تشخیص بیماری مولتیپل اسکلروزیس چگونه است؟

ساخت عینک تشخیص بیماری مولتیپل اسکلروزیس

بیماری مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری ناتوان کنندست. که مغز و نخاع را تحت اثر قرارداده و سبب فقدان کنترل، دید، اعتدال و بیحسی میشود. در بیماری مولتیپل اسکلروزیس اعصاب مغز و نخاع توسط ساختار ایمنی بدن زیان می‌بینند، که به این مشکل بیماری خودایمنی می‌گویند.

بیماری‌های خودایمنی بیماریهایی هستند که در آنها ساختار ایمنی بدن که وظیفه شان حفاظت از تن و نابودکردن زیان رسان‌های خارجی همچون باکتری هاست، اشتباها آغاز به حمله به بافتهای بدن می‌نمایند.

در بیماری مولتیپل اسکلروزیس ، ساختار ایمنی بدن آغاز به حمله به مغز و نخاع دوتا از اجزاء اساسی و مهم که ساختار مرکزی اعصاب را کنترل میکنند، کرده و سبب فلج شدن و از کارافتادگی آن‌ها میگردد.

محققان براساس فناوری واقعیت مجازی (VR) یک ساختار تشخیص را توسعه دادند که میتواند به تشخیص زود هنگام اختلالات مختلف عصبی دژنراتیو از جمله بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) و بیماری پارکینسون یاری رساند.

این ساختار متشکل از یک هدست VR مانند عینک گوگل (Google Glass)، یک کنترل کننده سنسور بدون تماس و یک پلت فرم همگام است.

وقتیکه فرد عینک را بر روی صورت خود گذاشته و وارد حالت VR میشود، در آنجا شیب محیط تغییراتی میکند و سنسور حرکتی تغییرات وضعیت بدن آدم را تشخیص می‌دهد.

طبق گفته پژوهشگران این تحقیق، فردیکه دارای هیچ نوع اختلال حرکتی نباشد به سرعت با محیط VR سازگار شده و به یک موقعیت پایدار می‌رسد.

در حالیکه یک فرد با اختلالات مغزی، قادر نیست اعتدال خود را حفظ کند و زمین می‌خورد.

تشخیص بیماری ام اس

ساخت عینک تشخیص زودهنگام بیماری مولتیپل اسکلروزیس

آن‌ها هم چنین یک مدل اسکلت آدم را ایجاد کرده و ۲۰ قسمت اساسی و مهم آنکه توسط حسگر مورد نظارت قرار میگیرد را شناسایی کرده اند.

این تیم ساختار خود را بر روی حدود ۵۰ داوطلب آزمایش کردند تا ببینند که چگونه VR بر اشخاص اثر میگذارد.

این شیوه که بطور تقریبی ده دقیقه طول کشید، هم بر روی افراد تندرست و هم بر روی افرادی آزمایش شد که هم اکنون طبیبان مشکل آن‌ها را اختلالات عصبی- دژنراتیو تشخیص داده اند.

محققان از دستگاه‌های VR موجود مانند عینک گوگل و ساختار کینکت مایکروسافت به منظور انجام این پژوهش استفاده کردند.

این ساختار هم چنین میتواند مشخص کند که چگونه مبتلایان به بیماری‌های متفاوت به یک محیط مجازی عکس العمل نشان می‌دهند. به عنوان نمونه، اشخاص گرفتار به بیماری پارکینسون که از مشکل لرزش دست رنج میبرند در این تست گرفتار لرزش‌های شدیدتر شدند.

طبق گفته پژوهشگران این تحقیق، تشخیص این بیماریها در فازهای ابتدائی با اهمیت است از این جهت در این مراحل هنوز امیدی برای یاری به بهبودی فرد بیمار وجود دارد.

در آتیه، از این ساختار نه فقط برای شناسایی بیماری بلکه برای توانبخشی به مریضها ی هم استفاده خواهد شد.

این ساختار در حال وضع کنونی در نوبت انجام آزمایش‌های بالینی بوده و نیز به گواهینامه فنی و سم شناسی نیز احتیاج دارد.

چنانچه همه چیز مطابق برنامه ریزی پیش برود، این ساختار در در سال ۲۰۱۷ تکمیل خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − نوزده =