر مراجعه کنید.

انواع بیماری های پا
بیماریهایی که سبب تغییر شکل پا میشوند.
۷ -زخم هایی که درمان نمی‌شوند: دیابت
سطح گلوکز کنترل نشده می‌تواند، به عصبها صدمه بزند و سبب چرخه پایین خون در بدن شود بنابراین خون به پاها نمیرسد زمانی که خون به زخمهای ایجاد شده توسط کفشهای تحریک کننده و ناپسند نمیرسد، پوست نمیتواند به خوبی درمان شود. رید میگوید” بخش زیادی از مردمی که دیابت دارند نخستین دفعه به علت مشکلات پاها تشخیص داده میشوند باقی نشانه‌های دیابت شامل سوزن سوزن شدن و بیحسی در پاها ست در این حالت از دکتر خود درخواست گرفتن تست میزان قند موجود در خون کنید.
۸ -انگشت پای بزرگ شده، به همراه درد شدید: دلیل آنچه خورده اید است.

پرخوری در استیک و …؟ درد پس از آن می‌تواند متعاقب از نقرس باشد، (نوعی از آرتریت که بطور معمول بر مفصل انگشت پا تاثیر می‌گذارد) و برخی از داروهای طبیعی برای درد و تورم وجود دارند. مواد خوراکی با پوریین بالا، یک ترکیب شیمیایی در گوشت قرمز ، ماهی و الکل خاص، میتواند باعث افزایش میزان اسید اوریک در بدن شود.

اسید اوریک بطور رایج از مسیر ادرار دور کردن میشود، ولی در برخی از افراد بیشتر از اندازه ساخته شده یا کم‌تر دور کردن میشود.

تغیرات ظاهری پا
تغییر ظاهر پا با این بیماریها
۹ -خطوط قرمز زیر ناخن پا: می‌تواند بدلیل عفونت قلبی باشد.

رگهای قرمز زیر ناخنهای پا یا انگشتهای دست می‌تواند رگهای خونی پاره شده معروف به خونریزیهای شکسته باشد این رویداد زمانی میافتد که لخته‌های کوچک خون به مویرگ‌های کوچک زیر ناخن زیان میزنند.

توانایی دارند اندوکاردیت، عفونت داخلی پوشش قلب رانشان دهد.

اشخاصی که دستگاه ایمنی بدنشان بطور مستمر و مداوم سرکوب میشود (مانند بیماران دچار بدخیمی که از کموتراپی استفاده میکنند، افراد مبتلا به اچ آی وی ویا بیماران دیابتی) در معرض ریسک مبتلا شدن به اندوکاردیت هستند.

عفونت امکان دارد در صورت فقدان درمان، به ناتوانی و نارسایی قلبی منتج شود چنانچه این نوع خونریزی‌ها را روی ناخنهای پا یا ناخنهای دست مشاهده میکنید و به تازگی هیچ آسیبی به ناخن شما وارد نشده است، به دکتر خود مراجعه نمایید تا قلب و جریان خون خود را بررسی نمایید..

۱۰ -ضخیم و پهن شدن انگشت‌ها پا: سرطان ریه یا بیماریهای قلبی

نشانه دیگری که در انگشت‌ها پا و انگشت‌ها دستان آشکار میشود، کلابینگ یا ضخیم و پهن شدن است که غالبا با سرطان ریه ، عفونت مزمن ریه، بیماری قلبی یا بیماری روده همگام است، سرطان ریه و بیماری قلبی سبب کاهش پایداری عروقی میشوند که به این معناست که گردش خون به عروق کوچک در انگشتهای پا و نوک انگشتهای دست افزایش میابد.

بافت پوست متورم میشود و منتج به ظاهر شدن «کلوب» میشود (گرد‌تر شدن، پهن‌تر شدن انگشتهای دست و پا).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =